آتشسوزی مرکزدادهٔ SK Group و ازکارافتادگی پیامرسان کاکائوتاک: دخالت پلیس، پیگیری وزارتخانه
در پی آتشسوزی ۲۴ مهرماه در مرکزدادهٔ SK Group در شهر سئول که باعث ازکارافتادن خدمات اینترنتی این شرکت از جمله پیامرسان پراستفادهٔ کاکائوتاک (KakaoTalk) شد، پلیس کرهٔ جنوبی به دفاتر و مرکزدادهٔ SK Group ریخت و اسناد آتشسوزی را با خود برد. در کرهٔ جنوبی نود درصد از مردم از کاکائوتاک استفاده میکنند؛ ازاینرو برنامههای مالی و مسافرتی بسیاری از مردم با ازکارافتادن آن به هم خورده است.
مشکل تأسیسات با گذشتن یک هفته از آتشسوزی هنوز برطرف نشده و ممکن است تا سه هفتهٔ آینده نیز ادامه داشته باشد. تأسیسات آسیبدیده هماکنون بدون برق پشتیبان کار میکند.
با اینکه شرکت کاکائو (Kakao) عامل آتشسوزی را باتری یونلیتیوم دانسته؛ یکی از مدیرانش استعفا کرده است. خبرگزاری یونهاپ (Yonhap) میگوید پلیس از مقامات SK Group بازجویی خواهد کرد.
پیگیریهای وزارت فناوری اطلاعات کرهٔ جنوبی
پس از این آتشسوزی، وزارت علوم و فناوری اطلاعات کرهٔ جنوبی (MSIT) میخواهد اجرای روشهای مدیریت حوادث را برای شرکتهای خصوصی اجباری کند. بهگزارش جونگآنگ دیلی (JoongAng Daily) سیستم مدیریت حوادث دولت با بازرسیهای دورهای و تمرینهای ایمنیاش همهٔ مراکزدادهٔ بزرگ کشور را در بر خواهد گرفت.
آتشنشانی ملی از طرف وزارتخانه مأمور خواهد بود بازرسی سراسری مراکزداده و زیرساختهای شبکه را انجام دهد. البته شرکتهای کوچک و متوسط احتمالاً از این وظیفه معاف خواهند بود. در اجرای این کار، گروه کارشناسان برای بهبود ایمنی مرکزداده از نکاتی که باید اجرا بشود، فهرست تهیه خواهند کرد. وزارتخانه همچنین میخواهد برای مراکزداده تجهیزات ایمنتری، از جمله باتریهای حالت جامد فراهم کند.
این تصمیمها پس از گردهمایی آقای وزیر و همکارانش با بهرهبرداران محلی و گروههای صنعتی منتشر شده است؛ از جمله با KT Cloud، LG U+، SK Broadband، LG CNS، Samsung SDS، LOTTE Data Communication، Hana TI، همچنین شورای مرکزدادهٔ کره و مؤسسهٔ صنعت اطلاعات و ارتباطات کره.
بهرهبرداران در این جلسه دربارهٔ اقدامات حفاظتی در مرکزداده به وزیر توضیح دادند؛ از جمله دربارهٔ برق پشتیبان و پیشگیری از آتشگرفتن باتری. آنها همچنین دربارهٔ داشتن آمادگی در هنگام پیشآمدن وضعیت اضطراری گفتوگو کردند. طرفین قرار گذاشتند در زمینهٔ مدیریت انرژی و تشخیص آتشسوزی با هم همکاری کنند.
معاون وزیر پس از آنکه از وضعیت بازیابی خدمات مرکزدادهٔ آسیبدیدهٔ SK Group و مهیا بودن برق آن آگاه شد، گفت بسیاری از خدماتش اکنون به وضعیت عادی برگشته است و خواست برای بازسازی برق اضطراریِ آن پیگیرانه تلاش بشود. او گفت: «وزارتخانه فعالانه در هر زمینهای همکاری خواهد کرد تا با کارهایی همچون بهبوددادن دستورالعملهای حفاظتی، از پایداری (Stability) هر مرکزداده اطمینان یابد.»
امروز (۲۹ مهر) وزارتخانه همچنین برای گفتوگو دربارهٔ اقدامات ایمنی، با بهرهبرداران مراکزدادهٔ بینالمللی و فوق مقیاس (Hyperscale) جلساتی برگزار کرد؛ از جمله با گوگل، نتفلیکس، متا، Woowa Brothers، Daangn Market، خدمات وب آمازون (AWS).
تهیهشده در باشگاه مراکزداده. منبع:
مطلب مرتبط:
ـ آتشسوزی مرکزدادهٔ دانشگاه Bretagne-Sud و آتشسوزیهای دیگر
ـ افتتاح مرکزدادهٔ جدید OVHcloud بهجای تأسیسات سوختهٔ استراسبورگ
درج دیدگاه