اخبار

تشکیل کارگروه بین‌المللی SPEC برای تدوین استاندارهای کیفیت مرکزداده

تشکیل کارگروه بین‌المللی SPEC برای تدوین استاندارهای کیفیت مرکز داده
تشکیل کارگروه بین‌المللی SPEC برای تدوین استاندارهای کیفیت مرکزداده

تشکیل کارگروه بین‌المللی SPEC برای تدوین استاندارهای کیفیت مرکزداده

بخش معیارسنجی (Benchmarking) «شرکت ارزیابی عملکرد استاندارد» (اسپک / SPEC)، برای توسعهٔ معیارسنجی استانداردِ سرورها و مشتریان و مرکزداده، کارگروه بین‌المللی به نام ISG تشکیل داده است. وظیفهٔ این کارگروه نظارت‌کردن بر تلاش‌‌هایی است که برای ایجاد و توسعهٔ معیارهای بازدهیِ (Performance) استاندارد مرکزداده انجام می‌شود؛ یعنی اندازه‌گیری و مقایسهٔ کار انجام‌شده به‌ازای هر مقدار معین از انرژی (بازده در هر وات). شرکت‌های AMD، Ampere، Dell، Google، HPE، HP Inc.، IBM، Inspur، Intel، Microsoft، NVIDIA، همچنین دانشگاه وورتسبورگ (Würzburg) عضو این کارگروه هستند.

معیار شاخص کارگروه ISG «ابزار رتبه‌بندی بازدهی سرور» (SERT) نام دارد. برای به‌دست‌آوردن آن یک نرم‌افزار جاوا روی سرور اجرا می‌شود. این نرم‌افزار بهره‌وری (Efficiency) را برحسب بازده بر وات اندازه می‌گیرد. آزمونی دارد که دو ساعت‌ونیم طول می‌کشد و نتیجه‌اش را به‌شکل یک امتیاز مرکب بیان می‌کند.

اسپک (SPEC) چند سالی هست که دارد نرم‌افزار SERT را تکمیل می‌کند. نسخهٔ جدید آن 2.0.6 است که از گواهی‌نامهٔ نظارتی ویندوز سرور 2022 نیز پشتیبانی می‌کند و نتایج را به‌شکل خودکار به برنامهٔ صدور گواهی‌نامه می‌فرستند.

«ابزار رتبه‌بندی بازدهی سرور» (SERT) مرکز داده
«ابزار رتبه‌بندی بازدهی سرور» (SERT) مرکزداده، ویرایش 2.0.6

استاندارد SERT را سازمان استاندارد بین‌المللی ISO/IEC تأیید کرده است و آژانس حفاظت از محیط زیست آمریکا (EPA)، کمیسیون اروپا، وزارت اقتصاد و تجارت و صنعت ژاپن (METI)، مؤسسه ملی استاندارد چین، همچنین گروه‌های صنعتی مستقل مانند گرید گرین (Green Grid) از آن استفاده می‌کنند.

کلاوس‌دیتر لانگ (Klaus-Dieter Lange) مدیر ISG می‌گوید ما می‌خواهیم صنعت را تشویق به پذیرش هرچه بیشتر SERT کنیم تا جایگاهی همچون دیگر استانداردها پیدا کند و به سازگاری با محیط زیست (Sustainability) مرکزداده کمک کند.

او می‌گوید: «ما ISG را راه انداخته‌ایم تا نمایندگان صنعت که علاقه دارند برای مصرف انرژی و سازگاری با محیط زیست، استاندارد بین‌المللی شکل بدهند بتوانند با نهادها و سازمان‌های مهم در سرتاسر جهان همکاری کنند. این همیاری از یک سو به علاقه‌مندان کمک می‌کند جنبه‌های فنی مطلوب و مطمئن این معیارسنجی را بهتر درک کنند، از سوی دیگر به کسانی که این معیارسنجی را توسعه می‌دهد آگاهی‌های ارزشمندی می‌رساند.»

دیوید راینتر (David Reiner) رئیس کمیتهٔ استانداردسازی ISO/IEC JTC1 SC39، از پیشرفت‌کردن و بهبود پروفایل معیارسنجیِ استاندارد خشنود است. او می‌گوید: «مایهٔ دل‌گرمی است که اسپک برای مقررات و برنامه‌های بهره‌وری در جهان، کارگروه متمرکزی ویژهٔ معیارسنجی استانداردها راه انداخته است. ابزارهای اندازه‌گیری باکیفیتی که مستقل از سازندگان (Vendor-agnostic) هستند از جمله معیارسنج اسپک (SERT)، با استانداردهای بین‌المللی SC39 که برای سازگاری با محیط زیست و فاوا و مرکزداده تدوین شده‌اند به‌خوبی مطابقت دارند. این‌ها برای حفاظت از منابع انرژی جهان و آیندهٔ پردازش، راهکارهای راهگشای سیارهٔ ما هستند.

آقای لانگ می‌گوید درِ کارگروه ISG برای پذیرش اعضای جدید هنوز باز است: «برای اینکه به این استاندارد بهتر شکل بدهیم، ما از پیوستن سازمان‌های دیگر استقبال می‌کنیم؛ چه سازمان‌های دولتی چه تأمین‌کنندگان. نتیجهٔ این کار بازارهای جهانی را تقویت می‌کند، به سازمان‌ها کمک می‌کند تا به اهداف سازگاری با محیط زیست (Sustainability) در مرکزدادهٔ خود برسند، همچنین سازندگان را توانا می‌سازد تا محصولات بهره‌ورتری برای مشتریان خود بسازند.»

تهیه‌شده در باشگاه مراکزداده. منبع:

SPEC forms international group to set data center performance standards

مطالب مرتبط:

ـ به‌روزرسانی استاندارد ANSI/TIA-942 با افزودن مرکزدادهٔ بسیار کوچک لبه‌ای

ـ پروژه‌های مرکزداده: فرایندهای استانداردسازی

درج دیدگاه

برای درج دیدگاه کلیک کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوال امنیتی *