اخبار

اکوئینیکس دمای مرکزداده را افزایش می‌دهد

اکوئینیکس برای کاهش مصرف انرژی، دمای مرکز داده را افزایش می‌دهد
اکوئینیکس برای کاهش مصرف انرژی، دمای مرکزداده را افزایش می‌دهد

اکوئینیکس دمای مرکزداده را افزایش می‌دهد

اکوئینیکس دمای مرکز داده را تا ۲۷ درجه افزایش می‌دهد

شرکت اکوئینیکس (Equinix) غول خدمات اشتراک مکانی (Colocation) قول داده است برای کاستن از مصرف انرژیِ غیرضروری سرمایش، دمای تأسیسات مرکزدادهٔ خود را در سرتاسر جهان به ۲۷ درجهٔ سانتی‌گراد نزدیک کند. برای شرکتی که عرضه‌کنندهٔ خدمات اشتراک مکانی است، این کار غیرمعمول است. زیرا این نوع شرکت‌ها برای ناراحت‌نکردن مشتریان و از ترس اینکه گرما به تجهیزات آنان آسیب بزند، محیط را خنک‌تر از آنچه لازم است نگه می‌دارند.

سازندگان سخت‌افزار سال‌ها است که دمای ۲۷ درجه را تأیید کرده‌اند و نهادهای صنعتی نیز آن را توصیه می‌کنند. همین حالا شرکت‌های خدمات ابریِ فوق مقیاس دارند با تجهیزات خود در تأسیساتی کار می‌کنند که دمای بالاتر از معمول دارند. با این حال بیشترِ مشتریان خدمات اشتراک مکانی و مراکزدادهٔ سازمانی تجهیزاتشان را در دمایی نگه می‌دارند که سازمان‌های استاندارد صنعتی آن را سردتر از مقدار ضروری می‌دانند.

اکوئینیکس در بیانیهٔ رسانه‌ای می‌گوید: «ما بی‌‌درنگ برای عملیات گرماییِ مراکزدادهٔ خود نقشهٔ راه جهانی چندساله‌ای را تعریف خواهیم کرد. هدف از این کار دست‌یافتن به سرمایش بهره‌ورتر و کاستن از اثرات کربن است.» اکوئینیکس می‌گوید افزایش‌دادن دما به مشتریان امکان می‌دهد از انتشار کربن دامنهٔ ۳ (Scope 3) خود بکاهند. کاستن از انتشار کربن دامنهٔ ۳ که از زنجیرهٔ تأمین شرکت تولید می‌شود، مهم ولی دشوار است.

راب برادرز (Rob Brothers) معاون برنامه و خدمات مرکزداده و تحلیل‌گر IDC می‌گوید: «دما و رطوبت عملیاتی اغلب مراکزداده در بازه‌ای است که محیط را بی‌دلیل از مقدار ضروری خنک‌تر نگه می‌دارد. اکوئینیکس اکنون می‌خواهد نگرش را دربارهٔ دمای عملیاتی محیط تغییر بدهد. آن‌ها با این نوآوری کلیدی، در دگرگونی صنعت مرکزداده نقش مهمی خواهند داشت و به مسئلهٔ سازگاری با محیط زیست (Sustainability) کمک خواهند کرد؛ موضوعی که همگی باید برای پیش‌بردن آن دست‌به‌دست یکدیگر بدهیم.»

اکوئینیکس دمای مرکزداده را تا ۲۷ درجه افزایش می‌دهد

سو پرستون (Sue Preston) معاون مدیرعامل و مدیرکل خدمات مشاوره‌ای و حرفه‌ای و فروشندهٔ سخت‌افزار HPE می‌گوید: «در جایگاه شریک قدیمی خوشحالیم که می‌بینیم اکوئینیکس با روش‌های عملیاتی هوشمندانه و سازگار با محیط زیست، عملیات مرکزداده را به‌شکل بهره‌ور (Efficient) هدایت می‌کند. بهینه‌کردن دمای مرکزداده عملیات تأسیسات را بهره‌ورتر می‌کند که هم به نفع کسب‌وکارها است و هم برای سالم‌شدن سیارهٔ‌مان مفید است.»

