اخبار

راه‌اندازی اولین گلخانه و باغ شهری با بهره‌گیری از گرمای مرکزداده

راه‌اندازی اولین گلخانه و باغ شهری با بهره‌گیری از گرمای مرکز داده PA10 اکوئینیکس
راه‌اندازی اولین گلخانه و باغ شهری با بهره‌گیری از گرمای مرکزداده PA10 اکوئینیکس

راه‌اندازی اولین گلخانه و باغ شهری با بهره‌گیری از گرمای مرکزداده

اولین گلخانه و باغ شهری با بهره‌گیری از گرمای مرکز داده PA10 اکوئینیکس

مزرعهٔ مرکزدادهٔ PA10 شرکت اکوئینیکس (Equinix) را شرکت معماری «طراحان رید بروئن» (RBA) طراحی کرده است. این مزرعه در روی بام تأسیسات خیابان دنیسِ (Denis) شهر پاریس، گلخانه‌ای ۴۳۰ متر مربعی است که پیرامون آن را باغی به‌مساحت ۵۷۰ متر مربع فرا گرفته است. اکوئینیکس وعدهٔ ساختن این مزرعهٔ شهری را هنگام معرفی مرکزدادهٔ PA10 داده بود.

در این مزرعه برای اینکه گیاهان را در دمای مطلوب رشد نگه دارند، از مبدل‌های حرارتی (Heat Exchanger) متصل به سیستم سرمایش مرکزداده استفاده کرده‌اند. تنظیم دمای درون و بیرون و میزان رطوبت، با کمک حسگرها انجام می‌شود. همچنین برای فراهم‌ساختن آب‌وهوای مناسب در همهٔ سال، از آفتاب‌گیر خودکار و آبیاری و سیستم تهویهٔ خودکار استفاده کرده‌اند.

برای دست‌یافتن به بهترین استفاده از فضای موجود و کمترین مصرف آب، در این گلخانه میوه و سبزیجات محلی را با روش «آب‌کشت» (هیدروپونیک) پرورش می‌دهند. از سویی در باغ پیرامون گلخانه، گیاهان دوستدار گرده‌افشانی می‌کارند تا بیشترین استفاده را از مقدار آب باران موجود کرده باشند و بتوانند از هتل حشرات (Insect Hotel) استفاده کنند.

شرکت RBA طراح این مجموعه می‌گوید محیط باغ و صندلی‌ها را با حال‌وهوای آرامش‌بخش و سایه‌های طبیعی طراحی کرده است تا برای بازدیدکنندگان و کارکنانی که برای غذاخوردن به گلخانه می‌آیند خوشایند باشد.

مزرعهٔ مرکز داده PA10 شرکت اکوئینیکس (Equinix) در پاریس
گلخانهٔ مرکزدادهٔ PA10 اکوئینیکس در پاریس

برای بهره‌برداری از انرژی‌ای که در مرکزداده به‌شکل گرما به هدر می‌رود، از اقتصاد چرخشی (Circular Economy) و روش‌های پرورش گیاهان و انواع کشاورزی بسیار یاد می‌‌شود. با این حال اکوئینیکس و RBA ادعا می‌کنند اولین کسانی هستند که چنین پروژه‌ای را تکمیل کرده‌اند. آن‌ها می‌گویند برایمان مهم است که برای کاستن از آثار مخرب زیست‌محیطیِ دنیای دیجیتال، بیشتر کار بکنیم.

بهره‌برداری از گرمایی که در تأسیسات به هدر می‌رود، برای کاستن از آثار مخرب زیست‌محیطیِ صنعت مرکزداده گام مهمی است؛ اما به‌سختی می‌توان کاربران را به استفاده از این گرمای پیشنهادی جلب کرد. این انرژی اکنون مگر در سیستم گرمایش شهری، استفاده‌کنندهٔ چندانی ندارد.

از جمله دیگر شرکت‌هایی که گرمای مرکزداده را در کشاورزی به کار انداخته‌اند، یکی شرکت اکو دیتاسنتر (EcoDataCenter) در سوئد با همکاری شرکت Wa3rm است که مواد غذایی تولید می‌کند، دیگر شرکت هلندی بلاک هیتینگ (Block Heating) است که گلخانهٔ پرورش گوجه‌فرنگی دارد، دیگر وایت دیتاسنتر (White Data Center) در ژاپن است که مارماهی پرورش می‌دهد، یکی هم گرین ماونتین (Green Mountain) در نروژ است که مزرعهٔ پرورش خرچنگ محلی را تغذیه می‌کند. همچنین دیجیتال کراس‌روود (Digital Crossroad) در ایندیانای ایالات متحده یک گلخانه برای پژوهش کشاورزی دارد.

تهیه‌شده در باشگاه مراکزداده. منبع:

Equinix opens urban farm on its PA10 Paris data center in Paris

خبرهای مرتبط:

ـ مرکزداده در اقتصاد چرخشی: انتقال گرما برای پرورش ماهی و کشاورزی گلخانه‌ای

ـ تبادل سرمایش و گرمایش میان مرکزدادهٔ مخابراتی و خانه‌های شهرک مسکونی

درج دیدگاه

برای درج دیدگاه کلیک کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوال امنیتی *