اخبار

به‌روزرسانی استاندارد ANSI/TIA-942 با افزودن مرکزدادهٔ بسیار کوچک لبه‌ای

به‌روزرسانی استاندارد ANSI/TIA-942 با افزودن مرکز داده بسیار کوچک لبه‌ای
به‌روزرسانی استاندارد ANSI/TIA-942 با افزودن مرکزدادهٔ بسیار کوچک لبه‌ای

به‌روزرسانی استاندارد ANSI/TIA-942 با افزودن مرکزدادهٔ بسیار کوچک لبه‌ای

به‌روزرسانی استاندارد ANSI/TIA-942 با افزودن مرکز داده بسیار کوچک لبه‌ای

انجمن صنعت مخابرات (TIA) می‌خواهد «استاندارد زیرساخت مخابراتی برای مرکزداده» (ANSI/TIA-942-B) را بازنگری کند تا الزامات مرکزدادهٔ بسیار کوچک لبه‌ای (Edge Micro Data Center) را نیز در بر بگیرد. TIA همراه با این به‌روزرسانی، کل استاندارد TIA-942 را بازنگری خواهد کرد.

استاندارد TIA-942 الزامات طراحی را برای معماری مرکزداده بیان می‌کند. این الزامات کابل‌‌کشی، هوارسانی، سرمایش، برق‌رسانی، امنیت، پایش و مراقبت، تاب‌آوری (Resiliency)، ایمنی، همچنین سامانهٔ مدیریت را در بر می‌گیرد.

اکنون که پنج سال است از اولین انتشار  TIA-942 در سال ۲۰۱۷ می‌گذرد، تصمیم گرفته‌اند آن را بازنگری همه‌جانبه کنند و با نام جدید ANSI/TIA-942-C منتشر سازند. بخش «ANSI/TIA» در نام ANSI/TIA-942-B نشان‌دهندهٔ پذیرفته‌شده بودن آن در استاندارد ملی آمریکا است. این استاندارد برای فراهم‌کردن تاب‌آوری (Resilience) و بهره‌وری (Efficiency) تدوین شده است.

افزودن مرکزداده لبه‌ای به استاندارد TIA-942

استاندارد زیرساخت مخابراتی برای مرکز داده (ANSI/TIA-942-B)

تام مک‌گری (Tom McGarry) معاون استاندارد TIA می‌گوید:‌ «مراکزداده از اجزای ضروری زیرساخت دیجیتال جهان هستند که زندگی روزمرهٔ ما را به هم متصل می‌کنند. پیروی‌کردن از استاندارد TIA-942 ما را آسوده‌خاطر می‌کند که مراکزداده همین طور که تکامل می‌یابند، انعطاف‌پذیرتر (Resilient) نیز می‌شوند و در نتیجه برای عملکرد بهینه و عرضهٔ خدمات مطمئن‌تر رفتار می‌کنند.»

او می‌گوید به‌روزرسانی جدید این استاندارد آن را برای مراکزدادهٔ جدید لبه‌ای مطمئن‌تر می‌کند. مراکزدادهٔ لبه‌‌ای برای خدمات و نرم‌افزارهای 5G و 6G،  ابزار کاهاندن هرچه بیشترِ کندی شبکه (Latency) هستند.

مراکزدادهٔ لبه‌ای که کوچک‌ هستند و به‌‌شکل محلی بر پا می‌شوند، کندی شبکه را برای کاربران و منابع داده به کمترین مقدار می‌رسانند. این کارکرد آن‌ها را در ساخت و بهره‌برداری با دشواری‌های ویژه‌ای روبه‌رو می‌کند. برای نمونه اجزای الکترونیکی رک‌هایی که در بیرون از محیط تأسیسات هستند، ممکن است وضعیت سخت‌تر از حالت معمول داشته باشند. ازاین‌رو مطابق دستورالعمل سال ۲۰۲۰ انجمن مهندسان گرمایش، سرمایش و تهویه مطبوع آمریکا (ASHRAE)، نگهداری و تعمیر آن‌ها با رک‌های معمولِ درون مرکزداده فرق دارد.

TIA به این نکته توجه می‌دهد که مراکزدادهٔ لبه‌ای برای موفقیت نسل آیندهٔ برنامه‌های کاربردی مهم هستند. آن‌ها به‌شکل رک‌ در تعداد زیاد برپا می‌شوند و به پایش و مراقبتِ از راه دور نیاز دارند.

استاندارد TIA و استاندارد Uptime

چهار سطح مرکزداده در استاندارد TIA و چهار کلاس مرکز داده در استاندارد Uptime
استاندارد TIA و استاندارد Uptime

در استاندارد ANSI/TIA-942 برای مراکزداده چهار سطح تعریف کرده‌اند. از آن میان سطح ۳ (Rated 3) زیرساخت دارای قابلیت نگهداری و تعمیر هم‌زمان را فراهم می‌کند و سطح ۴ (Rated 4) زیرساخت دارای تحمل خطا را. این بسیار همانند چهار کلاسی (Tier) است که مؤسسهٔ Uptime تعریف کرده است. دراین‌باره از روزهای اول استاندارد ANSI/TIA-942 گفت‌وگوهایی بر سر این موضوع بود تا اینکه سرانجام در سال ۲۰۱۴ تصمیم گرفتند از Uptime پیروی نکنند و به‌جای کلمهٔ Tier از Rated استفاده کنند.

در صنعت مرکزداده اکنون این دو استاندارد را کامل‌کنندهٔ یکدیگر به شمار می‌آورند: استاندارد ANSI/TIA-942-B پوشش مالکیت عمومی (Public Domain) دارد و گرفتن گواهی‌نامهٔ آن ارزان‌تر درمی‌آید، استاندارد Uptime دقیق‌تر است و جنبهٔ تجاری دارد.

همچنان که TIA جنبه‌های گوناگون بررسی را برای بازنگری استاندارد TIA-942 باز می‌کند، از همگی دست‌اندرکاران صنعت مرکزداده از جمله کاربران، مالکان، طراحان، سازندگان، نصب‌کنندگان، همچنین ممیزها دعوت کرده است تا نظرات خود را برای این مؤسسه بفرستند.

تهیه‌شده در باشگاه مراکزداده. منبع:

TIA adds Edge micro data centers to ANSI/TIA-942-B standard

مقاله: «پروژه‌های مرکزداده: فرایندهای استانداردسازی»

درج دیدگاه

برای درج دیدگاه کلیک کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوال امنیتی *