اخبار انتخاب سردبیر

توسعهٔ سرمایش با مایع برای مرکزداده: همکاری اشنایدر الکتریک با Iceotope و Avnet

سرمایش مرکزداده، در سطح شاسی به‌روش غوطه‌وری در مایع
سرمایش مرکزداده، در سطح شاسی به‌روش غوطه‌وری در مایع

توسعهٔ سرمایش با مایع برای مرکزداده: همکاری اشنایدر الکتریک با Iceotope و Avnet

برای توسعهٔ راهکار نوآورانهٔ سرمایش مرکزداده، در سطح شاسی به‌روش «غوطه‌وری در مایع» (Immersive Liquid Cooling)، اشنایدر الکتریک (Schneider Electric) با Avnet و Iceotope همکاری می‌کند. بدین ترتیب برای این کار، سه شرکت جهانی پیشرو در فناوری دست‌به‌دست یکدیگر داده‌اند: Avnet با فناوری یکپارچه‌سازی خدمات، Iceotope با فناوری سرمایش در سطح شاسی به‌روش غوطه‌وری در مایع، اشنایدر الکتریک با راهکارهای زیرساخت فیزیکی مرکزداده (DCPI).

همکاری اشنایدر الکتریک با Iceotope برای دست‌یافتن به این راهکار سرمایشی، به سال ۲۰۰۴ برمی‌گردد. Iceotope برای بخش اول کار، مبلغ ۱۰ میلیون دلار از Aster Capital دریافت کرد که وابسته به اشنایدر الکتریک است. این معامله آغاز همکاری میان این دو شرکت بود.

اشنایدر الکتریک دربارهٔ راهبردهای سرمایش مایع، تجزیه‌وتحلیل کمّی و آزمون‌هایی انجام داده که مزایای چشمگیر این راهکار را آشکار ساخته است. بررسی نشان می‌دهد بهره‌گرفتن از سرمایش با غوطه‌وری در مایع، موجب بهتر شدن بازدهی هزینهٔ عملیاتی (OpEx) و هزینهٔ سرمایه‌ای (CapEx) می‌شود. بررسی اولیهٔ اشنایدر الکتریک دربارهٔ راهکار سرمایش با غوطه‌وری در مایع و مقایسهٔ آن با راهکار سنتی سرمایش به‌وسیلهٔ هوا نشان می‌دهد با بهره‌گرفتن از این فناوری، ۱۵ درصد در هزینهٔ سرمایه‌ای و دست‌کم ۱۰ درصد در مصرف انرژی صرفه‌جویی به دست می‌آید. صرفه‌جویی در بهای تمام‌شده (TCO) برای بازهٔ ۲۰ ساله، بیش از ۱۱ درصد است. سرمایش با مایع کارآمدتر از هوا است و برای کاربردهای پرظرفیت ارزان‌تر درمی‌آید. با توسعهٔ این راهکار سرمایشی می‌توان خواستهٔ مشتریان را برای عملکرد هرچه بیشتر برآورده ساخت.

فراگیریِ انفجاری کاربردهایی همچون هوش مصنوعی (AI) و اینترنت اشیاء (IoT) که به پردازش پرقدرت نیاز دارند، فناوری را هرچه بیشتر به چیپ‌های با کارایی بهتر نیازمند ساخته است. قابلیت پردازش موازیِ واحدهای گرافیکی (GPU)، موجب شده که از کارآمدترین پردازند‌ه‌ها باشند. این پردازنده‌ها برای برنامه‌های کاربردی از جمله هوش مصنوعی، تحلیل بزرگ‌داده (Big Data Analytics)، همچنین داده‌کاوی (Mining) به کار می‌روند.

تراشه‌ها پی‌درپی متراکم‌تر و حرارت آن‌ها بیشتر می‌شود؛ چنانکه به ۴۰۰ وات یا بیشتر رسیده است. برای چنین گرمایی، سرمایش سنتی مرکزداده که با هوای خنک کار می‌کند، نشدنی یا گران و ناکارآمد است. راهکار سرمایش با مایع که سرور تا اندازه‌ای در سیال دی‌الکتریک فرو رفته باشد، برای خنک‌سازی چنین گرمایی به کار می‌آید.

سرمایش مایع مزایای زیر را دارد:

  • کارآمدی (Efficient): بی‌نیاز از تهویهٔ مطبوع، فراهم‌ساختن توان پردازش همانند با مصرف انرژی کمتر
  • کم‌صدایی: بدون سروصدای فن‌های صنعتی و پمپ‌های سرمایش با هوا
  • دوام (Resilient): همهٔ اجزا در یک بستهٔ ماژولار، محفوظ از گردوغبار و دود
  • فشردگی: کوچک‌تر، سطح اشغال سازگارتر

این مزایا نشان می‌دهد ممکن است بتوان سرمایش با مایع را فناوری برتر برای کاربردهای غیر از با حرارت بسیار زیاد دانست.

این سه شرکت می‌توانند از ایده‌های ثبت‌شدهٔ‌شان برای راهکارهای ترکیبی استفاده کنند. این مزیت امکان می‌دهد بتوانند در مدیریت چالش‌های پیچیدهٔ کم‌ظرفیت، مصرف آب و انرژی، فضا (ابعاد)، دشواری‌های مربوط به مکان، همچنین مسائل پیچیده‌تر در محیط‌های سخت آب‌وهوایی، روال صنعت مرکزداده را تغییر دهند.

اشنایدر الکتریک و Iceotope و Avnet که اشتیاق همگی آن‌ها در نوآوری همانند است، از کار با یکدیگر بسیار خرسند هستند. همکاری میان این سه شرکت در نشست نوآوری اشنایدر الکتریک اعلام شد که در دوم و سوم اکتبر ۲۰۱۹ در بارسولنا برگزار شده است.

سرمایش مرکز داده در سطح شاسی به‌روش غوطه‌وری در مایع

منبع: insidehpc.com؛ تهیه‌شده در باشگاه مراکزداده

درج دیدگاه

برای درج دیدگاه کلیک کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوال امنیتی *