اخبار

استفاده از انرژی زمین‌گرمایی در برج جنگا (مرکز محاسبات دانشگاه بوستون)

استفاده از انرژی زمین گرمایی در برج جنگا (مرکز محاسبات دانشگاه بوستون)
استفاده از انرژی زمین‌گرمایی در برج جنگا (مرکز محاسبات دانشگاه بوستون)

استفاده از انرژی زمین‌گرمایی در برج جنگا (مرکز محاسبات دانشگاه بوستون)

مرکز محاسبات و علوم دادهٔ دانشگاه بوستون که در آخر سال ۲۰۲۲ آغاز به کار خواهد کرد، ۹۰ درصد از گرمایش و سرمایش خود را از انرژی زمین‌گرمایی و با مبدل‌های حرارتی زیرزمینی فراهم می‌کند.

انرژی زمین گرمایی
انرژی زمین‌گرمایی

در این سیستم آب به عمق ۴۵۷ متری زمین فرو می‌رود و بازمی‌گردد؛ عمقی که دمای آن همیشه ۱۰ تا ۱۵ درجهٔ سانتی‌گراد است. در فصل سرما این دمای ملایم را با پمپ حرارتی (Heat pump) آن‌قدر افزایش می‌دهند که برای گرمایش محیط مناسب شود. در فصل گرما نیز دمای آبی که از درون زمین می‌گذرد، خودش به‌میزان کافی خنک هست و آماده برای سرمایش محیط استفاده می‌شود.

چنانکه دانشگاه بوستون می‌گوید، این سازهٔ ۱۹ طبقه و ۳۲ هزار متر مربعی که همانند برج بازی جنگا (Jenga) به نظر می‌رسد، بزرگ‌ترین ساختمان بدون مصرف سوخت فسیلی شهر خواهد بود. پس از تکمیل، بخش‌های ریاضیات و آمار و علوم کامپیوتر دانشگاه همچنین مؤسسهٔ محاسبات و علوم و مهندسیِ محاسباتیِ بها حریری (B. Hariri) به همین ساختمان خواهند آمد.

پمپ‌های حرارتی با داشتن ۳۱ چاه‌لوله (Heat Pump Borehole)، ۳۰۰ تن ظرفیتِ گرمایش یا سرمایش فراهم می‌کنند. این پمپ‌ها از سایه‌بان خارجی (External Sun Shading Device)، شیشهٔ سه‌جداره، روشنایی LED، همچنین HVAC بهینه‌مصرف بهره می‌برند.

فیلیپ واربورگ (Philip Warburg) محقق ارشد مؤسسهٔ «سازگاری با محیط زیست جهانی» (Global Sustainability) دانشگاه بوستون در مقاله‌ای نوشته است: «حتی در سردترین روزهای نیو انگلند، پمپ‌های حرارتی آب گرم را از درون زمین می‌کشند و گرم‌تر می‌کنند و به گردش درمی‌آورند تا در هرکجا که لازم است استفاده بشود. در روزهای گرم سال یا برای محیط‌های پرظرفیتی که حتی در زمستان ممکن است دچار افزایش دما بشوند، مبدل‌های حرارتی از سرمای درون زمین برای تهویهٔ مطبوع استفاده می‌کنند.»

استفاده از انرژی زمین گرمایی در ساختمان جدید مرکز محاسبات دانشگاه بوستون
برج جنگا: مرکز محاسبات دانشگاه بوستون

دنیس کالبرگ (Dennis Carlberg) از معاونان بخش سازگاری با محیط زیست دانشگاه بوستون می‌گوید: «راه‌انداری این مرکز برای درک بهتر آنچه می‌توانیم انجام بدهیم، تمرین بسیار خوبی بود. کارکنانِ برنامه‌ریزی و عملیات ما درک عمیقی از چگونگی این کار به دست آوردند.»

آقای واربورگ می‌گوید: «خدمات مرکز محاسبات و علوم دادهٔ دانشگاه بوستون، برای کلاس‌های درس و دفاتر و سالن‌های سخنرانی خواهد بود. سرورهای این سایت از جای دیگری به مرکز متصل‌اند؛ ازاین‌رو بار گرمایی آن‌ها را در اینجا نداریم.»

تهیه‌شده در باشگاه مراکزداده. منبع:

Boston University’s new computer center will get energy from a geothermal heat pump

مطلب مرتبط:

ـ مرکزدادهٔ بانهوف (BAHNHOF)

ـ راه‌اندازی مرکزدادهٔ HPC با برق تولیدشده از زبانهٔ آتش دکل استخراج نفت و گاز

درج دیدگاه

برای درج دیدگاه کلیک کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوال امنیتی *