اخبار انتخاب سردبیر بازار مرکزداده (Data Center Market)

همه‌گیری کرونا بر کارآمدی زیرساخت انعطاف‌پذیر اینترنت هیچ تاثیری نداشت

همه‌گیری کرونا بر کارآمدی زیرساخت انعطاف‌پذیر اینترنت هیچ تاثیری نداشت
همه‌گیری کرونا بر کارآمدی زیرساخت انعطاف‌پذیر اینترنت هیچ تاثیری نداشت

همه‌گیری کرونا بر کارآمدی زیرساخت انعطاف‌پذیر اینترنت هیچ تاثیری نداشت

پژوهشگران تأثیر همه‌گیری کرونا (کووید ۱۹) را بر زیرساخت جهانی اینترنت بررسی کرده‌اند و دریافته‌اند که به‌خوبی از پس این بحران برمی‌آید.

در این تحقیق، ترافیک دادهٔ مبادلات اینترنتیِ اروپای مرکزی و جنوبی و سواحل شرقی آمریکا را در میانهٔ ژانویه تا ژوئن سال ۲۰۲۰ بررسی کرده‌اند. پژوهش را اپراتور مبادلات اینترنتی DE-CIX با همراهی این موسسات انجام داده است: BENOCS GmbH، دانشگاه Brandenburg Technical University Cottbus-Senftenberg، موسسهٔ IMDEA Networks مادرید، موسسهٔ علوم کامپیوتر ماکس پلانک، دانشگاه کارلوس سوم مادرید.

کارمندانی که دورکاری می‌کنند، برای دسترسی به امکانات کاری شرکت‌ها از منزل، به خدمات کنفرانس ویدیویی و شبکه‌های خصوصی مجازی (VPNs) روی آورده‌اند. در این وضعیت، متوسط ترافیک جهانیِ داده با گذشت چند روز از ماه مارس، به‌فراخور هر منطقه بین ۱۵ تا ۳۰ درصد افزایش یافته است.

ساعات اصلی استفاده از اینترنت نیز تغییر کرده است. پیش از همه‌گیری کرونا، بیشترین استفاده از اینترنت وسط هفته‌ها و شب بود؛ اما از ماه مارس شب و روز مساوی شده است. این نشان می‌دهد استفاده از شبکه در روزهای میان هفته، برای اولین بار همانند آخر هفته است.

همه‌گیری همچنین باعث شده رشد ترافیک داده در سرتاسر جهان افزایش یابد. در سال ۲۰۲۰، اوج ترافیک اپراتور DE-CIX نیویورک ۵۰ درصد افزایش داشت. توجه کنید با اینکه اندازه‌گیری در دسامبر ۲۰۱۹، اوج استفاده را کمتر ۶۰۰ گیگابیت در ثانیه نشان می‌داد، در نوامبر ۲۰۲۰ بیش از ۹۰۰ گیگابیت در ثانیه شده بود. از زمان راه‌اندازی DE-CIX در سال ۲۰۱۴، این بیشترین افزایش یک‌سالهٔ اوج ترافیک است.

دکتر دیتزل (Christoph Dietzel) از مدیران اپراتور DE-CIX می‌گوید: با تغییراتی که امسال پیش آمده و رشد شدید ترافیک جهانیِ داده که در فرانکفورت نیز دیده‌ایم، کاربران این نگرانی روزافزون را دارند که اینترنت چنین رشدی را در درازمدت تحمل نکند. ولی چنین نیست: ما اکنون توانسته‌ایم به‌روش علمی ثابت کنیم که اینترنت همه‌گیری کرونا را در درازمدت تاب آورده و آن را به هیچ گرفته است.

وی همچنین می‌گوید: برای تضمین ارتباطات جهانی، حتی در وضعیت دشواری همچون همه‌گیری بیماری‌ها، دهه‌ها پیش اینترنتِ «شبکهٔ شبکه‌ها» (Network of Networks) را ساخته‌اند که از بیش از ۶۰ هزار شبکهٔ فرعی تشکیل شده است. از سوی دیگر افزایش کنونی استفاده از شبکه، اغلب خارج از زمان اوج ترافیک قبلی، مثلا روزها هنگام دورکاری کارمندان است. تأثیر افزایش حجم ترافیک را به‌آسانی می‌توان کاهش داد: با بهره‌گیری از ظرفیت ذخیرهٔ موجود، یا با افزایش سریع پهنای باند.

اینترنت چنان مقاوم و سازگار است که از پس همه‌گیری برمی‌آید؛ حتی اگر احتمالا قرنطینهٔ سخت‌گیرانه‌ای پیش بیاید.

تهیه‌شده در باشگاه مراکزداده. منبع:

Research: Pandemic no match for resilient internet infrastructure

درج دیدگاه

برای درج دیدگاه کلیک کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوال امنیتی *