مرکزداده مطالب ویژه نقد و بررسی

ابزار محاسبه و مقایسه هزینه های مرکز داده سنتی با مرکز داده پیش ساخته

Prefabricated vs. Traditional Data Center Cost Calculator

یکی از ابزارهای بسیار کاربردی مجموعه ابزارهایی محاسبه هزینه/بها که توسط اشنایدر الکتریک ارائه شده است، ابزار مقایسه هزینه های مرکز داده سنتی با پیش ساخته می باشد. این ابزار در فاز انتخاب نوع مرکز داده و طراحی آن بسیار مناسب و حتی ضروری می باشد. توسط این ابزار مشخص می شود که تحت چه شرایطی کدامیک از راهکارهای سنتی یا پیش ساخته مقرون به صرفه می باشد.

فاکتروهایی چون میزان بار ابتدایی و بار نهایی، ظرفیت توان، میزان فضای مورد نیاز و اینکه استقرار تجهیزات به صورت بیرون محوطه ای یا داخل محوطه ای، بر روی نتایج نهایی ارائه شده این ابزار تاثیرگذار است.

در این ابزار همان متدولوژی که در ابزار محاسبه هزینه نهایی مرکز وجود دارد، استفاده شده است. ابزار مقایسه هزینه های مرکز داده سنتی و پیش ساخته، از مخلوطی از قیمتهای تجهیزات و خدمات ارائه شده در اشنایدر الکتریک و هزینه های بیان شده توسط دارندگان مرکز داده استفاده نموده است. همچنین در این ابزار به منظور پیش بینی مراکز داده با ویژگی ها و ظرفیت های مختلف، ضرایبی برای میزان ظرفیت توان رک، ظرفیت سرمایش و .. مورد توجه قرار گرفته است.

این ابزار به صورت طراحی شده است که می توان به راحتی مرکز داده کاملا پیش ساخته با مرکز داده ای کاملا به صورت سنتی طراحی شده است، مقایسه نمود. علاوه بر این به کمک این ابزار محاسبه گر، مقایسه مرکز داده ای که تنها قسمتی از آن پیش ساخته می باشد  نیزممکن است (تنها سیستم سرمایش، تنها سیستم قدرت، تنها سیستم IT).

هزینه های اصلی بدست آمده، مشخص کننده راهکار اصلی برای ساخت مرکز داده می باشد. این هزینه در3 گروه زیر تقسیم بندی می شوند :

  • معماری سرمایش : در ابزار گزینه های که در ادامه آمده است قابل انتخاب است : سیستم سرمایش آب-خنک سنتی، سیستم سرمایش آبی پیش ساخته، سیستم سرمایش هوای غیرمستقیم.
  • توان رک : در این قسمت از ابزار، می توان ظرفیت توان از kW/Rack 1 تا 20 را انتخاب نمود. این انتخاب تاثیر بسیاری بر نتایج نهایی خواهد گذاشت به خصوص تاثیر آن بر ماژول های IT پیش ساخته یا فضای IT سنتی در نظر گرفته شده محسوس می باشد. ظرفیت پایین رک باعث نیاز به فضای IT بیشتر برای میزان یکسانی از توان می باشد.
  • مکان قرارگیری ماژول های پیش ساخته : می توان ماژول های پیش ساخته را در داخل محوطه انبار یا یک مکان شبه اداری مسقف مستقر کرد. یا اینکه در بیرون از محوطه آن را قرار داد. هزینه متر مربع این قسمت، وابسته به استقرار در داخل محوطه یا خارج از آن میباشد. مشخص هست که یک مکان شبه اداری داری هزینه بالاتری نست به یک انبار مسقف بوده وآن نیز هزینه بیشتری نسبت به اسقرار  محوطه بیرونی دارد. ابزار اجاره این انتخاب را داده است.
  • استیجاری یا ملکی : اگر مالک ساختمان و زمین مرکز داده باشید هزینه ساختمان به صورت هزینه های سرمایه ای در نظر گرفته می شود. ولی اگر استیجاری باشد این هزینه ، جزئی از هزینه های عملیاتی محاسبه خواهد شد.

ابزار محاسبه هزینه های مرکزداده سنتی و پیش ساخته، خلاصه ای از هزینه های مرکز داده سنتی و پیش ساخته را بدست آورده و تفاوت های ایجاد شده را مشخص می کند. در این ابزار دو قسمت نتایج وجود دارد. در قسمت اول، هزینه های سرمایه ای دو راهکار سنتی و پیش ساخته آورده شده است. و در قسمت دوم  نیز هزینه های فضاهایIT ، سیستم سرمایش و سیستم قدرت به صورت ستونی نشان داده شده است.

Prefabricated vs. Traditional Data Center Cost Calculator

اشنایدر الکتریک ابزارهای مختلفی برای محاسبه هزینه/بها راجع به موارد متفاوت مرکزداده تهیه نموده است. در اینجا  می توان به این ابزارها مراجعه نمود.

درج دیدگاه

برای درج دیدگاه کلیک کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوال امنیتی *