اخبار تماشاخانه رویدادهای صنعت مرکزداده مرکزداده

لزوم ساخت یا بهسازی مراکزداده در دانشگاه

مرکز داده دانشگاه - اشنایدر الکتریک

امروزه برای افزایش رضایت دانشجویان چه ازنظر رفاهی و چه ازنظر آموزشی یکی از عوامل اصلی وجود زیرساخت ارتباطات دیجیتال با کیفیت مناسب در دانشگاه است. دانشگاه‌هایی که می‌خواهند ظرفیت سالن‌های آموزشی خود را تکمیل کنند، باید مرکزداده‌ای داشته باشند که بتواند نیازمندی‌های ارتباطاتی گسترده‌ی دانشجویان را برآورده کند.

طبق نظرسنجی 42% از دانشجویان در دانشگاه‌های آمریکا بیش از دو بار در هر روز از تجهیزات همراه (مانند موبایل و تبلت) استفاده می‌کنند. همچنین 61% از آن‌هایی که سه تا یا بیشتر از این وسایل دارند علاقه‌مند هستند که از چنین تجهیزاتی هرچه بیشتر استفاده کنند. این اطلاعات از نظرسنجی سال 2015 شرکت پیرسون به‌دست آمده است.

دانشجویان قبل از هر تصمیمی و درمورد هر موضوعی به‌دنبال مطالعه و بررسی پیشنهادهایی هستند که در اینترنت بیان می‌شود. اساتید و اعضای هیئت‌ علمی دانشکده‌ها نیز نمی‌خواهند از این روند روبه‌رشد عقب بمانند. همچنین محققانی که به‌هرشکلی در ارتباط با دانشگاه هستند می‌خواهند که برای پیشبرد تحقیقات خود از این امکانات استفاده کنند. افزون بر این به‌تازگی در بسیاری از پردیس‌های دانشگاهی انواع سیستم‌های ارتباطی باسیم و بی‌سیم (همانند تجهیزات آموزشی جدید یا دوربین‌های امنیتی بی‌سیم) به‌کار گرفته می‌شود. وجود مرکزداده برای پشتیبانی از تمامی این‌ها ضروری است.

در دانشگاه‌ها در روزهای ویژه‌ای جشن یا همایش یا اجتماعات مختلف دانشجویی برگزار می‌گردد. در چنین مراسمی صدها یا شاید هزاران نفر با وسایل همراه‌شان به محیط دانشگاه سرازیر می‌شوند. زیرساخت‌های ارتباطی دانشگاه می‌بایست بتوانند از چنین حجم عظیمی از تجهیزات همراه پشتیبانی کند.

از سوی دیگر روشن است بسیاری از مراکزداده در موسسات آموزشی بزرگ قدیمی شده‌اند و تجهیزات در بخش‌های مختلف از جمله کتابخانه‌ها و سالن‌ها وکلاس‌های درسی به‌روز نیستند. تنها 10 سال از انقلاب تجهیزات همراه گذشته است و شاید بسیاری از مراکزداده در دانشگاه‌ها هنوز خود را برای این تجهیزات نوسازی نکرده باشند. چنانکه صنایعی نیز هستند که هنوز در شوک این رشد ناگهانی مانده‌اند و تحول خاصی در آن‌ها رخ نداده است. همیشه کسب‌وکارهای بخش خصوصی آغازگر تغییرات بوده‌اند و نهادهای دولتی مانند دانشگاه‌ها به‌دنبال آن‌ها تجهیزات‌شان را به‌روزرسانی می‌کنند.

عملکرد مراکزداده‌ی دانشگاه‌ها با بهسازی یا ساختن مرکزداده‌ی جدید بهبود می‌یابد. بهسازی شامل این مراحل است: بررسی مشکلات موجود، محاسبه‌ی نیازمندی‌های کنونی با پیش‌بینی نیازهای آینده، طراحی، ساخت یا تعمیر، راه‌اندازی، سپس بررسی عملکرد. برای مطالعه و بررسی جامع‌تر درباره‌ی مراحل چرخه‌ی زندگی مرکزداده مراجعه کنید به مقاله‌ی اشنایدر الکتریک با عنوان «اصول مدیریت چرخه‌ی زندگی مرکزداده».

آنچه در این مطلب بر آن تاکید شد ضرورت ساخت یا بهسازی مراکزداده‌ی دانشگاهی است به‌منظور ارتقای کیفیت آموزشی و رفاه برای دانشجویان، اساتید و اعضای هیئت‌های علمی، محققین، همچنین کارمندان.

در انتهای مطلب ویدئویی جالب درباره‌ی ابررایانه (سوپر کامپیوتر) دانشگاه تگزاس می‌بینیم که با همکاری اشنایدر الکتریک ساخته شده است.

درج دیدگاه

برای درج دیدگاه کلیک کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوال امنیتی *