اخبار

ذخیره‌ساز HDD از SSD بهتر و ارزان‌تر خواهد ماند

ذخیره‌ساز HDD برای مرکزداده از SSD بهتر و ارزان‌تر خواهد ماند
توشیبا می‌گوید ذخیره‌ساز HDD از SSD بهتر و ارزان‌تر خواهد ماند

ذخیره‌ساز HDD از SSD بهتر و ارزان‌تر خواهد ماند

ذخیره‌ساز HDD برای مرکزداده از SSD بهتر و ارزان‌تر خواهد ماند

توشیبا می‌گوید ذخیره‌ساز درایو دیسک سخت (HDD) هفت‌برابر از SSD ارزان‌تر است و امکان رشد و توسعهٔ بیشتری دارد. این نظر راینر کیز (Rainer Kaese) از مدیران ارشد توشیبا، در برابر ادعای صنعت SSD است که پیش‌بینی می‌کند HDD تا پنج سال دیگر از رده خارج خواهد شد.

او به سایت تخصصی Blocks and Files گفته است: «با هفت‌برابر ظرفیت ذخیره‌سازی بیشتر، HDD ارزان‌تری‌اش را نسب به فناوری ذخیره‌سازی فلش حفظ کرده است.» به‌نظر او «ظرفیت HDD ممکن است به ۴۰ و حتی ۵۰ ترابایت هم برسد و همچنان به همین مقدار از SSD ارزان‌تر بماند.»

آقای کیز می‌گوید تا هنگامی که بشود اطلاعات بیشتری روی دیسک ذخیره کرد، هزینهٔ ساختن HDD تغییر نخواهد کرد. سپس استدلال می‌کند که بدین ترتیب با افزایش ظرفیت، هزینه به‌ازای هر ترابایت (TB) کاهش خواهد یافت. او توجه می‌دهد که ظرفیت ذخیره‌سازی ارزان‌قیمت در جهان، خواهی‌نخواهی دارد پر می‌شود.

هاردهای HDD همچنین برای محیط زیست به‌شکل بالقوه بهترند؛ زیر بازیافت‌پذیرتر هستند و می‌توان آن‌ها را در اقتصاد چرخشی به گردش انداخت. در ساختن آن‌ها بیشتر از آلومینیم و مس استفاده شده؛ درحالی‌که SSDها را بیشتر از برد مدار چاپی (PCB) و تراشه و پلاستیک می‌سازند.

ذخیره‌ساز HDD برای مرکزداده از SSD بهتر و ارزان‌تر خواهد ماند

از سوی دیگر آقای آرون کلوتز (Aaron Klotz) در سایت Tom’s Hardware نوشته که آقای کیز دربارهٔ قیمت اغراق کرده است. او می‌گوید «در واقع SSD از HDD هفت‌برابر گران‌تر نیست؛ قیمت بیشترِ آن‌ها هم‌اکنون سه تا چهار برابر HDD است. البته ممکن است برخی از SSDهای حرفه‌ای قیمت هفت‌برابری داشته باشند؛ ولی معمولاً‌ این‌طور نیست.»

اظهارنظر توشیبا در واقع پاسخ به آقای شاون روزمارین (Shawn Rosemarin) معاون تحقیق و توسعهٔ شرکت Pure Storage است که محصولات SSD را توسعه می‌دهد. او پیش‌تر به سایت Tom’s Hardware گفته بود HDD ممکن است تا سال ۲۰۲۸ به‌کلی کنار برود و سازندگان آن را دیگر تولید نکنند؛ چون مصرف برق آن‌ها توجیه نخواهد داشت.

آقای کلوتز نیز موافق این حرف نیست. او می‌گوید: «می‌توانم بگویم تا وقتی سازندگان بتوانند در بخش تحقیق و توسعه (R&D) سرمایه‌گذاری کنند، چیزی نمی‌تواند جلوی پیشرفت هارد HDD را بگیرد.»

تهیه‌شده در باشگاه مراکزداده. منبع:

Hard drive maker Toshiba says HDDs will outperform SSDs for years (December 22, 2023)

خبرهای مرتبط:

ـ  ذخیره‌‌ساز کلید هوشمند (KV-CSD) با سرعت تجزیه‌وتحلیل هزار برابر

ـ کارتریج ذخیره‌سازی نواری ۵۰ ترابایتی؛ ساختهٔ مشترک IBM و Fujifilm

درج دیدگاه

برای درج دیدگاه کلیک کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوال امنیتی *