انتخاب سردبیر مقاله‌ها

نگه‌داری و تعمیر دستگاه‌های سرمایشی CRAC و CRAH مرکزداده

نگه‌داری و تعمیر دستگاه‌های سرمایشی CRAC و CRAH مرکز داده
نگه‌داری و تعمیر دستگاه‌های سرمایشی CRAC و CRAH مرکزداده

نگه‌داری و تعمیر دستگاه‌های سرمایشی CRAC و CRAH مرکزداده

از شایع‌ترین مشکلاتی که هر مرکز فاوا به آن دچار می‌شود، گرمای بیش از حد محیط (Overheating) است. چه سالن سرور مرکزداده باشد چه اتاق کامپیوتر، خنک نگه‌داشتن (سرمایش) اولویتی است مهم که تجهیزات را از بی‌شمار مشکل گرمای بیش از حد به‌دور نگه می‌دارد. کار نگهداری و تعمیر تهویهٔ مطبوع سالنِ سرور مرکزداده (CRAC و CRAH) ضرورت بسیار مهمی است.

درست‌بودن تنظیمات CRAC و CRAH مرکزداده

بیشتر کسانی که برای مطلوب نگه‌داشتن دمای مرکزداده تلاش می‌کنند، یا نگران‌اند که تجهیزاتشان در گرمای بیش از اندازه کار کند، اغلب از دانستن این نکته شگفت‌زده می‌شوند که دستگاه هواساز (CRAH) یا دستگاه تهویهٔ مطبوعشان (CRAC) ممکن است از روز اول درست تنظیم نشده باشد. بسته به اینکه چه‌کسی و چه زمانی نصب کرده باشد، امکان دارد نصب دستگاه CRAC از هنگام راه‌اندازی درست نبوده باشد. همچنین باید به این نکته توجه کرد که ممکن است ظرفیت سیستم CRAC و CRAH مرکزداده دیگر برای تامین سرمایش کافی نباشد.

کف کاذب و کاربرد آن در سیستم CRAC مرکز داده
کف کاذب و CRAC مرکزداده

روشن است مراکزداده و سالن‌های سرور از مصرف‌کنندگان عظیم انرژی هستند. پس CRAC را باید متناسب با میزان بار و نیاز تاسیسات، به‌شکل‌های گوناگون تنظیم کرد. سایت TechTarget دربارهٔ تنظیمات CRAC مرور مختصر و مفیدی بیان کرده است:

«برای راه‌اندازی واحدهای CRAC روش‌های گوناگونی هست. فرایند خنک‌سازی هوا و توزیع آن از کف کاذب یکی از روش‌های موفق است. بدین شکل که هوای رفت (خنک) را از تایل‌های سوراخ‌دارِ کف به درون دالان سرد می‌دمند. هوای خنک از درون رک‌ها می‌گذرد و گرمای تجهیزات را می‌گیرد. سپس هوای گرمِ برگشت از پشت رک‌ها به دالان گرم می‌رود و به ورودی‌های دستگاه CRAC می‌رسد که در بالای دالان‌ها هستند.» 

اهمیت تعمیر و نگهداری سیستم تهویهٔ مطبوع (CRAC)

حتی باتجربه‌ترین کارکنان فاوای مرکزداده ممکن است به‌خوبی CRAC را نشناخته باشند یا نتوانند آن را درست نگهداری و تعمیر کنند.

معمول است که تلاش می‌کنند تعداد هرچه بیشتری از تجهیزات را در جای کمتر جا بدهند تا بهره‌وری فضا را به حداکثر برسانند. این‌گونه پردازشِ پرظرفیت کاری است منطقی. زیرا از نظر تئوری هرچه تراکم تجهیزات بیشتر باشد، رساندن مقدار مناسب از خنک‌کننده به جای درستی که به آن نیاز هست و دور کردن گرما آسان‌تر می‌شود. با اینکه این کار برای کاهش فضای موجود روش بسیار خوبی است، در عمل باعث می‌شود گرمایی که تجهیزات تولید می‌کنند در فضای کوچک‌تری متمرکز شود. این ممکن است مشکل گرمای بیش از حد را پیش آورد و به تجهیزات آسیب بزند یا آن‌ها را از کار بیندازد. ازکارافتادگی خطر بزرگی برای ایمنی مرکزداده است.

