اخبار

آتش‌سوزی مرکزدادهٔ دانشگاه Bretagne-Sud و آتش‌سوزی‌‌های دیگر

آتش‌سوزی مرکز داده دانشگاه Bretagne-Sud و آتش‌سوزی‌‌های دیگر
آتش‌سوزی مرکزدادهٔ دانشگاه Bretagne-Sud و آتش‌سوزی‌‌های دیگر

آتش‌سوزی مرکزدادهٔ دانشگاه Bretagne-Sud و آتش‌سوزی‌‌های دیگر

در فرانسه مرکزداده‌ای که دانشگاه برتنی سود (Bretagne-Sud) از آن استفاده می‌کرد دچار آتش‌سوزی شده است. می‌دانیم که این حادثه با دودکردن یکی از تجهیزات آغاز شده؛ ولی علت آن و اینکه بر اثر کدام‌یک از سیستم‌ها رخ داده هنوز اعلام نشده است. با اینکه سیستم مهار آتش این مرکزداده که با گاز نیتروژن کار می‌کند نگذاشت تجهیزات آسیب سختی ببینند؛ ازکارافتادگی پس از آن طولانی بود. ویرجینی دوپون (Virginie Dupont) رئیس دانشگاه می‌گوید «حفاظت خودکار ما خیلی زود جلوی حادثه را گرفت و سرورها و بیشتر نرم‌افزارها را خاموش کرد.»

آتش‌سوزی مرکز داده دانشگاه Bretagne-Sud و آتش‌سوزی‌‌های دیگر
آتش‌سوزی مرکزدادهٔ OVHclound در استراسبوگ

این حادثه در فرانسه یک سال پس از آتش‌سوزی دیگری رخ داده است که بسیار ویرانگر بود. در اوایل سال ۲۰۲۱ در استراسبوگ، مرکزدادهٔ OVHclound در آتش سوخت. مهم‌ترین عامل حادثه را سیستم UPS دانسته‌اند؛ چنانکه گزارش آتش‌نشانیِ محلی نقص‌های آشکاری را در آن شناسایی کرده است. OVHclound با اینکه قول داده بود دلایل این واقعه را بررسی کند؛ تا کنون این کار را نکرده و توضیحی دربارهٔ علت آن نداده است.

با اینکه آتش‌گرفتن مرکزداده به‌‌طور کلی پیش‌آمدی نادر است، در این سال‌ها بیشتر رخ داده است: هفتهٔ گذشته مرکزدادهٔ خدمات دولت ایالتی در مالزی آتش گرفت و آن را از کار انداخت. در ماه آوریل مرکزدادهٔ دادگاه عالی مانیل در فیلیپین آتش گرفت که باعث آن UPS بود. در مارس ۲۰۲۲ آتش‌سوزی در مرکزدادهٔ مخابرات تهران موجب قطع اینترنت شد. چند ماه قبل نیز آتش‌سوزی کوچکی در مرکزدادهٔ Equinix در مادرید رخ داد. در دسامبر ۲۰۲۱ در مرکزدادهٔ سایبر وان (Cyber One) جاکارتا در اندونزی، سرور منفجر شد که در آن دو نفر کشته شدند.

تهیه‌شده در باشگاه مراکزداده. منبع:

Fire at University of Bretagne-Sud data center causes outage

درج دیدگاه

برای درج دیدگاه کلیک کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوال امنیتی *