اخبار بازار مرکزداده (Data Center Market)

ابر مستقل آلمان: همکاری گوگل و دویچه تلکام در چهارچوب گایا اکس (GAIA-X)

ابر مستقل آلمان: همکاری گوگل و دویچه تلکام در چهارچوب گایا اکس (GAIA-X)
ابر مستقل آلمان: همکاری گوگل و دویچه تلکام در چهارچوب گایا اکس (GAIA-X)

ابر مستقل آلمان: همکاری گوگل و دویچه تلکام در چهارچوب گایا اکس (GAIA-X)

حاکمیت داده (Data Sovereignty) در اروپا موضوع پرگفت‌وگویی است. دولت‌‌ها و شرکت‌های اروپایی از اینکه بازار ابر در دست عرضه‌کنندگان آمریکایی است ناراضی‌اند و پیگیر یافتن راه‌هایی هستند که از این وابستگی بکاهند. اروپا بر پایهٔ همین نگرانی در سال ۲۰۲۰ ابتکار گایا اکس (GAIA-X) را پایه‌گذاری کرد. هدف از گایا اکس، راه‌اندازی زیرساختی فدرال است که رعایت حریم خصوصیِ داده در آن بر اساس مرام اروپایی باشد.

ابر مستقل آلمان: همکاری گوگل و T-Systems در چهارچوب گایا اکس (GAIA-X)

شرکت آلمانی دویچه تلکام (Deutsche Telekom (DT)) با واحد خدمات فناوری‌اش (شرکت T-Systems) از همان ابتدا از حامیان مهم گایا اکس بوده است. با اینکه این شرکت مخابراتی از گایا اکس حمایت می‌کند که هدفش فراهم‌کردن ابر عمومی امن در اروپا است، از ایجاد ابر مستقل ملی نیز دست بر نداشته و می‌خواهد ابر مستقل آلمان (Sovereign Cloud) را بسازد. از سوی دیگر شرکت مخابراتی Orange همتای دویچه تلکام نیز به‌تازگی ابر مستقلی به نام Bleu راه‌اندازی کرده که هدف آن بهبود حاکمیت داده در فرانسه است.

در کار این دو شرکت نکته‌ای متناقض‌نما جلب‌توجه می‌کند. با اینکه هر دوی این اپراتورهای اروپایی با گایا اکس همکاری دارند، برای فراهم‌کردن ابر مستقل به عرضه‌کنندگان ابر عمومی آمریکایی تکیه کرده‌اند: دویچه تلکام به ابر گوگل و Orange به مایکروسافت آژور. دویچه تلکام پیش از این نیز در پروژهٔ ابر دیگری تا سال ۲۰۱۸ با مایکروسافت همکاری می‌کرد.

خلاصه سخنان مدیرعامل شرکت T-Systems دربارهٔ ابر مستقل آلمان و گایا اکس (GAIA-X)

شرکت T-Systems و شرکت گوگل به‌شکل مشترک اعلام کرده‌اند که می‌خواهند ابر مستقل آلمان را بر پایهٔ پلت‌فرم جهانی ابر گوگل (Google Cloud) راه‌اندازی کنند. این پروژه راهکاری است در حوزهٔ پردازش داده، برای دست‌یافتن به امنیت و حاکمیت داده. شرکت دویچه تلکام با واحد فناوری خود (T-Systems) با مشارکت در این پروژه می‌خواهد ابری مطابق با استانداردهای اروپایی فراهم کند.

عادل الصالح (Adel Al-Saleh)، مدیرعامل T-Systems می‌گوید اعلامیهٔ مشترک او و توماس کوریان (Thomas Kurian) مدیرعامل ابر گوگل دربارهٔ ساختن ابر مستقل آلمان، علاقه و استقبال مشتریان را برانگیخته است. مشتریان می‌خواهند جزئیات بیشتری دربارهٔ این پروژه بدانند که البته در این مرحله از کار نمی‌شود خواستهٔ آنان را برآورده کرد. آنچه روشن است این است که این ابر در میانهٔ سال ۲۰۲۲ راه‌اندازی خواهد شد، خدمات آن با منطقهٔ آلمانی زبان (DACH) آغاز می‌شود؛ سپس به همهٔ اروپا گسترش خواهد یافت.

ابر مستقل آلمان: همکاری گوگل و T-Systems در چهارچوب گایا اکس (GAIA-X)

ابر مستقل آلمان با گایا اکس (GAIA-X) چه ارتباطی دارد؟ می‌دانید که گایا اکس شبکه‌ای است اروپایی، تشکیل‌شده از عرضه‌کنندگان و کاربران ابر که هدفش داشتن حق حاکمیت دادهٔ‌ اروپایی در عملیات و در نرم‌افزار است. ابر مستقلی که T-Systems و Google Cloud می‌سازند، دقیقاً همین را محقق خواهد کرد. باید دانست که ابر مستقل آلمان جایگزین گایا اکس نیست؛ بلکه بخشی از آن است. در ابر مستقل آلمان آن امنیت و حفاظت از داده‌ای که اروپا می‌خواهد، با مقیاس‌پذیری (Scalability) و توانایی نوآوریِ پلت‌‌فرم ابر جهانی گوگل کامل شده است. آقای کوریان مدیرعامل ابر گوگل این پروژه را مختصر و مفید «ابر با مقررات اروپایی» توصیف کرده و گفته ما همه‌کار خواهیم کرد تا مطابق الزامات گایا اکس باشد.

آقای الصالح یادآوری می‌کند T-Systems و دویچه تلکام از اعضای مؤسس گایا اکس هستند. او می‌گوید مکس آرنز (Max Ahrens) مدیر ارشد فناوری T-Systems، از مغزهای متفکر گایا اکس و رئیس هیئت مدیرهٔ آن است. این هیئت مدیره که اعضای آن فقط اروپایی هستند، دربارهٔ استانداردها و مقررات گایا اکس تصمیم می‌‌گیرد.

هرچند برای ابر مستقل آلمان هنوز الزاماتی تعریف نشده‌ است، گوگل پیشاپیش اعلام کرده که هرچه باشد به آن احترام خواهد گذاشت. گوگل از اعضای روز اولیِ (Day-1 Member) گایا اکس است؛ یعنی از اولین شرکت‌های غیر اروپایی است که به گایا اکس پیوسته است. آقای کوریان در بیانیهٔ مشترکش با T-Systems تأکید کرده گوگلی‌ها متوجه هستند که برای سازمان‌های اروپایی و آلمانی که عملیات خود را دیجیتالی می‌کنند، حریم خصوصی و امنیت مسئلهٔ اصلی است.

شرکای ابر مستقل آلمان در گوگل می‌دانند که این نکات چقدر برای اروپایی‌ها اهمیت دارد. افزون بر این ویژگی مهم، گوگل چیزی را با خود به گایا اکس (GAIA-X) آورده است که قابلیت‌های بالقوهٔ آن را تقویت می‌کند: توانایی نوآوری و فناوری‌های آینده‌نگرانه. گایا اکس باید بتواند و می‌تواند برای شرکت‌های اروپایی مدل‌‌های تجاری جدید فراهم کند؛ مدل‌‌هایی مانند داده‌محوری (Data-driven) با کمک هوش مصنوعی.

تهیه‌شده در باشگاه مراکزداده. منبع:

DT plans German sovereign cloud – with Google

Sovereign Cloud as a building block of Gaia-X

مطلب مرتبط:

ـ پروژهٔ گایا اکس (GAIA-X): شبکهٔ فدرال اروپا

درج دیدگاه

برای درج دیدگاه کلیک کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوال امنیتی *