اخبار انتخاب سردبیر بازار مرکزداده (Data Center Market)

پیش‌بینی گرایش صنعت مرکزداده در سال ۲۰۲۱

پیش‌بینی دربارهٔ گرایش صنعت مرکز داده در سال ۲۰۲۱
پیش‌بینی دربارهٔ گرایش صنعت مرکزداده در سال ۲۰۲۱

پیش‌بینی گرایش صنعت مرکزداده در سال ۲۰۲۱

 

یک تمام سال گذشت. سالی پر از دگرگونی و دشواری‌های غافلگیرکننده برای همهٔ صنایع، از جمله صنعت مرکزداده. اگر مانند ما باشید، احتمالا هنوز سرتان گیج می‌رود! ولی همچنان که به پایان سال ۲۰۲۰ نزدیک می‌شویم، مهم است که نگاه خوشبینانه و راهبردی به آینده داشته باشیم و به موقعیت بهتر در سال ۲۰۲۱ امیدوار باشیم. بشر تاکنون چنین تغییر بزرگ و همه‌جنبه‌ای که زندگی را به‌سوی دیجیتالی‌شدن براند، به خود ندیده است. همه‌چیز دارد تقاضا را برای مرکزداده افزایش می‌دهد؛ از سفارش مواد غذایی و دورکاری گرفته تا آموزش از راه دور.

پیش‌بینی دربارهٔ گرایش صنعت مرکز داده در سال ۲۰۲۱اینکه از پس امسال برآمده‌ایم نشان می‌دهد می‌توانیم زندگی خود را از هر نظر به‌شکل آنلاین درآوریم. می‌توانیم از خانه به‌خوبی به همهٔ جنبه‌های اساسی زندگی بپردازیم: شغل، تحصیل، روابط اجتماعی، خرید غذای آماده، خرید مواد غذایی، مشاوره و معاینهٔ پزشکی، برگزاری مراسم عبادی، سرگرمی، ورزش و چیزهای دیگر. هرچند قرار نیست همیشه در خانه بمانیم، امسال متوجه شدیم که زندگی پیش‌بینی‌ناپذیر است. ممکن است ناگهان در قرنطینهٔ دیگری گرفتار بشویم که دوباره لازم بشود همه‌چیز آنلاین باشد.

بی‌شک وضعیت بدین شکل نخواهد ماند؛ همه‌گیری پایان می‌یابد و سرانجام بیشتر جنبه‌های زندگی همچون گذشته خواهد شد. ولی این احتمال همیشه وجود دارد که برخی از تغییرات دوباره به سراغمان بیاید. اگر بشود همهٔ یا گروهی از کارمندان از خانه کار کنند، شرکت‌ها چرا دفاتر عظیم اجاره کنند و هزینهٔ سربار سنگین را به دوش بکشند؟ اگر بشود از خانه مشاورهٔ پزشکی گرفت، چرا کسی به مطب برود و خطر آلودگی مراکز پزشکی را به جان بخرد؟ به‌خوبی روشن است که رد پای دیجیتالِ این دوران از زندگی ما پاک نخواهد شد.

آنچه همهٔ این چیزها را با ایمنی و کارایی برایمان امکان‌پذیر می‌سازد، مرکزدادهٔ چابک است. تحقق‌یافتن این تغییر دیجیتال در چنین بازهٔ زمانی کوتاهی دشوار است و ما به‌روشنی می‌بینیم که در سال ۲۰۲۱، تقاضا برای خدمات مرکزداده و نیازی که به آن‌ها وجود دارد برآورده نمی‌شود. ازاین‌رو چند کار هست که اگر مراکزداده برای موقعیت خودشان انجام بدهند، هم در مسیر درست باقی می‌مانند و هم تقاضای سال ۲۰۲۱ را به‌خوبی تأمین می‌کنند.

پیش‌بینی دربارهٔ گرایش صنعت مرکزداده در سال ۲۰۲۱

تقاضای بیشتر برای خدمات مرکزداده، به‌دلیل ادامهٔ توسعهٔ رایانش ابری

اگر گمان کرده‌اید گسترش چشمگیر درخواست برای رایانش ابری (Cloud) در سال ۲۰۲۰ پایان می‌یابد، اشتباه می‌کنید! یک بخش از گرایش رشد یابندهٔ رایانش ابری، شبکه‌های رایانش ابری سازمانیِ اختصاصی است. رایانش ابری عمومی برای بسیاری از افراد و مشاغلِ کوچک گزینه‌ای است عالی. اما بسیاری از شرکت‌ها برای اطمینان از امنیت، حفظ حریم خصوصی، کاهش تأخیر شبکه، بهبود پایایی (زمان آپ‌تایم) و موارد دیگر به رایانش ابری اختصاصی نیاز دارند. در همین حال، خدمات‌دهندگان بزرگ رایانش ابری سال بسیار پرباری را از سر گذرانده‌اند که فقط تا سال ۲۰۲۱ ادامه خواهد یافت. چنانکه سایت Data Center Knowledge دربارهٔ میزان رشد پیش‌بینی‌شدهٔ مراکزدادهٔ عظیم رایانش ابری در سال‌های آینده می‌گوید، بیشتر رشد زیرساخت فیزیکی را خدمات‌دهندگان بزرگ رایانش ابری رهبری می‌کنند که شرکت‌ها به آن‌ها اعتماد دارند و مصرف‌کنندگان را تشویق می‌کنند به خدمات دیجیتال مهاجرت کنند. این ارائه‌دهندگان از حالا تا سال ۲۰۲۵، تعداد ۲٫۱ میلیون رک فاوای جدید مستقر خواهند کرد که برپایهٔ پیش‌بینی سایت 451.com، تقریباً ۶۲ میلیارد دلار سرمایه برای زیرساخت آن‌ها در مراکزداده صرف خواهد شد.

