اخبار رویدادهای صنعت مرکزداده مرکزداده

مصرف برق وحشتناک مراکز داده چین

امروزه بسیاری از شرکت های تامین کننده مرکز داده بر روی کاهش مصرف انرژی و استفاده از انرژی های تجدیدپذیر  تمرکز ویژه ای نموده اند. ولی بر طبق گزارش های منتشر شده در چین اوضاع به گونه دیگری است.

نهاد Environmental 360 وابسته به دانشگاه Yale در گزارش جدیدی اشاره کرده است که میزان مصرف الکتریسیته در مراکز داده در کشور چین بیشتر از میزان مصرف مجموع الکتریسیته در دو کشور مجارستان و یونان می باشد.

در این گزارش آمده است که کشور چین 1.37 میلیارد جمعیت دارد که تجهیزات گسترده اینترنتی این کشور، امکان اتصال به اینترنت را برای همه شهروندان فراهم نموده است. مراکز داده در چین به شبکه برق اصلی متصل می باشند و نیروگاههای تولید برق اکثرا از ذغال سنگ به عنوان سوخت استفاده می کنند. در نتیجه هر شهروند چینی با ارسال هر پیام در Wechat به تسریع فرآیند گرمایش جهانی کمک کرده است.

نکته دیگر در این گزارش، مصرف حجم بسیار زیاد آب به منظور سرمایش، در مراکز داده چین می باشد. این مصرف زیاد با وجود قرار گرفتن چین در فهرست کشورهای دارای تنش آبی می باشد.

البته دراین گزارش ذکر شده است که برخی شرکت های چینی قدم در راه سبز شدن مراکز داده خود گذاشته اند. به عنوان مثال  Alibabba مرکز داده خود درکنار دریاچه Qiandao را به منظور مصرف بهینه انرژی و آب، بهینه سازی نموده است.

27-1

بر طبق قوانین دولتی در پکن، مراکز داده با کارآیی انرژی مصرفی (Power Usage Effectiveness) بالای 1.5 نبایستی فعال باشند ولی این امر در حالی می باشد که بسیاری مراکز داده در پکن و کل چین PUE بالای 2.2 دارند.

در اینجا می باید اشاره گردد که فاکتور کارآیی انرژی مصرفی PUE بیان کننده میزان مصرف کل انرژی مرکزداده به میزان انرژی مصرفی تجهیزات دخیل در رایانش (سرورها سویچ ها و …)می باشد. از آنجا که در مرکز داده دستگاه های سرمایش مختلفی نیز وجود دارد PUE هیچوقت 1 و یا کمتر از آن نخواهد شد ولی شرکت های بزرگ  بدنبال پایین آوردن این عدد می باشند. در سال  2015 فیسبوک ادعا کرده که PUE مرکز داده Prineville دارای  1.078 می باشد.

در پایان گزارش Environmental 360  اشاره دارد که شرکت های تامین کننده مرکزداده در چین توانایی تکنولوژیکی بالابردن PUE و کاهش مصرف آب را دارند ولی این موضوع در اولویت های کاری آنها قرار ندارد و همچینی از طرف دولت تحت فشار نیستند.

درج دیدگاه

برای درج دیدگاه کلیک کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوال امنیتی *