اخبار بازار مرکزداده (Data Center Market)

وضعیت مرکزدادهٔ درون‌سازمانی در میانهٔ رشد سریع خدمات ابری

وضعیت مرکز داده درون‌سازمانی در میانهٔ رشد سریع خدمات ابری
وضعیت مرکزدادهٔ درون‌سازمانی در میانهٔ رشد سریع خدمات ابری

وضعیت مرکزدادهٔ درون‌سازمانی در میانهٔ رشد سریع خدمات ابری

با اینکه مرکزدادهٔ فوق مقیاس (Hyperscale) و رایانش ابری (Cloud Computing) اکنون بزرگ‌‌ترین بخش صنعت مرکزداده را تشکیل داده‌اند، چنانکه گزارش جدید گروه تحقیقات بازار سینرژی (Synergy Research Group) می‌گوید، هنوز نتوانسته‌اند از نظر قیمت و ظرفیت، بخش پردازش درون‌سازمانی (On-premise) را کساد کنند.

گزارش جدید گروه تحقیقات بازار سینرژی (Synergy) دربارهٔ وضعیت مرکز داده درون‌سازمانی در میانهٔ رشد سریع خدمات ابری

آمار در گزارش تحقیقی سینرژی نشان می‌دهد شرکت‌های فوق مقیاس اکنون ۹۰۰ مرکزدادهٔ بزرگ را در جهان اداره می‌کنند که برابر است با ۳۷ درصد از ظرفیت جهانی صنعت مرکزداده. این آمار می‌گوید ظرفیت تأسیسات اشتراک مکانیِ (Colocation) غیر فوق مقیاس، حدود ۲۳ درصد از ظرفیت جهانی است. ۴۰ درصد باقی مانده نیز از آنِ مراکزدادهٔ درون‌‌سازمانی است.

نسبت بخش رایانش ابری به بخش درون‌سازمانی دارد به‌سرعت تغییر می‌کند: پنج سال پیش سینرژی گفته بود که سهم ظرفیت بخش درون‌سازمانی در صنعت مرکزداده ۶۰ درصد است. اکنون بعد از پنج سال می‌گوید بهره‌برداران فوق مقیاس بیش از نیمی از کل ظرفیت را در اختیار خواهند داشت و بخش درون‌سازمانی تا کمتر از ۳۰ درصد کاهش خواهد یافت.

با این حال در نسبت ظرفیت رایانش ابری به ظرفیت درون‌سازمانی، با اینکه رشد فوق مقیاس‌ها همچنان ادامه خواهد داشت، انتظار می‌رود کاهش ظرفیت واقعیِ بخش درون‌سازمانی اندک باشد. از سوی دیگر با اینکه هزینهٔ رایانش ابری بسیار افزایش یافته، هزینهٔ تأسیسات درون‌سازمانی چندان بیشتر نشده است.

گزارش سینرژی (Synergy) دربارهٔ وضعیت مرکز داده درون‌سازمانی در میانهٔ رشد سریع خدمات ابری

سینرژی ده سال پیش می‌گفت شرکت‌ها مجموعاً در تأسیسات مرکزداده برای سخت‌افزار و نرم‌افزار فاوا، سالیانه ۸۰ میلیارد دلار خرج می‌کنند؛ اما در زیرساخت ابری [که در آن موقع نوپا بود]، کمتر از ۱۰ میلیارد دلار هزینه می‌کنند. امروزه هزینهٔ رایانش ابری به‌طور میانگین ۲۴ درصد افزایش یافته و در سال ۲۰۲۲ به ۲۲۷ میلیارد دلار رسیده است. هزینهٔ پردازش درون‌سازمانی نیز افزایش یافته؛ اما به‌طور میانگین فقط ۲ درصد در سال و رقم آن پارسال به ۱۰۰ میلیارد دلار رسیده است.

سینرژی (Synergy) می‌گوید: «بخش درون‌سازمانی (On-premise) در صنعت مرکزداده به این زودی‌ها از میدان به در نخواهد شد؛ اما شرکت‌های فوق مقیاس (Hyperscale) و خدمات اشتراک مکانی (Colocation) اندازهٔ آن را روزبه‌روز کوچک‌تر خواهند کرد.»

تهیه‌شده در باشگاه مراکزداده. منبع:

On-premise data center and compute remains stable amid cloud growth: Synergy report (July 14, 2023)

خبرهای مرتبط:

ـ گزارش «دیتاسنتر هاوک» دربارهٔ وضعیت بازار مرکزداده در جهان

ـ «کارکنان» همچنان مسئلهٔ اصلی بهره‌برداران مرکزداده

ـ جهشِ توجه به داشتن برنامهٔ سازگار با محیط زیست برای زیرساخت مرکزداده

ـ افزایش ازکارافتادگی تأسیسات مرکزداده بر اثر مشکلات زنجیرهٔ تأمین

درج دیدگاه

برای درج دیدگاه کلیک کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوال امنیتی *