اگر نگهداری و تعمیر زمان‌بندی‌شده نداشته باشید، تا وقتی مشکل بیخ پیدا نکند می‌توانید آن را ندیده بگیرید. اما به‌جای اینکه بنشینید تا به آنجا برسد، خوب است پیمانکاری را که تجربهٔ نگهداری و تعمیر CRAC دارد به کار بگیرید تا با رسیدگی مرتب به سیستم تهویهٔ مطبوع سالن سرور، مصرف انرژی‌اش را بهینه کند و آن را همیشه‌روشن (آپ‌تایم) نگه دارد. چنین شرکتی باید خدمات مهمی انجام بدهد از جمله عیب‌یابی، پشتیبانی از قطعات مکانیکیِ باکیفیت، گزارش‌دهی از خدمات میدانی. گزارش‌دادن باید زمان‌بندیِ مشخص داشته باشد؛ مانند سه‌ماهه یا شش‌ماهه، یا هر زمان‌بندی‌ای که نیاز تأسیسات را بهتر تأمین کند. خدمات‌دهندهٔ نگهداری و تعمیر CRAC که کارش را بلد باشد، می‌تواند نقاط داغ را از میان ببرد. این کار را با بهبود مسیر هوای برگشت و تنظیم جای تایل‌های سوراخ‌دار و گذاشتن سنسورها در مناسب‌ترین نقطهٔ محیط تاسیسات انجام می‌دهد.

مقایسهٔ CRAH با CRAC

به نگهداری و تعمیر سیستم CRAC پرداختیم؛ ولی باید دانست برای آن گزینه‌ای جایگزین هست: CRAH.

در مدیریت هوای سالن سرور، برای جلوگیری از گرمای بیش از حد دو روش پایه وجود دارد: یکی خنک‌کردن هوا، دیگری دور کردن هوای داغ. CRAH یا Computer Room Air Handler ابزار دور کردن هوای داغ است. آن را با عنوان «دفع‌کنندهٔ هوای داغ» (Hot Air Rejection) نیز می‌شناسند.

سیستم‌های CRAH بسیار خوب کار می‌کنند و بسیار کارآمد هستند، چنانکه سایت VXCHNG می‌گوید، دستگاه تهویهٔ مطبوع اتاق کامپیوتر (CRAC) تفاوت چندانی با واحد تهویهٔ مطبوع معمول (AC) ندارد که از کمپرسور برای سرد نگه‌داشتن مبّرد استفاده می‌کند. این‌ها با دمیدن بر یک کویل خنک‌کننده کار می‌کنند که با مبرد پر شده است. نسبتاً ناکارآمد هستند و معمولاً به‌شکل ثابت کار می‌کنند؛ امکان تنظیم دقیق خنک‌کننده را ندارند.

از سوی دیگر دستگاه هواساز اتاق کامپیوتر (CRAH) خنک‌کننده‌ای دارد که آب سرد را برای کویل فراهم می‌کند. این کویل همان است که هوا با رد شدن از روی آن خنک می‌شود. با اینکه هر دو سیستم از یک اصل پایه بهره می‌برند، تفاوت مهم این است که CRAH کمپرسور ندارد و در کل انرژی بسیار کمتری مصرف می‌کند. این نکتهٔ چشمگیری است که از عملکرد CRAH ناشی می‌شود؛ با این حال این سیستم‌ها برای آب‌وهوای خنک‌تر بسیار مناسب‌ترند و بازدهی بیشتری دارند.

مزایای نگهداری و تعمیر زمان‌بندی‌شدهٔ CRAC و CRAH

نگه‌داری و تعمیر دستگاه‌ها سرمایشی CRAC مرکز داده
CRAC مرکزداده

از مهم‌ترین مزیت‌های نگهداری و تعمیر زمان‌بندی‌شدهٔ CRAC و CRAH، به حداقل رساندن زمان ازکارافتادگی (Downtime) است. این کار مزایای بسیار زیادی دارد؛ ولی کاهش زمان ازکارافتادگی بی‌شک مهم‌ترین آن‌ها است. ممکن است فکر کنید پس اهمیت حفاظت از تجهیزات یا بهبود ایمنی چه می‌شود. در واقع این‌ها هم بسیار مهم هستند. ولی برای بیشتر مراکزداده و کسب‌وکارها، پایایی (Availability) اولویت اول است. زیرا ازکارافتادگی هزینهٔ رشد یابنده دارد.

اگر هوای سالن سرور را به‌خوبی مدیریت نکنید، افزون بر سرخوردگیِ ناشی از خاموش‌شدن تاسیسات، ممکن است مشتریان را از دست بدهید یا دچار مشکل پرهزینهٔ نشت داده (Data Breaches) و گرفتاری‌های بسیار دیگر بشوید.

چنانچه از مناسب‌بودن نگهداری CRAC و  CRAH تاسیسات خودتان اطمینان ندارید، باید مشاوره بگیرید و برای این کار با شرکت معتبری قرارداد ببندید تا به‌شکل زمان‌بندی‌شده به بازبینی و نگهداری آن‌ها بپردازد و به‌موقع تعمیرشان کند.

تهیه‌شده در باشگاه مراکزداده. منبع:

 Benefit of CRAC/CRAH Maintenance Repair

مطالعهٔ مقاله: انواع معماری سرمایش در مرکزداده: سالنی، ردیفی، رک بسته

درج دیدگاه

برای درج دیدگاه کلیک کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوال امنیتی *