اخبار

بازیافت ۶۱۷ میلیون گالن آب در عملیات جهانی شرکت متا، با افزایش دما و کاهش رطوبت سالن سرور مرکزداده

بازیافت ۶۱۷ میلیون گالن آب در عملیات جهانی شرکت متا، با افزایش دما و کاهش رطوبت سالن سرور مرکز داده
بازیافت ۶۱۷ میلیون گالن آب در عملیات جهانی شرکت متا، با افزایش دما و کاهش رطوبت سالن سرور مرکزداده

بازیافت ۶۱۷ میلیون گالن آب در عملیات جهانی شرکت متا، با افزایش دما و کاهش رطوبت سالن سرور مرکزداده

متا (Meta) اعلام کرد در تلاش برای تبدیل‌شدن به شرکت آب‌مثبت (Water Positiveمصرف آب مرکزداده را با گرم‌تر و خشک‌تر کردن محیط سالن سرور کاهش می‌دهد. مهندسان این شرکت در همایش پاییزی 7×24 Exchange، از تلاش خود برای کاهش مصرف آب جزئیات بیشتری گفته‌اند. افزون بر افزایش ۳ درجه‌ای دمای سالن‌های سرور، آن‌ها شیوهٔ تصفیهٔ و پردازش آب خود را نیز بهینه کرده‌اند.

شرکت متا به‌تازگی سالن‌های دادهٔ خود را به‌شکل آزمایشی در دمای ۳۲٫۲ درجه به کار انداخته است؛ کاری که از تأثیر زیرساخت عظیم این شرکت بر مصرف منابع آب و انرژی خواهد کاست. آن‌ها پیش‌تر در همهٔ مراکزدادهٔ‌شان در سرتاسر جهان، میزان رطوبت سالن‌های سرور را به ۱۳ درصد کاهش داده‌اند که موجب کاهش مصرف میلیون‌ها گالن آب در سال شده است.

بازیافت ۶۱۷ میلیون گالن آب در عملیات جهانی شرکت متا، با افزایش دما و کاهش رطوبت سالن سرور مرکز داده

مهندسان پس از آن مطمئن شدند می‌توانند دما را افزایش دهند که دمای نیمی از مرکزداده را در تابستان بیشتر کردند و آهنگ شکست (Failure Rate) و تغییرات دیگر آن را در کنار نیم دیگر گذاشتند. آن‌ها پیش‌تر در سال ۲۰۲۰ کاهش رطوبت را به‌روشی همانند آزموده‌اند و با نظر به نتایج، رطوبت سالن‌‌های سرورِ همهٔ مراکزدادهٔ خود را در سرتاسر جهان به ۱۳ درصد کاهش داده‌اند. کارکردن در دمای بیشتر، مصرف آب را هم با کاستن از سرمایش و هم با کم‌کردن رطوبت کاهش می‌دهد. مایکروسافت نیز سال گذشته اعلام کرده که دمای مراکزدادهٔ خود را برای کاستن از مصرف آب افزایش داده است؛ اما نگفته اکنون در چه دمایی کار می‌کنند.

در همایش پاییزی 7×24 Exchange آن‌ها از پیشرفت‌های دیگر نیز گفته‌اند؛ از جمله دربارهٔ کم‌کردن از تعداد فرایند شستشوی معکوس (Backwash Processes) که برای تمیزکردن فیلتر سیستم رسوب‌زدایی آب انجام می‌شود.

جیمز موناهان (James Monahan) مدیر مهندسی تأسیسات مرکزدادهٔ متا می‌گوید: «تصمیم ما برای کاهش‌دادن مصرف آب بسیار جدی است. آب‌مثبت بودن یعنی ما می‌خواهیم آبی را که به محیط زیست برمی‌گردانیم، بیشتر از آن باشد که مصرف می‌کنیم.»

شرکت متا در سال ۲۰۲۱ در عملیات جهانی خود روی‌هم‌رفته ۶۷۸ میلیون گالن آب مصرف کرده است؛ بعلاوهٔ ۸۷۵ میلیون گالن دیگر برای تولید برق. آن‌ها ادعا می‌کنند در کوشش‌هایشان توانسته‌اند ۶۱۷ میلیون گالن آب را بازگردانند. متا که می‌خواهد تا سال ۲۰۳۰ آب‌مثبت شود، در چندین پروژهٔ بازیافت آب در سطح ایالتی نیز سرمایه‌گذاری کرده است.

در این حال از آنجا که بسیاری از تأسیسات بزرگ در مناطقِ گرفتار خشکسالی هستند، برخی نگران‌اند با تلاش بسیاری که برای بازیافت آب مرکزداده می‌شود، تأثیر محلی چندانی نداشته باشد.

تهیه‌شده در باشگاه مراکزداده. منبع:

 – Meta ups server room temperatures to 90 degrees F, in effort to reduce water usage

مطالب مرتبط:

ـ سیستم سرمایش بدون آب مرکزداده: فناوری X-Cooling

ـ تحقیق دربارهٔ مصرف آب صنعت مرکزداده در گرماگرم خشک‌سالی بریتانیا

ـ مرکزدادهٔ شناور ۷ مگاواتی استاکتون: سرمایش بدون مصرف آب، بسیار بهره‌ور

درج دیدگاه

برای درج دیدگاه کلیک کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوال امنیتی *