اخبار

مرکزداده در اقتصاد چرخشی: انتقال گرما برای پرورش ماهی و کشاورزی گلخانه‌ای

مرکز داده در اقتصاد چرخشی: انتقال گرما برای پرورش ماهی و کشاورزی گلخانه‌ای
مرکزداده در اقتصاد چرخشی: انتقال گرما برای پرورش ماهی و کشاورزی گلخانه‌ای

مرکزداده در اقتصاد چرخشی: انتقال گرما برای پرورش ماهی و کشاورزی گلخانه‌ای

در صنعت مرکزدادهٔ سوئد، شرکت اکو دیتاسنتر (EcoDataCenter) می‌خواهد گرمای تأسیسات خود را به اقتصاد چرخشی (Circular Industry) بدهد تا در صنعت تولید مواد غذایی استفاده شود. این شرکت با همکاری شرکت Wa3rm که در حوزهٔ بازیافت انرژی فعالیت می‌‌کند، در زمینهٔ کشت مقیاس‌بزرگ برای پرورش ماهی و کشاورزی گلخانه‌ای کار خواهد کرد. امروزه انتقال گرمای مرکزداده برای استفاده در دیگر کارها دارد هرچه بیشتر رایج می‌شود؛ هرچند که اقتصادی‌بودن آن هنوز به‌خوبی روشن نیست.

بهره‌گرفتن از گرمای مرکزداده در بخش کشاورزی امروزه به‌خوبی جا افتاده و گلخانه‌هایی هستند که با گرمای دفع‌‌شده از مرکزداده گرم می‌شوند. برای نمونه TeleCity چند سال در پاریس از همین روش استفاده می‌کرد. دیگران نیز هستند: دو شرکت ITrenew و BlockHeating گرمای خود را به پرورش گیاه می‌‌دهند. شرکت UnitedCorp که عرضه‌کنندهٔ رمزارز است، در سال ۲۰۱۹ طرحی برای تأسیسات گنبدی خود در کبک کانادا (Quebec) داشت که درون آن گلخانه بسازد. شرکت Digital Crossroad در ایندیانا نیز یک مرکزداده با مرکز آزمایش ربات‌های کشاورزی دارد. چندین مرکزداده هم مزرعهٔ پرورش ماهی را گرم می‌‌کنند؛ از جمله Green Mountain در نروژ و White Data Center در ژاپن.مرکز داده در اقتصاد چرخشی: انتقال گرما برای پرورش ماهی و کشاورزی گلخانه‌ای

شرکا دلیل می‌آورند که چنین پروژه‌هایی مقیاس‌کوچک هستند و به درد تدوین استاندارد صنعتی برای پرورش سبزیجات و ماهی می‌خورند.

دن اندرسون (Dan Andersson) مدیرعامل شرکت EcoDataCenter می‌گوید: «صنعتی‌‌کردن فرایندهای چرخشی در مقیاسِ بزرگ و جایگزین‌‌کردن آن‌ها با سیستم‌های چرخشی کوچک‌تر، به‌دلیل ارزش نمادین آن بسیار مهم است.»

توماس پارکر (Thomas Parker) مدیرعامل Wa3rm می‌گوید:«برای سیستم‌های زیستیِ (Bio-based) مانند ما که نیاز دارند در سوئد گرمای زیادی فراهم کنند و به همین دلیل هم انرژی زیادی را به‌شکل منبع متمرکز (Stand-alone Operation) جذب می‌کنند، مرکزداده منبع بالقوهٔ بسیار خوبی است که از آن کمتر استفاده می‌شود. همکاری ما با EcoDataCenter کمک می‌کند برای دست‌یافتن سوئد به خودکفایی چندین محصول غذایی، گام‌های مهم و اساسی برداریم.»

تهیه‌شده در باشگاه مراکزداده. منبع:

EcoDataCenter to reuse heat in fish farms and greenhouses

خبر مرتبط:

ـ هم‌زیستی مرکزداده و تصفیه‌خانهٔ فاضلاب برای کاهش هدررفت

درج دیدگاه

برای درج دیدگاه کلیک کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوال امنیتی *