اخبار

هم‌زیستی مرکزداده و تصفیه‌خانهٔ فاضلاب برای کاهش هدررفت

هم‌زیستی مرکز داده و تصفیه‌خانهٔ فاضلاب برای کاهش هدررفت
هم‌زیستی مرکزداده و تصفیه‌خانهٔ فاضلاب برای کاهش هدررفت

هم‌زیستی مرکزداده و تصفیه‌خانهٔ فاضلاب برای کاهش هدررفت

سیستم بیوفیلتراسیون پتروتئوسِ شرکت Tomorrow Water برای استفاده از مرکزداده در کنار تصفیه‌خانهٔ فاضلاب
سیستم بیوفیلتراسیون پتروتئوس

شرکت Tomorrow Water ابتکاری به نام Co-Flow دارد که در آن مرکزداده را در محل تصفیه‌خانهٔ فاضلاب می‌سازند. بدین ترتیب این دو تأسیسات می‌توانند آب و انرژی را با یکدیگر مبادله کنند: مرکزداده آب تصفیه‌شده می‌گیرد و تصفیه‌خانه گرمای مرکزداده را.

شرکت آرکادیس (Arcadis) نیز می‌خواهد پس از بررسی این ابتکار، برای اجرای آن در کشور آمریکا همکاری کند. شرکت Tomorrow Water زیرگروه شرکت کره‌ای BKT است که می‌گوید چندین شرکت و مرکزدادهٔ علاقه‌مند را برای اجرای این طرح با خود همراه کرده است.

ابتکار Co-Flow برای کاهش هدررفت

شرکت Tomorrow Water می‌گوید اگر سیستم بیوفیلتراسیون را جایگزین مخازن بزرگ تصفیه کنیم، گنداب و فاضلاب تصفیه‌خانه‌ها بسیار کمتر خواهد شد. این ابتکار در آن مناطق شهری که بتوان هر دو تأسیسات را در یک جا برپا کرد، برای مراکزدادهٔ لبه‌ای (Edge) جذاب است. تأسیسات تصفیهٔ فاضلاب در این طرح، گرمای تولیدشده در تجهیزات مرکزداده را می‌گیرد و از آن برای گرم‌کردن سیستم بیولوژیک و خشک‌کردن لجن استفاده می‌کند.

در مناطق دچار تنش آبی، کنارهم‌بودن مرکزداده و تأسیساتِ تصفیهٔ آب به کاهش دورریز فاضلاب، جبران نیاز به آب آشامیدنی، همچنین به بهبود TBL (معیارهای ارزیابیِ سه‌گانهٔ اقتصادی ـ اجتماعی ـ زیست‌محیطی) کمک می‌کند.

ابتکار Co-Flow برای کاهش هدررفت با کنارهم‌گذاشتن مرکز داده و تصفیه‌خانهٔ فاضلاب
ابتکار Co-Flow

شرکت BKT در شهر سئول یک تأسیسات بازیافت فاضلاب (WWRF) ساخته که در آن به‌جای مخازن ته‌نشینی، از سیستم بیوفیلتراسیون پتروتئوسِ (Proteus Biofiltration System) شرکت Tomorrow Water استفاده کرده است. از سویی Tomorrow Water که در کالیفرنیا است، بررسی کرده و دریافته است که در آمریکا ۱٬۵۰۰ تصفیه‌خانه وجود دارد که با همین روش می‌توان در آن‌ها مرکزداده برپا کرد.

اوفوک ارداک (Ufuk Erdal) معاون ارشد و مدیر بازیابی آب شرکت آرکادیس می‌گوید: «خوشحالیم که با شرکت Tomorrow Water در تجربهٔ چگونگیِ اجرای طرح Co-Flow شریک شده‌ایم. این طرح ممکن است پروژه‌های هم‌مکان (Co-location) را فعال کند که کیفیت زندگی را بهبود می‌بخشد.»

آنتونی دوسوویچ (Anthony Dusovic) مدیرعامل شرکت Tomorrow Water می‌‌گوید: «Co-Flow بسیار مؤثر است و نیازهای صنعت را چنان برآورده می‌سازد که هرچه بیشتر سازگار با محیط زیست (Sustainable) باشد. در واقع ما داریم با چندین توسعه‌دهنده و مالک و بهره‌بردارِ مرکزداده دراین‌باره گفت‌وگو می‌کنیم؛ مانند شرکت فناوری سامسونگ که مالک و بهره‌بردار ۱۷ مرکزداده است.»

تهیه‌شده در باشگاه مراکزداده. منبع:

–  Tomorrow Water signs up Arcadis to develop plans for data centers at waste water plants

مطالعهٔ خبر:

ـ برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی سرمایش، چین مرکزداده در زیر دریا می‌سازد

ـ برای فراهم‌کردن برق مرکزداده و دیگر فعالیت‌ها، ای‌بی (eBay) در مزرعهٔ خورشیدی لوئیزیانا سرمایه‌گذاری کرد

درج دیدگاه

برای درج دیدگاه کلیک کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوال امنیتی *