اخبار

دو خبر از همسایگان: بزرگ‌ترین مرکزدادهٔ خورشیدی جهان در دبی، ترک تلکام و کسب‌وکار جدید مرکزداده‌ای‌اش

دو خبر از همسایگان: بزرگ‌ترین مرکز داده خورشیدی جهان در دبی، «ترک تلکام» و کسب‌وکار جدید مرکزداده‌ای‌اش
دو خبر از همسایگان: بزرگ‌ترین مرکزداده خورشیدی جهان در دبی، «ترک تلکام» و کسب‌وکار جدید مرکزداده‌ای‌اش

دو خبر از همسایگان: بزرگ‌ترین مرکزدادهٔ خورشیدی جهان در دبی، ترک تلکام و کسب‌وکار جدید مرکزداده‌ای‌اش

بزرگ‌ترین مرکزدادهٔ با برق خورشیدی جهان در دبی

گینس «مورو هاب» (Moro Hub) در دبی را بزرگ‌ترین مرکزدادهٔ خورشیدی جهان اعلام کرد. ادارهٔ آب‌ و برق دبی (DEWA) که مالک این مرکزدادهٔ ۱۰۰ مگاواتی است، آن را در مزرعهٔ خورشیدی خودش می‌سازد و همهٔ نیاز برق آن را از همان‌جا فراهم می‌کند. گینس در ۲ نوامبر جایزه‌اش را با توجه به مساحت به این مرکزداده داد؛ مساحت این تأسیسات ۱۶٬۰۳۲ متر مربع است.

مورو هاب (Moro Hub): بزرگ‌ترین مرکز داده با برق خورشیدی جهان در دبی

پروژهٔ ساخت این مرکزداده در دسامبر ۲۰۲۱ آغاز شده است. ادارهٔ آن با شرکت مورو هاب (Moro Hub) از زیرگروه‌های بخش دیجیتال DEWA است و شرکت هواوی (Huawei) آن را می‌سازد.

برق این تأسیسات از مزرعهٔ خورشیدی ۳٬۰۰۰ مگاواتی DEWA با نام محمد بن راشد آل مکتوم تأمین می‌شود که درست در جنوب شرقی دبی است. شرکت مورو هاب می‌گوید مرکزداده‌اش برای داشتن اطمینان‌پذیری (Reliability)، گواهی Tier III شرکت آپ‌تایم (Uptime) را دریافت کرده است.

هدف این مرکزداده شرکت‌های جهانیِ فوق مقیاس کننده‌ای (Hyperscalers) است که به دنبال داشتن ظرفیت در دبی هستند. این دومین مرکزدادهٔ خورشیدی مورو هاب در دبی است. تأسیسات اول مرکزداده‌ای است ۳٬۴۰۲ متر مربعی، ۸٫۸ مگاواتی، با گواهی Tier III، در منطقهٔ «مرسی دبی» (Dubai Marina) که در اکتبر ۲۰۲۰ راه‌اندازی شده است.

سعید محمد الطایر مدیرعامل ادارهٔ آب‌ و برق دبی (DEWA) در آغاز ساخت‌وساز این تأسیسات گفت: «رکورددار شدن این مرکزدادهٔ سبز نشان می‌دهد ما در دبی برای دست‌یافت به اهداف راهبردی‌ای که آن‌ها را برای سال ۲۰۵۰ برنامه‌ریزی کرده‌ایم داریم راه را درست می‌رویم؛ یعنی دست‌یافتن به انرژی پاک، صفرکردن انتشار کربن، فراهم‌کردن صددرصد انرژی از منابع پاک؛ همچنین در راهبرد مدیریت سمتِ تقاضای دبی، دست‌یافتن به هدف کاهش ۳۰ درصدی تقاضای برق و آب تا سال ۲۰۳۰.»

کسب‌وکار جدید شرکت مخابرات ترکیه با مرکزداده

«ترک تلکام» (Türk Telekom) که شرکت مخابرات ترکیه است، برای کسب‌وکار مرکزداده و خدمات ابری خود واحد جدید راه‌اندازی کرد. این واحد با نام «تورک تلکام بولوت» (Türk Telekom Bulut) در وب‌سایت مستقل خود خدمات سرور مجازی، مرکزدادهٔ مجازی، ذخیره‌سازی، پشتیبان‌گیری، همچنین راهکارهای بازیابی پس از حوادث عرضه می‌کند. ترک تلکام با تأکید بر منافع بهره‌مندی از حق حاکمیت داده، می‌گوید داده و نرم‌افزارهای کاربردیِ روی پلتفرم را در ترکیه ذخیره می‌کند.

ترک تلکام (Türk Telekom) و کسب‌وکار جدید مرکز داده ای اش

فتاح ترک‌اوغلو (Fatih Türkoğlu) مدیر بخش محصولات و خدمات ترک تلکام می‌گوید: «در وضعیتی که دوام‌آوردن و چشمگیربودن در بازارهای محلی و جهانی برای مشتریان سازمانی مهم شده، سرمایه‌گذاری روی خدمات ابری نقش برجسته‌ای یافته است. با فراهم‌شدن اینترنت پرسرعت و زیرساخت پرظرفیت، افزون بر سرور مجازی و مرکزدادهٔ مجازی و خدمات ذخیره‌سازی، ما خدمات پشتیبان‌گیری و بازیابی پس از حوادث و امنیت سایبری و همچنین بسیاری از برنامه‌های تجاری ضروریِ شرکت‌ها را روی یک پلتفرم واحد در محدودهٔ تداوم کسب‌وکار (Business Continuity) عرضه می‌کنیم.»

ترک تلکام در سال ۱۹۹۵ با جداشدن از شرکت پست ترکیه تأسیس شد. این شرکت اکنون در ترکیه سه مرکزداده دارد که محیط فاوای (White Space) آن‌ها روی هم ۱۲٬۷۰۰ متر مربع است. بازار مرکزداده در ترکیه بزرگ نیست؛ غیر از چند شرکت محلی، اکوئینیکس (Equinix) و Telehouse در این کشور هرکدام یک مرکزداده دارند.

تهیه‌شده در باشگاه مراکزداده. منابع:

Guinness World Records confirms Dubai’s Moro Hub is world’s largest solar data center

Türk Telekom forms new data center & cloud business

خبرهای مرتبط:

ـ افتتاح مرکزدادهٔ کلاس سهٔ شرکت ترک‌سل (Turkcell) در شمال دریای مرمره

ـ هدایت صنعت ساخت مرکزدادهٔ چین به مناطق دارای انرژی سبز

ـ افتتاح پنجمین مرکزدادهٔ اکوئینیکس؛ بلندترین مرکزداده در سنگاپور

درج دیدگاه

برای درج دیدگاه کلیک کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوال امنیتی *