اخبار

برق پشتیبان مرکزداده با سیستم پیل سوختی خودروهای هوندا

برق پشتیبان مرکز داده با سیستم پیل سوختی خودروهای هوندا
برق پشتیبان مرکزداده با سیستم پیل سوختی خودروهای هوندا

برق پشتیبان مرکزداده با سیستم پیل سوختی خودروهای هوندا

برق پشتیبان مرکز داده با سیستم پیل سوختی خودروهای هوندا

شرکت خودروسازی هوندا از همان تجهیزات پیل سوختی‌اش (Fuel Cell) که پیش‌تر در خودروهای برند کلاریتی (Honda Clarity) استفاده می‌کرد، در مرکزدادهٔ خودش در شهر تورانس کالیفرنیا، نیروگاه برق پشتیبان یک مگاواتی می‌سازد. اجرای این پروژه اثبات خواهد کرد که مفهوم برق پشتیبانِ بدون انتشار کربن برای مرکزداده و تأسیسات همانند امکان‌پذیر هست.

این سیستم می‌باید تا اوایل سال ۲۰۲۳ راه‌اندازی شده باشد. شرکت هوندا هدف‌گذاری کرده است تا پایان سال ۲۰۵۰ برای همهٔ محصولات و فعالیت‌هایش به کربن صفر دست یابد.

برق پشتیبان مرکزداده با فناوری پیل سوختی هوندا (Fuel Cell)

خودروسازی هوندا برند کلاریتی (Clarity) را در سال ۲۰۰۸ و پیل سوختی ویژه‌اش (Fuel Cell) را در سال ۲۰۱۷ عرضه کرد. اما به‌کاربردن این پیل‌های سوختی چندان موفق از کار در نیامد. ازاین‌رو هوندا استفاده از آن را در سال ۲۰۲۱ کنار گذاشت. این فناوری کم‌فروش بود که دلیل آن تا حدی به کمبود زیرساخت هیدروژنی برای سوختگیری خودروها مربوط می‌شد. این باتری‌ها از آن پس دیگر در خودروهای برند کلاریتی عرض نشدند.

هوندا که هنوز در پیل سوختی با شرکت جنرال موتورز شریک است، می‌گوید این فناوری برای وسایل نقلیهٔ بزرگ و کاربردهای ثابت مناسب‌تر است. به‌ویژه هنگامی که هیدروژن سبز در دسترس باشد که با الکترولیز به‌شکل گسترده تولید شده باشد.

نیروگاه برق پشتیبان مرکز داده با استفاده از تجهیزات پیل سوختی هوندا (Fuel Cell)

نیروگاه مرکزدادهٔ هوندا از همان اجزای پیل سوختی استفاده می‌کند که در خودروهای کلاریتی به کار رفته بود. این اجزا در شکل جدید چنان ترکیب شده‌اند که سیستم ثابت را بسازند. این سیستم می‌تواند بیش از ۱٬۱۵۲ کیلووات برق مستقیم (DC) یا ۱ مگاوات برق متناوب (AC) از هر اینورتر (Inverter) تولید کند. از چهار سیستم جداگانه بهره می‌گیرد که هرکدام متشکل از چهار مدار موازی هستند و آن‌ها را در اشکال گوناگون می‌توان عرضه کرد؛ از جمله مکعب یا L شکل یا Z شکل.

سیستم برق پشتیبان مرکزدادهٔ تورانس کالیفرنیا در اوایل سال ۲۰۲۳ راه‌اندازی خواهد شد. اجرای این پروژه برای هوندا فرصتی است تا دانش خود را در زمینهٔ تأمین برق پشتیبان با بهره‌گیری از سلول‌‌ها سوختی پیشرفت دهد.

میتسورو کاریا (Mitsuru Kariya) معاون تحقیق و توسعهٔ شرکت هوندا در آمریکا می‌گوید: «ما از توسعه و تولید چند نسل از سیستم پیل سوختیِ امتحان‌پس‌داده، تجربه و دانش خوبی به دست آورده‌ایم که هم‌اکنون از آن برای ساختن واحد تولیدِ برق مرکزداده استفاده می‌کنیم. این پروژه موقعیتی است که با بهره‌گیری از توانایی‌های برترمان در فناوری پیل سوختی، به‌سرعت شیوهٔ تولید برق پاک خود را برای مشتریان بالقوهٔ تجاری، بسازیم و آن را ارزیابی کنیم و پیش ببریم.»

شرکت هوندا می‌گوید با اینکه همچنان به‌دنبال پیشرفت فناوری پیل‌های سوختی در وسایل نقلیهٔ شخصی است، اکنون این فناوری را در آمریکا برای خودروهای سنگین باربری و کشتی‌ها و استفاده‌های ثابت توسعه می‌دهد. هوندا انتظار دارد بازار پیل سوختی تا سال ۲۰۳۰ به ۸۶٫۷ میلیارد دلار در سال برسد.

این خودروساز تأکید می‌کند که فناوری پیل سوختی‌اش به‌ویژه مناسب صنعت مرکزداده است. زیرا انتشار کربن ژنراتور دیزلی زیاد است و همراه با آن آلاینده‌ها و ذرات دیگری نیز تولید می‌کند. ازاین‌رو است که مراکزداده می‌خواهند آن را با فناوری دیگری جایگزین کند.

تهیه‌شده در باشگاه مراکزداده. منبع:

–  Honda to power its US HQ data center with 1MW fuel cell system

مقاله: «UPS حساس‌به‌شبکه برای به‌‌اشتراک گذاشتن انرژی مازاد در سیستم برق مرکزداده»

درج دیدگاه

برای درج دیدگاه کلیک کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوال امنیتی *