اخبار

مراکزدادهٔ اکوئینیکس تا سال ۲۰۳۰: پنجاه درصد کاهش انتشار کربن و استفادهٔ بیشتر از انرژی تجدیدپذیر

مراکز دادهٔ اکوئینیکس تا سال ۲۰۳۰: پنجاه درصد کاهش انتشار کربن و استفادهٔ بیشتر از انرژی تجدیدپذیر
مراکزدادهٔ اکوئینیکس تا سال ۲۰۳۰: پنجاه درصد کاهش انتشار کربن و استفادهٔ بیشتر از انرژی تجدیدپذیر

مراکزدادهٔ اکوئینیکس تا سال ۲۰۳۰: پنجاه درصد کاهش انتشار کربن و استفادهٔ بیشتر از انرژی تجدیدپذیر

شرکت فناوری اطلاعات اکوئینیکس (Equinix‎) چند روز پس از اینکه سازمان صلح سبز (Greenpeace) از او انتقاد کرد که برای جایگزین‌کردن انرژی تجدیدپذیر در مرکزداده «جدول زمانی معتبر» ندارد، اهداف تعیین‌شدهٔ خود را برای حذف انتشار کربن اعلام کرد.

این شرکت که بزرگ‌ترین ارائه‌دهندهٔ خرده‌فروشیِ خدمات اشتراک مکانی (Colocation) در جهان است، قول داده که از انتشار کربن خود تا سال ۲۰۳۰ به‌مقدار ۵۰ درصد بکاهد و این کار را با تغییر منبع تأمین برق خود انجام دهد. اکوئینیکس می‌خواهد برای رسیدن به این هدف، همهٔ مصرف انرژی خود را از منابع تجدیدپذیر تأمین کند. این در واقع اجرای تعهدی است که در سال ۲۰۱۵، هنگام پیوستن به گروه شرکت‌های RE100 داده است.

رقابت در دامنهٔ بهبود ۳ (انتشار کربن از زنجیرهٔ تأمین)

 از نظر فنی اکوئینیکس پیش‌تر تعهد داده بود تا سال ۲۰۳۰، دست‌کم در اروپا ۱۰۰ درصد از انرژی خود را از منابع تجدیدپذیر فراهم کند. این تعهد بخشی از پیمان اقلیمی مرکزدادهٔ پاک (Climate Neutral Data Centre Pact) است که بر اساس آن تأمین‌کنندگان اروپایی قول داده‌اند تا سال ۲۰۳۰ انتشار کربن خود را به صفر برسانند.

این شرکت افزون بر بهره‌گرفتن از انرژی تجدیدپذیر می‌کوشد برای بهبود بهره‌وری انرژی، جلوی اتلاف مبرّدها را بگیرد و مبردهای با پتانسیل گرمایشی جهانی (GWP) را کنار بگذارد. همچنین به فکر کنار گذاشتن ژنراتورهای دیزلی است که برای برق اضطراری استفاده می‌شوند.

تأمین نیمی از برق مرکزداده‌ ایِ دیجیتال ریلتی از انرژی تجدیدپذیر

هرچند اکوئینیکس می‌گوید در چنین کاری پیشگام صنعت مرکزداده است، ولی رقیب او شرکت دیجیتال ریلتی (Digital Realty) ممکن است همین را ادعا بکند. دیجیتال ریلتی در سال ۲۰۲۰ قول داده میزان انتشار کربن خود را تا سال ۲۰۳۰ به‌مقدار ۶۶ درصد کاهش دهد. هر دو شرکت دو نوع انتشار کربن را در نظر گرفته‌اند: از تأسیسات خودشان (دامنهٔ ۱) و از تولید برقی که مصرف می‌کنند (دامنهٔ ۲). دیجیتال ریلتی کارش را از ۲۰۱۸ آغاز کرده و اکوئینیکس از ۲۰۱۹.

