اخبار بازار مرکزداده (Data Center Market)

هدایت صنعت ساخت مرکزدادهٔ چین به مناطق دارای انرژی سبز

هدایت صنعت ساخت مرکز داده چین به مناطق دارای انرژی سبز
هدایت صنعت ساخت مرکزدادهٔ چین به مناطق دارای انرژی سبز

هدایت صنعت ساخت مرکزدادهٔ چین به مناطق دارای انرژی سبز

برای اینکه زیرساخت‌‌های دیجیتال به شبکهٔ برق چین اضافه‌بار تحمیل نکند، این کشور برنامه دارد گروه‌های بزرگی از مرکزداده را دور از مناطق پرجمعیت راه‌اندازی کند. چنانکه خبرگزاری رویترز و دیگر منابع گزارش کرده‌اند، «خدمات برنامه‌ریزی ارشد» دولت چین در این هفته طرح خود را برای اجرای چهار ابَرگروه (Mega Cluster) مرکزداده در شمال و غرب کشور اعلام کرده است.

هدایت صنعت ساخت مرکز داده چین به مناطق دارای انرژی سبز

هیئت توسعه و اصلاحات ملی چین (NDRC) مناطق شمال مغولستان داخلی و شمال غربی نینگ‌شیا (Ningxia)، همچنین استان گانسو (Gansu) و استان جنوب غربی را برای توسعهٔ مرکزداده تأیید کرده است. همگی این مناطق برای تولید فراوان برق سازگار با محیط زیست مناسب هستند. هیئت توسعه می‌گوید در این مناطق می‌توان به‌دلیل فراوان‌بودن نیروی باد و خورشید، مراکزدادهٔ بزرگ را کم‌کربن و سبز ساخت. چنین وضعیتی برعکس شرق کشور است که مراکزداده به شبکهٔ برق فشار آورده‌اند.

این خبر در پی دستور‌العمل هیئت توسعه منتشر شده است که به شهرداری‌ها دستور داده باید از توسعهٔ کور و بی‌‌نظم مراکزداده جلوگیری کنند. این دستورالعمل گفته است برای دست‌یافتن چین به هدف صفر کردن انتشار کربن تا سال ۲۰۶۰، محدود کردن مراکزدادهٔ تشنهٔ برق بسیار مهم است. ازاین‌رو به دولت‌های محلی گفته‌اند به شرکت‌هایی که می‌خواهند خارج از مناطق مشخص‌شده مرکزداده بسازند، تسهیلات ندهند.

برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی سرمایش، چین مرکز داده در زیر دریا می‌سازد
مرکزداده زیر دریا در گوانگ‌دونگ

البته ساختن مرکزداده در مناطق نینگ‌شیا و گانسو دشواری‌ای دارد. این مناطق در هزار کیلومتری پکن هستند و به اتصال شبکهٔ قوی نیاز دارند. اگر چنین اتصالی برایشان فراهم نشود، به تأخیر و کندی شبکه دچار خواهند شد. روشن است که هیئت توسعه و اصلاحات ملی چین (NDRC) این مشکل را به‌خوبی می‌داند. زیرا در اوایل دسامبر تأکید کرده است که «برای دست‌یافتن به صرفه‌جویی انرژی و کاستن از مصرف زیرساخت‌های جدید، ارتباط میان دو موضوعِ مرکزداده و 5G بسیار اهمیت دارد.»

در کنار مشخص‌کردن مناطق مناسب برای ساختن مرکزدادهٔ با مصرف انرژی کمتر و سبزتر، استان گوانگ‌دونگ (Guangdong) در ماه دسامبر پیشنهاد کرده است برای کاستن از مصرف برق سرمایش، برخی مراکزداده را در زیر دریا بسازند.

تهیه‌شده در باشگاه مراکزداده. منبع:

–   China proposes four mega data center clusters to support Beijing

درج دیدگاه

برای درج دیدگاه کلیک کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوال امنیتی *