اخبار انتخاب سردبیر

نسل جدید مدیریت مرکزداده به‌کمک تجزیه‌وتحلیل و رایانش ابری بهینه می‌شود

نسل جدید مدیریت مرکز داده به‌کمک تجزیه‌وتحلیل و رایانش ابری بهینه می‌شود
نسل جدید مدیریت مرکزداده به‌کمک تجزیه‌وتحلیل و رایانش ابری بهینه می‌شود

نسل جدید مدیریت مرکزداده به‌کمک تجزیه‌وتحلیل و رایانش ابری بهینه می‌شود

سال ۲۰۲۰ سال تغییر شکل تقاضا در صنعت مرکزداده بود که در آن مشتریان به ارائه‌دهندگان خدمات رایانش ابری بیشتر از خدمات مرکزدادهٔ سنتی توجه کردند. این تغییر با افزایش تقاضا برای شبکه‌های پربازده و زیاد شدن درخواست برای اتصال رخ داد. پس از آن نیز همه‌گیری کرونا پیش آمد و ناگهان برای شرکت‌هایی که ناچار بودند از سیاست‌ها و فناوری‌های دورکاریِ گروه‌های جدیدِ پراکنده پشتیبانی کنند، کارکرد اضطراری پیش آورد.

اکنون که باید این دو روش عمده را مقایسهٔ کنیم، می‌بینیم برای تجارت و زندگی روزمره چقدر به مراکزداده وابسته هستیم. ازاین‌رو بهره‌برداران مرکزداده دسته‌به‌کار شدند و رویکرد مدیریت خود را دوباره ارزیابی کردند، تا اطمینان یابند که ابزار و راهبرد لازم را برای تضمین تداوم تجارتِ مشتریان در اختیار دارند؛ مشتریان از هر اندازه و در هر حوزهٔ کاری که باشند.

استفاده از ابزار مدیریت زیرساخت فیزیکی مرکزداده (DCIM)

ساله‌ها است که بهره‌برداران مرکزداده برای کنترل محیط تاسیسات خود به ابزار DCIM تکیه می‌کنند؛ از جمله برای نظارت بر سرمایش و برق، همچنین برای پایش وضعیت تجهیزات شبکه. امروزه مراکزداده ستون فقرات زندگی دیجیتال ما هستند و بیش از پیش اهمیت یافته‌اند. از آنجا که شرکت‌ها اکنون تولید و استفاده از داده (Data) را افزایش می‌دهند، باید بتوانند ازکارافتادگی (Downtime) را پیش‌بینی کنند و جلوی آن را بگیرند. اگر نتوانند، سودآوری کاهش می‌یابد و پیامدهای درازمدت بر تجربهٔ مشتری (Customer Experience) و نگه‌داشتن مشتریان می‌گذارد.

برای برآورده‌ساختن تقاضای امروزی، مدیریت زیرساخت فیزیکی مرکزدادهٔ سنتی می‌باید با ابزارهای نسل جدید پیکربندی شود. با این کار بهره‌گیری از رایانش ابری و تجزیه‌وتحلیل پیش‌بینانه (Predictive Analytics) ممکن می‌شود. بهره‌برداران مرکزداده با کمک اطلاعاتی که از این امکان جدید به دست می‌آورند می‌توانند اطمینان یابد که وظایف مهم و ماموریت خود را به‌خوبی و به‌موقع و با توجه به بودجهٔ موجود انجام می‌دهند.

رویکرد جدید به توان تجزیه‌وتحلیلِ گروه‌های مجهز به اطلاعات نیازمند است

بهره‌برداران مرکزداده تا اکنون با رویکردهای تعمیر و نگهداری کار می‌کرده‌اند که به پیش‌آمدن مشکل وابسته‌اند. آن‌ها به بهره‌گیری از داده‌ای که کمک کند رخ‌دادن مشکل پیش‌بینی شود، اهمیت نمی‌دادند. اکنون زیرساخت مرکزداده و کارشناسان نظارت بر آن، هرچه بیشتر به ابزارهای جدید مدیریت زیرساخت مرکزداده (DCIM) رو آورده‌اند. این‌ها را ساخته‌اند تا زمان ازکارافتادگی را کاهش دهند. این ابزارها از تجزیه‌وتحلیل پیش‌بینانه برای بهبود دادن رویت‌پذیری آنی (Real-time Visibility) استفاده می‌کند تا جلوی پیش‌آمدن مشکلات را بگیرند؛ پیش از آنکه رخ دهند و بر عملیات اثر بگذارند.

امروزه مدیران مرکزداده باید از پسِ انبوه دادهٔ موجود در سرتاسر محیط تاسیسات برآیند که از شبکهٔ برق گرفته تا پریزها تولید می‌کنند. داده‌ای که از زیرساخت فیزیکی تا عملیات نیرو به دست می‌آید، دیگر به‌تنهایی کافی نیست. برای بهبود دادن کارکرد، شرکت‌ها می‌باید همچنین دادهٔ کلیدی از کل محیط سیستم انرژی در اختیار داشته باشند. یعنی داده می‌باید از همهٔ مسیر توزیع برق شامل تابلو برق و کلید انتقال خودکار (ATS) و UPS و تجهیزات سرمایش در دسترس باشد تا درست عمل شود.

