اخبار

بررسی آتش‌‌سوزی ویرانگر مرکزدادهٔ شرکت OVHcloud

بررسی آتش‌‌سوزی ویرانگر مرکز داده شرکت OVHcloud
بررسی آتش‌‌سوزی ویرانگر مرکزدادهٔ شرکت OVHcloud

بررسی آتش‌‌سوزی ویرانگر مرکزدادهٔ شرکت OVHcloud

آتش‌‌سوزی ویرانگر مرکز داده SBG2 شرکت OVHcloud

از آتش‌سوزی ویرانگر مرکزداده SBG2 شرکت OVHcloud در منطقهٔ استراسبورگ یک سال می‌‌گذرد. اکنون آتش‌نشانی محلی گزارش این حادثه را منتشر کرده و در آن با برشمردن وضعیت ایمنی تأسیسات حادثه‌دیده و طراحی سرمایش طبیعی آن، OVHcloud را به‌شدت سرزنش کرده است.

این تأسیسات که در یک ساختمان بزرگ‌تر بود، در ۱۰ مارس ۲۰۲۱ آتش گرفت و به مراکزدادهٔ دیگر آن ساختمان نیز آسیب زد. در پی آن حادثه، بیش از ۱۳۰ مشتری این مرکزداده از شرکت OVHcloud شکایت رسمی کردند که مسئولیت خود را درست انجام نداده و غرامت را چنانکه باید نپرداخته است. اما شرکت در پاسخ، بدون بیان دلیل آتش‌سوزی گفته بود که باید منتظر گزارش‌های رسمی باشند.

گزارش بررسی آتش‌سوزی مرکزدادهٔ SBG2

اکنون نتیجهٔ بررسی حادثه منتشر شده است. آتش‌نشانان از محل حادثه گزارش داده‌اند که در اطراف درِ اتاق برق، قوس‌های الکتریکی شدید یک متری مشاهده کرده‌‌اند. ولی چون مشکل برق کلی نبوده، سه ساعت طول کشیده تا بتوانند برق را قطع کنند. در این گزارش آمده است: «درخشش قوس‌های الکتریکی شدید بود و صدای گوش‌خراشی داشت. سقف اتاق چوبی بود و تنها یک ساعت در برابر آتش مقاومت کرد. مسیرهای برق (Ducts) نیز عایق‌بندی نشده بودند.»

گزارش بررسی آتش‌‌سوزی مرکز داده SBG2 شرکت OVHcloud
آتش‌‌سوزی مرکز داده SBG2

آتش‌سوزی ساعت ۱۲:۴۵ دقیقهٔ نیمه‌شب رخ داد. شرکت برق منطقه‌ای ساعت ۱:۲۰ دقیقهٔ بامداد خود را به محل حادثه رساند؛ اما برای قطع‌کردن برق با مشکل روبه‌رو شد. سایت JDN می‌گوید با وجود جریانی که در اینورترهای سیستم برقرار بود، آن‌ها تا سه ساعت بعد، یعنی ۳:۲۸ دقیقه نتوانستند برق را قطع کنند. به همین دلیل برخی از مشتریان مرکزدادهٔ حادثه‌دیده متوجه شدند که سرورهای آن‌ها تا چندی پس از آتش‌سوزی همچنان روشن بوده‌اند و کار می‌کرده‌اند.

سرانجام آتش از اتاق برق بیرون آمد و به‌‌سرعت فراگیر شد. گزارش می‌گوید در این حال، دو حیاط داخلی برای آتش همچون هواکش کار کردند. JDN می‌گوید سیستم سرمایش طبیعی ساختمان که طراحی شده بوده تا جریان هوای بیرون را برای خنک‌کردن سرورها به درون ساختمان مرکزداده بکشد، ممکن است به شتاب‌گرفتن گسترش آتش کمک کرده باشد.

تهیه‌شده در باشگاه مراکزداده. منبع:

OVHcloud fire report: SBG2 data center had wooden ceilings, no extinguisher, and no power cut-out

مطالعهٔ خبر: راهکارهای مهار آتش‌سوزی مرکزداده

درج دیدگاه

برای درج دیدگاه کلیک کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوال امنیتی *