اخبار

آتش‌سوزی بیمارستان نهرو بر اثر اتصال کوتاه UPS مرکزداده

آتش‌سوزی بیمارستان نهرو بر اثر اتصال کوتاه UPS مرکز داده
آتش‌سوزی بیمارستان نهرو بر اثر اتصال کوتاه UPS مرکزداده

آتش‌سوزی بیمارستان نهرو بر اثر اتصال کوتاه UPS مرکزداده

آتش‌سوزی بیمارستان نهرو بر اثر اتصال کوتاه UPS مرکز داده

این آتش‌سوزی در بیمارستان نهروی شهر چندی‌گر هند، به دلیل اتصال‌کوتاه باتری UPS مرکزدادهٔ درون ساختمان رخ داد. بااینکه آتش‌نشانی پیش‌تر به مؤسسهٔ آموزش عالی و تحقیقات پزشکیِ PGIMER که بهره‌بردار بیمارستان نهرو است گفته بود UPSهای مرکزداده را از ساختمان بیرون ببرد، آن‌ها این توصیه را نادیده گرفته بودند.

آتش‌سوزی در ساعت ۱۱:۵۵ شب رخ داد و خیلی زود به راه‌پلهٔ کناری سرایت کرد که در پی آن ۴۰۰ بیمار ناچار به تخلیهٔ محل شدند. درست یک هفتهٔ بعد از این، آتش‌سوزی دیگری در مرکز پیشرفتهٔ چشم بیمارستان رخ داد که آن‌هم ناشی از اتصال‌کوتاه باتری‌های UPS بود. حوادث به این مؤسسهٔ پزشکی نزدیک به ۱٫۵ میلیون دلار خسارت زد.

آتش‌سوزی بیمارستان نهرو بر اثر اتصال کوتاه UPS مرکز داده

گزارش حادثهٔ آتش‌سوزی ۹ اکتبر ۲۰۲۳ بیمارستان نهرو می‌گوید، دو بار در سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۹ به PGIMER توصیه کرده بودند بانک باتری‌ها (Battery Bank) را از ساختمان بیمارستان بیرون ببرند و به مکانی منتقل کنند که نگهداری مناسب و تهویهٔ کافی داشته باشد. اما آن‌ها به این توصیه عمل نکردند تا حادثه رخ داد.

این حادثه را بانک باتری UPS متمرکز به وجود آورده است. UPSها در این مرکز مجموعاً ۱۶۰ باتری داشته‌اند. نگهداری و تعمیر آن‌ها تا سال ۲۰۱۵ بر عهدهٔ مرکز توسعهٔ محاسبات پیشرفته (C-DAC) بوده است. پس از آن نیز در سال ۲۰۱۶ و ۲۰۱۹ دو بار بانک باتری‌ها را عوض کرده‌اند.

سازمان آتش‌نشانی همچنین به بخش کامپیوتر توصیه کرده بود در ژانویهٔ ۲۰۲۲ پیگیر کارآمد کردنِ عملیات و انجام نگهداری و تعمیر (Maintenance) سیستم UPS خود باشد. به‌گزارش هندوستان تایمز، PGIMER از سال ۲۰۲۱ گواهی ایمنی نداشته است.

آتش‌سوزی بیمارستان نهرو بر اثر اتصال کوتاه UPS مرکز داده

پس از این آتش‌سوزی آن‌ها مناقصه برگزار کردند تا سیستم تأمین برق تجهیزاتِ فاوا و شبکه را در ۱۲ نقطهٔ آسیب‌دیده از تأسیسات جایگزین کنند. برای جلوگیری از حوادث بعدی، PGIMER «کارگروه واکنش سریع در برابر حوادث» تشکیل داده است. چنانکه تایمز هند می‌گوید، آن‌ها تصمیم گرفته‌اند همگی دستگاه‌های الکتریکی همچون UPS و اتاق سرور را از محل‌های مراقبت از بیماران دور کنند.

به‌نوشتهٔ وبگاه PGIMER، بخش کامپیوتر این مؤسسه در سال ۱۹۹۲ راه‌اندازی شده است. زیرساخت فاوایشان تشکیل شده از مرکزدادهٔ اصلی، میزبانی از سرورهای پرقدرت (Hosting high-end Server)، شبکهٔ ذخیره‌‌سازی (SAN)، شبکهٔ محلی سرتاسر دانشگاه (با 3336 I/Os) و شبکهٔ OFC برای ستون فقرات (Backbone).

تهیه‌شده در باشگاه مراکزداده. منبع:

PGIMER ignored fire department advice to move data center UPS outside of hospital building in India (December 04, 2023)

خبرهای مرتبط:

ـ  آتش‌سوزی مرکزدادهٔ دانشگاه Bretagne-Sud و آتش‌سوزی‌‌های دیگر

ـ آتش‌سوزی مرکزدادهٔ SK Group و ازکارافتادگی پیام‌رسان کاکائوتاک: دخالت پلیس، پیگیری وزارتخانه

ـ بررسی آتش‌‌سوزی ویرانگر مرکزدادهٔ شرکت OVHcloud

درج دیدگاه

برای درج دیدگاه کلیک کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوال امنیتی *