مرکزداده مطالب ویژه نقد و بررسی

نگاهی به تعریف قابلیت اطمینان و دسترسی در مراکز داده

availability & reliability

در دنیای مراکز داده ، دو واژه ” قابلیت اطمینان ” و ” دسترسی ” اصطلاحاتی می باشد که در بسیاری از مواقع با یکدیگر اشتباه گرفته می شوند. اگرچه این دو برای توضیح کارآیی مراکز داده استفاده می شوند و درنتیجه بایکدیگر در ارتباط هستند، ولی این دو واژه معنای متفاوتی از یکدیگر دارند که باید به آن توجه شود.

به صورت علمی، قابلیت اطمینان به توانایی برای مجموعه یا قطعه  اطلاق می شود که بر طبق آن، مجموعه امکان تکرار پذیری مداوم با داشتن نتایج مشابه را داشته باشد. این قابلیت اطمینان تکرار شونده توسط فاکتوری بنام میانگین زمان مابین خرابی (MTBF) یا نرخ خرابی اندازه گیری می شود. MTBF در حقیقت برابر با مدت زمان کل در سرویس بودن مجموعه یا قطعه مدنظر، تقسیم بر تعداد دفعات خرابی می باشد. در برخی مواقع قابلیت اطمینان کنار اصطلاح ” اعتبار ” قرار میگیرد که به معنی میزان دقت در اندازه گیری واقعی می باشد.

از طرف دیگر اصطلاح دسترسی به میزان زمانیکه مجموعه یا قطعه مورد نظر در حالت قابل کاربرد می باشد، اطلاق می شود. در حقیقت این فاکتور برابر با مدت زمان فعال مجموعه، تقسیم بر مدت زمان کل اندازه گیری شده است. دسترسی به صورت درصد بیان می شود. نکته مهم در اینجا می باشد که زمانیکه چیزی در دسترس می باشد شاید قابل اطمینان نباشد. و البته ممکن است چیزی قابل اطمینان باشد ولی در دسترس نباشد.

مثال خوب دراین زمینه یک تهویه هوای قدیمی در یک اتاق کامپیوتر می باشد. ممکن است این تهویه برای سالیان به صورت ممتد کارکند درنتیجه دسترسی بالایی دارد. با این وجود شاید سرمایش مناسبی برای اتاق فراهم نکند. درنتیجه میزان قابلتی اطمینان پایینی برای این تهویه هوا قابل تصور می باشد.

به صورت کلی اندازه گیری قابلیت اطمینان کلی مرکز داده به اهداف و انتظارات عملکردی از تمامی تجهیزات مرکز داده بستگی دارد. اما به صورت کلی یک مرکزداده قابل اطمینان، مرکز داده ای است که از طرفی دارای عملکرد مداوم بوده و از طرفی دیگر این عملکرد به درستی و با توجه به اهداف طراحی شده انجام گیرد.

هدف بسیاری از مراکز داده این است که با تثبیت عملکرد تجیهزا ت IT خود به دسترسی 100% دست یابند. برای رسیدن به این امر دارا بودن میزان مطلوبی از قابلیت اطمینان و اعتبارکاملا لازم می باشد و هم اینکه فرآیند عملکردی می بایست در دستیابی به خروجی مورد انتظار تکرارپذیر باشد.

درج دیدگاه

برای درج دیدگاه کلیک کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوال امنیتی *