پیشینهٔ این کار اکوئینیکس به سال ۲۰۰۸ برمی‌گردد. در آن زمان انجمن مهندسان گرمایش، سرمایش و تهویه مطبوع آمریکا (ASHRAE) این موضوع را مطرح کرد که دمای ۲۷ درجهٔ سانتی‌گراد برای مرکزداده به‌میزان کافی خنک هست. خیلی زود شرکت‌هایی همچون گوگل و فیس‌بوک از این پیشنهاد استقبال کردند. تا سال ۲۰۱۱ گوگل دما را به ۲۶٫۶ درجه رسانده بود و فیس‌بوک در پراین‌ویل (Prineville) و فورست‌سیتی (Forest City) سرورهایش را در دمای ۲۹٫۴ درجه اجرا می‌کرد.

در سال ۲۰۰۸ شرکت اینتل به‌شکل آزمایشی به‌مدت ۱۰ ماه سرورهای خود را در دمای ۳۳٫۳ درجه اجرا کرد و نتایج جالبی به دست آورد: قبض برق سرمایش ۶۷ درصد کاهش یافت؛ ولی آهنگ خرابی فقط ۲ درصد بیشتر شد. گفتنی است آخرین نسخهٔ ASHRAE اکنون افزایش دما را تا ۳۲ درجه اجازه می‌دهد.

رئوف عبدالله معاون انرژی عملیات جهانی اکوئینیکس می‌گوید: «سیستم‌های سرمایش تقریباً ۲۵ درصد از مجموع انرژی تأسیسات ما را در جهان مصرف می‌کنند. با این نوآوری جدید می‌توانیم ترموستات را در مراکزدادهٔ خود هوشمندانه تنظیم کنیم؛ به همان شیوه‌ای که مصرف‌کنندگان خانگی می‌کنند. پیش‌بینی می‌کنیم هنگامی که این روش در همهٔ تأسیسات ما در جهان اجرا بشود، بهره‌وری انرژی شرکت در مکان‌های گوناگون تا ۱۰ درصد بهبود یابد.»

اکوئینیکس دمای مرکز داده را تا ۲۷ درجه افزایش می‌دهد

در پاسخ به پرسش رسانه، اکوئینیکس نوشته است: «شروع این کار بر مشتریان هیچ اثر فوری ندارد؛ زیرا ما انتظار داریم تغییر در چندین سال رخ دهد. در انجام این کار ما کوشش خواهیم کرد مطمئن شویم همهٔ مشتریان آگاه شده‌اند که چه تغییراتِ برنامه‌ریزی شده‌ای در سایتشان اجرا می‌شود. اکوئینیکس بر عهدهٔ خود می‌داند به‌خوبی درک کند که این تغییرات چه پیامدی برای هریک از مشتریان خواهد داشت.

ما همگی کار خواهیم کرد تا راهی سودمند به‌سوی آیندهٔ سازگار با محیط زیست پیدا کنیم. با سخت‌گیرانه‌تر شدن الزامات سازگاری با محیط زیست (Sustainability) برای مرکزداده، ما تکیه‌گاه مشتریان و شرکا خواهیم بود تا بتوانند دراین‌باره به تلاش‌های پیشروی خود استمرار دهند و به اهداف خود دست یابند.»

تهیه‌شده در باشگاه مراکزداده. منبع:

Equinix will adjust thermostats to increase efficiency, making customers’ kit hotter

خبرهای مرتبط:

ـ بازیافت ۶۱۷ میلیون گالن آب در عملیات جهانی شرکت متا، با افزایش دما و کاهش رطوبت سالن سرور مرکزداده

ـ محاسبهٔ الزامات کلی سرمایش مرکزداده

درج دیدگاه

برای درج دیدگاه کلیک کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوال امنیتی *