با استفاده از این داده می‌توان نقطه‌ضعف‌های مهمی را برطرف کرد که مدت‌ها گروه تعمیر و نگهداری را گرفتار کرده است. مسائلی همچون بهبود کارایی، کاهش خطای انسانی، پیش‌بینی خرابی سیستم. تجزیه‌وتحلیل این دادهٔ پیچیده همچنین کمک مهمی به بهره‌برداران مرکزداده است تا هزینه را کاهش دهند. این کمک به دو شکل انجام می‌شود. یکی با فهمیدن اینکه در کجای تاسیسات باید سرمایه‌گذاری کنند تا نیازِ بار مصرفی و ظرفیت آیندهٔ مرکزداده تامین بشود. دیگر تشخیص قطعهٔ مهم زیرساخت که در آستانهٔ خرابی است و به‌موقع جایگزین‌کردن آن. برای نمونه اگر برای تجهیزات توزیع برقِ مرکزداده مشکلی پیش بیاید، اطمینان‌پذیری سیستم کاهش می‌یابد که ممکن است زمان ازکارافتادگی را افزایش دهد.

«امروزه مدیران مرکزداده باید از پسِ انبوه دادهٔ موجود در سرتاسر محیط تاسیسات برآیند.»

اگر مدیران مرکزداده اطلاعات درست در اختیار داشته باشند، افزون بر اینکه می‌توانند آسیب را کاهش بدهند، می‌توانند رخ‌دادن مشکل را قبل از اینکه عملیات را مختل کند با دقت پیش‌بینی کنند. با در اختیار داشتن اطلاعات درست، بهره‌برداران می‌توانند دید خود را از سطح تجهیزات به سطح سیستمی توسعه دهند. بدین ترتیب به گروه نگهداری کمک می‌شود تا محیط را از راه دور مدیریت کند و عملکرد کلی تاسیسات را بهبود بخشد.

مدیریت برپایهٔ رایانش ابری، راهگشای حرکت به‌سوی موفقیت است

افزایش گستردهٔ تقاضا برای اتصال، بار سنگینی است که مراکزداده بر دوش می‌کشند تا مشتریان بتوانند از تداوم کسب‌وکار مطمئن باشند. مهاجرت به خدمات با رایانش ابری در چند سال گذشته روبه‌رشد بوده است؛ ولی سال ۲۰۲۰ برای این رشد همچون شتاب‌دهنده بود. به گفتهٔ IDC، هزینهٔ زیرساخت فاوای ابرپایه (Cloud IT Infrastructure) به‌زودی از هزینهٔ زیرساخت فاوای معمول پیشی می‌گیرد و به ۶۹٫۵ میلیارد دلار یا ۵۴٫۲ درصد از کل هزینهٔ زیرساخت فاوا می‌رسد. رایانش ابری از میان نمی‌رود؛ بلکه در واقع می‌تواند قابلیت‌های چشمگیر جدیدی را برای محیط مرکزداده فراهم کند.

بهره‌مندی از میزبانی فضای رایانش ابری برای مدیریت زیرساخت فیزیکی مرکزداده آسان‌تر از ابزارهای معمول است. با استفاده از آن بهره‌برداران می‌توانند سیستم‌های جدید را در یک روز به کار بیندازند. بهره‌گیری از اتصال اینترنتی و رایانش ابری امکان می‌دهد، تاسیسات مرکزداده با رابط واحد و یکپارچه‌ای که تقریبا از هرجا و در هروقت در دسترس است، به‌آسانی مدیریت شود.

اکنون گروه‌های عملیات می‌توانند داده را به‌آسانی و به‌شکل خودکار گردآوری و پردازش کنند. این یعنی بخش عملیات مرکزداده می‌تواند اطلاعات آنی را گردآوری و تحلیل کند؛ به‌جای اینکه به ثبت دستی اطلاعات دستگاه‌ها وابسته باشد. با ابزارهای مبتنی بر رایانش ابری همچنین می‌توان از فناوری‌های پیشرفته‌ای بهره گرفت که به مدیریت مرکزداده خدمات می‌دهند. فناوری‌هایی همچون هوش مصنوعی و یادگیری ماشین، داده‌های عظیمِ مربوط به عملکرد و مصرف برق و امنیت را به‌دقت و با سرعت تجزیه‌وتحلیل می‌کنند.

نسل جدید مدیریت زیرساخت فیزیکی مرکزداده (DCIM)، با تجزیه‌وتحلیل پیش‌بینانه و اتصال به رایانش ابری، قابلیت‌های جدیدی برای گروه عملیات فراهم می‌کند که پیش از این نبوده است. بخش عملیات دیگر مجبور نیست سیستم‌ها و محیط‌های پراکنده را به‌شکل فیزیکی پایش کند. زیرا اکنون ابزاری در اختیار دارد که داده را به آن متصل و تجزیه‌وتحلیل می‌کند و آگاهی خود را از عملکرد جدید افزایش می‌دهد. چنین امکانی کارایی و اطمینان‌پذیری و سودآوری را بسیار بهبود می‌بخشد.

با نگرشی که گسترده‌تر از ایمنی زیرساخت فیزیکی مرکز است و همهٔ مسیر توزیع برق و مصرف انرژی را در بر می‌گیرد، شرکت‌ها برای اینکه جلوی ازکارافتادگی را بگیرند و بهبودپذیری (Resiliency) را بهتر کنند، قابلیت‌های موثرتری در اختیار دارند. بهره‌برداران مرکزداده اکنون بیش از پیش باید متوجه اهمیت افزایش چشمگیر دادهٔ تجاری باشند و تاثیر آن را بر فراهم‌ساختن تداوم کسب‌وکار درک کنند. از راه دور انجام‌دادن این کار، برای موفقیت این تحول دیجیتال اهمیت دارد.

تهیه‌شده در باشگاه مراکزداده. منبع:

Next-Gen Data Center Management, Powered by Analytics and The Cloud

درج دیدگاه

برای درج دیدگاه کلیک کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوال امنیتی *