اخبار

گزارش برتر انتشار کربن دامنهٔ ۳ (Scope 3) شرکت OVHcloud

گزارش برتر انتشار کربن دامنهٔ ۳ (Scope 3) شرکت OVHcloud، خدمات‌دهندهٔ ابر و اینترنت اروپایی
گزارش برتر انتشار کربن دامنهٔ ۳ (Scope 3) شرکت OVHcloud، خدمات‌دهندهٔ ابر و اینترنت اروپایی

گزارش برتر انتشار کربن دامنهٔ ۳ (Scope 3) شرکت OVHcloud، خدمات‌دهندهٔ ابر و اینترنت اروپایی

شرکت OVHcloud

از تابستان امسال شرکت OVHcloud خدمات‌دهندهٔ اروپایی اینترنت، دربارهٔ انتشار گازهای گلخانه‌ایِ دامنهٔ ۳ (Scope 3) ناشی از خدمات ابری‌‌اش، گزارش کاملی به مشتریان ارائه خواهد داد.

کاستن از انتشار کربن مرکز داده

این گزارش همهٔ انتشار کربن دامنهٔ ۳، ناشی از استفاده از خدمات ابری هر مشتریِ این شرکت را محاسبه خواهد کرد؛ چه آن مقدار که خود OVHcloud تولید می‌کند، چه آن مقدار که از تولید انرژی مصرفی این شرکت منتشر می‌شود. آن‌ها این گزارش را در تابستان امسال (۲۰۲۳) به مشتریان سرور سخت‌افزاری (Bare Metal)، در پایان سال به مشتریان ابر خصوصی، سپس در سال ۲۰۲۴ به مشتریان ابر عمومی ارائه خواهند داد.

انتشار از دامنهٔ ۳ (Scope 3) آن مقدار کربنی است که در زنجیرهٔ تأمین هر شرکت تولید می‌شود. مراجع اتحادیهٔ اروپا و مقامات دیگر این گزارش را روزبه‌روز بیشتر درخواست می‌کنند.

خانم آوورو ودیتن (Aurore Vaudatin) مدیر خدمات سازگار با محیط زیست (Environmental) شرکت OVHcloud می‌گوید: «ما همهٔ آثار زیست‌محیطی خدمات خود را از ابتدا تا انتها در نظر می‌گیرم. از آنجا که ما در خدمات خود با مدل یکپارچهٔ‌ عمودی (Vertically Integration Model) کار می‌کنیم، دربارهٔ همهٔ اجزای سرورهایمان شناخت داریم. به همین دلیل می‌توانیم تأثیر هر جزء آن را به گزارشمان اضافه کنیم. ما همچنین مصرف برق هر سرور را با ضریب انتشارِ بر پایهٔ ترکیب منابع برقِ هر کشور محاسبه می‌کنیم.»

نتیجهٔ گزارش انتشار آلاینده از دامنهٔ ۳ این شرکت، جامع‌تر از گزارشی است که رقبا مانند آمازون یا مایکروسافت آژور می‌دهند. OVHcloud می‌گوید «چون محاسبهٔ تأثیر تولید برای آن‌ها بسیار دشوار است، آن را در نظر نمی‌گیرند».

برخی کارهای OVHcloud برای کاستن از انتشار کربن دامنهٔ ۳ (Scope 3)

مدل زباله‌صفر (Zero Waste) در صنعت مرکز داده
ویژگی بی‌زبالگی

آن‌ها رک‌هایشان را در کروآ (Croix) در فرانسه می‌سازند و به مراکزدادهٔ خود در مکان‌های گوناگون می‌فرستند. از سوی دیگر هر سخت‌افزاری را در هر مرکزدادهٔ شرکت کنار بگذارند، برای ارزیابی و آزمایش و به‌کارگیری دوباره به کارخانه برمی‌گردانند. چیزهایی را که به آن‌ها نیازی نداشته باشند، به‌شکل دست‌دوم می‌فروشند و تجهیزاتی را که ازکارافتاده و بی‌استفاده شده باشند، به اسقاط دارایی (Asset Disposal) و برای بازیابی مواد اولیه می‌فرستند. شرکت OVHcloud تخمین می‌زند ۴۰ درصد از تجهیزاتش در وضعیت کاربر دوم (Second-user Equipment) است. آن‌ها قول داده‌اند تا سال ۲۰۲۵ به ویژگی بی‌زبالگی (Zero Waste) دست یابد.

OVHcloud همچنین سرمایش ترکیبی نوآورانهٔ ویژهٔ خودش را دارد. در این روش هر سرور در محفظهٔ جداگانهٔ آب‌بندی‌شدهٔ پر از سیال دی‌الکتریک است که در میانش لوله‌کشی آب دارد. مایع دی‌الکتریک گرما را با همرف به لوله‌های آب می‌رساند تا آن را خارج کند و به زیرساخت سرمایش تأسیسات مرکزداده ببرد.

تهیه‌شده در باشگاه مراکزداده. منبع:

OVHcloud to report Scope 3 emissions to customers

خبرهای مرتبط:

ـ راهنمای دامنه‌های ۱ و ۲ و ۳ در محاسبهٔ انتشار گازهای گلخانه‌ای (GHG Protocol)

ـ جهشِ توجه به داشتن برنامهٔ سازگار با محیط زیست برای زیرساخت مرکزداده

 

درج دیدگاه

برای درج دیدگاه کلیک کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوال امنیتی *