افزایش تقاضا برای مراکزدادهٔ اشتراک مکانی (Colocation)

اکنون شرکت‌ها تلاش می‌کنند در این محیط همیشه در تغییری که دورکاری رایج است و هر لحظه ممکن است قرنطینه پیش بیاید، نیازهای فعلی خود را به بهترین شکل مدیریت کنند. مدیریت تقاضا در چنین وضعیتی کاری است دشوار؛ می‌باید چابکی لازم فراهم باشد و هرگاه نیاز شد بتوان به‌سرعت مقیاس‌بندی کرد. برای مراکزدادهٔ شرکتی و تاسیسات ابر خصوصی، ریسک‌های بزرگی وجود دارد که نشان می‌دهد چرا مراکز اشتراک مکانی (Colocation) از سال ۲۰۲۱ به بعد افزایش خواهند یافت. شرکتی که خدمات اشتراک مکانی اختصاصی دارد، از حریم خصوصی مطلوب و امنیت بسیار خوب بهره‌مند است و احتمالا می‌تواند تقاضا را به‌آسانی برآورده سازد. این برای کارآمدتر ساختن فعالیت‌های حساسِ کسب‌وکار مفید است؛ بدون گرفتاری‌های منطقی و کارهای بزرگی که مرکزدادهٔ داخلی با آن دست‌به‌گریبان می‌شود. هر دو کار یعنی برون‌سپاری کردن به مرکزدادهٔ اشتراک مکانی و ساختن مرکزداده با هزینهٔ بسیار، ممکن است مقرون‌به‌صرفه نباشند یا اینکه آشکارا بهترین گزینهٔ سرمایه‌گذاری بلندمدت نباشند. در چنین وضعیتی شاید رایانش لبه‌ای گزینهٔ بهتری است. با اینکه شباهت‌های زیادی میان مرکزدادهٔ سازمانی و مراکزدادهٔ لبه‌ای وجود دارد، انتخاب بهترین گزینه به سرمایهٔ موجود و اهداف تجاری بلندمدت وابسته است.

گسترش رایانش لبه‌ای

اگر کسب‌وکار یا شرکت نوپای‌تان به انعطاف‌پذیری (Flexibility) و مقیاس‌پذیری (Scalability) بسیار خوب نیاز دارد، اجرا شبکهٔ لبه ممکن است بهترین گزینه باشد. فورستر (Forrester) در سایت TechRepublic نشان داده است که چگونه رایانش لبه‌ای در سال ۲۰۲۱ محبوب می‌شود: رایانش لبه‌ای تاکنون امیدبخش بوده اما هنوز جای پیشرفت دارد. او در خلاصه‌ای از پیش‌بینی‌هایش می‌گوید در سال ۲۰۲۱، مدل‌های کسب‌وکار نویی پدید می‌آید (Business Model) که گسترش رایانش لبه‌ای را در تولید آسان‌تر می‌کند. مدل‌های جدید کسب‌وکار که رایانش لبه‌ای را در سال ۲۰۲۱ از پروژه‌ای علمی به جایگاه واقعی‌اش می‌رسانند، بیشتر بر اساس دو عامل هستند: یکی پلتفرم‌های ابر رایانشی که می‌باید با هوش مصنوعی رقابت کنند و دیگری گسترش 5G که کاربردهای بهره‌گیری از رایانش لبه را عملی‌تر می‌کند. او پیش‌بینی می‌کند هرچند شرکت‌های ابر رایانش عمومی از میدان به در نخواهند شد؛ اما بر آیندهٔ رایانش توزیع‌شده (Distributed Computing) نیز تسلط نخواهند داشت. فرهنگ آن‌ها بر پایهٔ مراکزدادهٔ عظیم و کنترل موبه‌موی معماری است، درست برعکس آنچه RMS برای خدمات محلی به مشتریان نیاز دارد. سازندگانی که برای رایانش لبه‌ای راهبرد موفقی دارند، بهتر عمل می‌کنند.

 

پیش‌بینی دربارهٔ گرایش صنعت مرکز داده در سال ۲۰۲۱

امسال هم برای افراد و هم برای مشاغل سال سختی بود. ولی اکنون هنگام آن رسیده که به آینده و پس از همه‌گیری توجه کنیم. ببینیم چگونه می‌توانیم آینده‌مان را به‌خوبی بهبود دهیم و خود را توانمند سازیم. در سال ۲۰۲۰ موفقیت‌های زیادی در حوزهٔ مرکزداده داشته‌ایم و چند شکست. بی‌شک همهٔ این‌ها برای کسب آمادگی راهبردی ابزار مفیدی بوده‌اند تا برای افزایش ناگهانی تقاضای مرکزداده آماده باشیم. اگر مراکزداده هرچه بیشتر چابک و مقیاس‌پذیر باشند، همچنین اقدامات مؤثر امنیتی و حفظ حریم خصوصی را به کار گیرند و بتوانند از زیرساخت‌های کنونی و زیرساخت بالقوهٔ آینده به‌خوبی پشتیبانی کنند، موفقیت و موقعیت خوب از سال ۲۰۲۱ به بعد نصیبشان خواهد شد.

تهیه‌شده در باشگاه مراکزداده. منبع:

2021 Data Center Trend Predictions

درج دیدگاه

برای درج دیدگاه کلیک کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوال امنیتی *