اخبار

آتش‌سوزی دیگر: مرکزدادهٔ Maxnod در فرانسه سوخت

آتش‌سوزی دیگر: مرکز داده Maxnod در فرانسه سوخت
آتش‌سوزی دیگر: مرکزدادهٔ Maxnod در فرانسه سوخت

آتش‌سوزی دیگر: مرکزدادهٔ Maxnod در فرانسه سوخت

آتش‌سوزی دیگر: مرکز داده Maxnod در فرانسه سوخت

هفتهٔ گذشته مرکزدادهٔ کلاس ۴ (Tier 4) مکس‌نود (Maxnod) در منطقهٔ رون‌آلپ (Rhône-Alpes) در شرق فرانسه آتش گرفت و سوخت. دولت محلی می‌گوید برای فرونشاندن این آتش‌سوزی ۴۹ خودرو با ۸۱ آتش‌نشان تلاش کرده‌اند. در این حادثه به کسی آسیب نرسید.

با اینکه تأسیسات ویران شده و به زیرساخت آن آسیب سخت وارد آمده، داده (Data) ممکن است از بین نرفته باشد. به نظر می‌رسد سیستم باتری دلیل این آتش‌سوزی بزرگ بوده باشد.

هیوگ ویتوریه (Hugues Voiturier) مهندس آزادکار شبکه و رئیس انجمن مخابراتی MilkyWan، حدود ساعت ۱۱ صبح در تأسیسات بود که حادثه رخ داد. آقای ویتوریه از همان جا در توئیتر نوشت: «مرکزدادهٔ مکس‌نود آتش گرفته. الآن آتش در اتاق باتری پنل‌های فتوولتائیک (Photovoltaic) است. آتش مهار نشده. امیدوارم کسی آسیب نبیند.» او مدتی بعد نوشت: «کابل‌های فیبر آتش گرفته‌اند و بوی بدی بلند شده.» به نظر می‌رسد سالن داده کمتر آسیب دیده بوده؛ ولی دود و آب همه‌جایش را گرفته بوده است.

آتش‌سوزی دیگر: مرکز داده Maxnod در فرانسه سوخت

آقای ویتوریه تصاویری منتشر کرده که نشان می‌دهد برخی رک‌ها آسیب دیده‌اند. ولی در آن میان تصاویری از سرورهای انجمن MilkyWan نیز هست که سالم مانده‌اند؛ با این توضیح که: «کمی کثیف‌اند ولی درست می‌شوند.»

مرکزدادهٔ ۸۰۰ مترمربعی مکس‌نود تنها تأسیسات این شرکت است. با این حادثه اکنون مرکز از کار افتاده و وب‌سایتشان از دسترس خارج شده است. برخی مشتریان در پی این حادثه و با آسیب‌دیدن فیبرها دچار قطعی شده‌اند؛ از جمله مشترکان محلی فیبر FTTH.

آتش‌سوزی دیگر: مرکز داده Maxnod در فرانسه سوخت

در صنعت مرکزداده آتش‌سوزی همچنان آسیب می‌زند؛ خسارت‌های زیادی وارد می‌کند و حتی جان کارکنان را می‌گیرد:

بزرگ‌ترین این حوادث سوختن مرکزدادهٔ OVHcloud در استراسبورگ فرانسه بود. پس از این آتش‌سوزی فاش شد شرکت OVH سرورهای پشتیبان را در همان تأسیسات نگه می‌داشته و ناخواسته برخی از درایوهای سالم‌مانده در میان آوار را پاک کرده است. OVH هنوز با پیامدهای حادثه دست‌به‌گریبان است.

آتش‌سوزی دیگر در کرهٔ جنوبی در مرکزدادهٔ SK Group رخ داد که ناشی از باتری یون‌لیتیوم بود. با این حادثه پیام‌رسان کاکائوتاک (KakaoTalk) از کار افتاد و زندگی استفاده‌کنندگان کره‌ای را آشفته ساخت. در مرکزدادهٔ اکوئینیکس (Equinix) نیز آتش‌سوزی کوچکی در اتاق برق رخ داد. در آتش‌سوزی سال ۲۰۲۱ مرکزدادهٔ Cyber 1 در جاکاتای اندونزی، دو نفر جان خود را از دست دادند؛ دلیل این حادثه هرگز فاش نشد.

تهیه‌شده در باشگاه مراکزداده. منبع:

Maxnod data center in France burns down, battery system thought to be at fault

Les ravages de l’incendie du datacenter Maxnod en images

خبرهای مرتبط:

ـ آتش‌سوزی مرکزدادهٔ SK Group و ازکارافتادگی پیام‌رسان کاکائوتاک: دخالت پلیس، پیگیری وزارتخانه

ـ آتش‌سوزی مرکزدادهٔ دانشگاه Bretagne-Sud و آتش‌سوزی‌‌های دیگر

ـ بررسی آتش‌‌سوزی ویرانگر مرکزدادهٔ شرکت OVHcloud

درج دیدگاه

برای درج دیدگاه کلیک کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوال امنیتی *