اخبار

افتتاح مرکزدادهٔ جدید OVHcloud به‌جای تأسیسات سوختهٔ استراسبورگ

افتتاح مرکز داده جدید OVHcloud به‌جای تأسیسات سوختهٔ استراسبورگ
افتتاح مرکزدادهٔ جدید OVHcloud به‌جای تأسیسات سوختهٔ استراسبورگ

افتتاح مرکزدادهٔ جدید OVHcloud به‌جای تأسیسات سوختهٔ استراسبورگ

افتتاح مرکز داده جدید OVHcloud به‌جای تأسیسات سوختهٔ استراسبورگ

شرکت OVHcloud بزرگ‌ترین عرضه‌کنندهٔ خدمات اینترنتی اروپا، ۱۸ ماه پس از آتش‌سوزی ویرانگر مرکزداده‌اش در استراسبورگ، به‌جای آن مرکزدادهٔ جدید SBG5 را افتتاح کرد. مشتریانِ مرکزدادهٔ سوختهٔ SBG2 به‌شکل گروهی از این شرکت شکایت کرده‌اند و در دعوای حقوقی گفته‌اند OVHcloud ایمنی لازم را برای پیش‌گیری از آتش‌سوزی فراهم نکرده بوده است.

مرکزدادهٔ ۳۰ میلیون یورویی جدید از سیستم آتش‌نشانی خودکار برخوردار است که بسیاری از مراکزدادهٔ‌ مدرنِ استاندارد از آن بهره می‌برند. آن‌طور که از گزارش‌‌های اولیهٔ آتش‌سوزی برمی‌آید، تأسیسات قبلی چنین سیستمی نداشته است.

مرکزدادهٔ جدید SBG5

مرکزدادهٔ جدید SBG5 از برنامهٔ بسیار انعطاف‌پذیری بهره می‌برد که OVHcloud آن را پس از آتش‌سوزی طراحی کرده است. این تأسیسات ۱٬۷۰۰ متر مربعی ۱۹ اتاق مجزا دارد؛ اتاق‌‌های جداشده با دیوار بنایی که می‌توانند تا دو ساعت جلوی آتش را بگیرند. در سازهٔ جدید سیستم آتش‌نشانی گازی با رتبهٔ APSAD R13 و تشخیص دود VESDA با رتبهٔ APSAD R7 کار شده است. هفت اتاق انرژی و سه اتاق باتری را نیز بیرون از ساختمان مرکزداده و در کانتینرهای سبکِ با قابلیت جابه‌جایی جا داده‌اند.

مرکز داده سوختهٔ SBG2 شرکت OVHcloud در استراسبورگ
مرکزدادهٔ سوختهٔ SBG2

این ویژگی‌ها برای برطرف‌کردن مشکلاتی است که در گزارش آتش‌سوزیِ اصلی آمده است. بازرس رسمی آتش‌نشانی فرانسه پیش‌‌تر تأیید کرده که بر پایهٔ گزارش، آتش‌سوزی مرکزدادهٔ SBG2 از اتاق باتری UPS شروع شده و احتمالاً دلیل آن نزدیک‌شدن رطوبت به برق بوده است. آتش‌نشانان محلی نیز گزارش کرده‌اند که جنس سقف تأسیسات از چوب سوختنی بوده و سالن‌‌ها بر روی زیرزمین و روی اتاق‌های برق بوده‌اند. همچنین اینکه مرکزداده از طراحی سرمایش طبیعی بهره می‌برده که دودکش‌هایش باعث گسترش آتش شده است. آتش‌نشانان یادآور شده‌اند مرکزداده سیستم آتش‌نشانی خودکار نداشته است.

دو تن از سیاست‌مداران فرانسه در بیانیهٔ خود به اهمیت نقش شرکت OVHcloud در تلاشِ اروپا برای داشتن ابر محلی به‌‌جای تکیه بر خدمات آمریکایی و چینی تأکید کرده‌اند. آن‌ها می‌گویند: «راه‌اندازی این مرکزداده که انرژی کمتری مصرف می‌کند، نشان‌دهندهٔ گامی اساسی است که OVHcloud برای توسعه برداشته است. بدین ترتیب این شرکت خود را در قلب حاکمیت دیجیتال اروپا و فرانسه جا داده که دولت از سال ۲۰۱۷ به ایجاد آن کمک کرده است. راه‌اندازی این تأسیسات انعطاف‌پذیری و نوآوریِ اکوسیستم ابر فرانسه را نشان می‌دهد و اینکه فرانسه می‌خواهد اختیار کامل بر دادهٔ خود داشته باشد.»

مرکز داده جدید SBG5 شرکت OVHcloud، جایگزین تأسیسات سوختهٔ SBG2
مرکزدادهٔ جدید SBG5

میشل پائولین (Michel Paulin) مدیرعامل OVHcloud می‌گوید: «افتتاح مرکزدادهٔ SBG5 نمایش روشنی است از این راهبرد صنعتی. این به ما امکان می‌دهد از ارزش‌های اروپاییِ باز حمایت کنیم و به مشتریان خود در سرتاسر جهان، ابر مطمئن و سازگار با محیط زیست عرضه کنیم. تکیه‌گاه محلی و سرمایه‌گذاری پیوسته در مناطق، به ما امکان می‌دهد موقعیت خود را در حوزهٔ اشتغال تقویت کنیم و مهارت‌های جدید بیاوریم.»

در کنار مرکزدادهٔ جدید SBG5، شرکت OVHcloud برنامه‌ای برای داشتن مرکز پشتیبان جداگانه دارد. این تأسیسات دوم برای پشتیبان‌گیری آنی است تا اگر در آینده مشکلی پیش بیاید، مشتریان دادهٔ خود را از دست ندهند. پس از ساختن تأسیسات پشتیبان در فرانسه، شرکت می‌خواهد این ابتکار را برای مکان‌های دیگرش نیز اجرا کند.

OVHcloud در مراکزداده‌اش از سرمایش آبی ویژهٔ خود بهره می‌برد. شرکت می‌گوید مصرف آب مرکزدادهٔ SBG5 حتی از دیگر تأسیساتش هم کمتر است: فقط ۲۰۰ میلی‌لیتر در هر کیلووات‌ساعت. این میزان بهره‌وری آب (WUE) کمتر از ۴۰۰ میلی‌لیتری است که پیمان اقلیمی مرکزدادهٔ خنثی (Climate Neutral Data Centre Pact) تعیین کرده است.

 تهیه‌شده در باشگاه مراکزداده. منبع:

OVHcloud rebuilds Strasbourg data center on site of 2021 fire

مطالب مرتبط:

ـ بررسی آتش‌‌سوزی ویرانگر مرکزدادهٔ شرکت OVHcloud

ـ آتش‌سوزی مرکزدادهٔ دانشگاه Bretagne-Sud و آتش‌سوزی‌‌های دیگر

درج دیدگاه

برای درج دیدگاه کلیک کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوال امنیتی *