مهم‌تر اینکه دیجیتال ریلتی قول داده به آن نوع از انتشار کربن نیز بپردازد که از زنجیرهٔ تأمین ناشی می‌شود و مشتریان و شرکایش تولید می‌کنند (دامنهٔ ۳). دامنهٔ ۳ منابع مهمی از انتشار کربن را در برمی‌گیرد؛ همچون بتنی که در ساختن مرکزداده استفاده می‌شود. دیجیتال ریلتی می‌گوید تا سال ۲۰۳۰ میزان این نوع انتشار کربن را نیز ۲۴ درصد کاهش می‌دهد.

اکوئینیکس دربارهٔ انتشار کربن از زنجیرهٔ تأمین، هدف کلی تعیین نکرده که این خود نکته‌ای است. برای این کار لازم است تأمین‌کنندگانِ این شرکت اهداف خود را که بر مبنای بررسی علمی تعیین کرده‌اند، برای تا سال ۲۰۲۵ ارائه دهند. از مجموع آلودگی کربنیِ شرکت اکوئینیکس از این نوع انتشار (زنجیرهٔ تأمین)، ۶۶ درصد را تأمین‌کنندگانش تولید می‌کنند. این شرکت همچنین قول داده است از بخش دامنهٔ ۳، گروه فعالیت‌های سوخت و مربوط به انرژی (FERA) را که دربارهٔ تحویل‌گرفتن برق در محل تأسیسات است، تا پیش از سال ۲۰۳۰ به‌مقدار ۵۰ درصد کاهش دهد.

اینکه اکوئینیکس هدف کلی برای کاهش انتشار کربنِ دامنهٔ ۳ تعیین نکرده، ممکن است دلیل منطقی داشته باشد. وینترسون (Winterson) مدیر عامل این شرکت در ژانویه ۲۰۲۱ گفته است که اگر آنچنان که اروپا امید دارد، همگیِ کسب‌وکارها انتشار کربن دامنهٔ ۱ و ۲ خود را به صفر برسانند، ممکن است اصلا لازم نباشد به انتشار کربن دامنهٔ ۳ بپردازیم: «اگر کل اروپا انتشار کربن نداشته باشد، پرداختن به دامنهٔ ۳ از نظر منطقی مهم نیست. در چنین وضعیتی بتنی که می‌خریم بدون انتشار کربن تولید می‌شود؛ در نتیجه دامنهٔ ۳ را باید کنار گذاشت.»

اهداف اکوئینیکس را ابتکار اهداف دانش‌بنیان (SBTi) تأیید کرده است و این شرکت می‌خواهد از ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۰ به هدف «۹۰ درصد انرژی تجدیدپذیر» دست یابد.

اکوئینیکس وارد تأمین مالی سبز (Green Finance) نیز شده و ۳٫۷ میلیارد دلار اوراق قرضهٔ سبز برای پروژه‌های پایدار زیست‌محیطی پرداخته است. از جمله: ساختمان سبز، انرژی تجدیدپذیر، بهره‌وری انرژی و آب، هدررفت، حمل‌ونقل پاک. همچنین در سال ۲۰۲۰ برابر ۱۴ میلیون دلار در یک مرکز جهانیِ بهره‌وری انرژی سرمایه‌گذاری کرده است. اکوئینیکس از اعضای بنیان‌گذار اتحادیهٔ خریداران انرژی تجدیدپذیر (REBA) نیز هست.

در همین حال مایکروسافت نیز قول داده انتشار کربن خود را تا سال ۲۰۳۰ در هر سه بخش دامنهٔ ۱ و ۲ و ۳ به صفر برساند. البته مایکروسافت بر آن دسته از مراکزداده‌اش که خدمات نرم‌افزاری و زیرساخت ابری به مشتریان می‌دهند، نظارت دقیق‌تری دارد؛ یعنی کل زنجیرهٔ تأمین.

تهیه‌شده در باشگاه مراکزداده. منبع:

Equinix promises to cut emissions by 50 percent by 2030, and use all renewables

مطالعهٔ مقاله: واگذار کردن هزینهٔ انرژی و کربن به کاربران فاوای مرکزداده

درج دیدگاه

برای درج دیدگاه کلیک کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوال امنیتی *