اخبار رویدادهای صنعت مرکزداده مرکزداده مطالب ویژه

چند پیش بینی ساده درباره آینده روند تحولات صنعت مرکز داده

در چند سال اخیر تغییرات و پیشرفت های زیادی در صنعت مرکز داده رخ داده است. آنچه باعث این تغییرات شده، نیازهای رو به رشد رایانش ابری، ظهور و گسترش رایانش لبه ای و همچینین تمایل فزاینده به اینترنت اشیاء می باشد. با توجه به این پیش زمینه، می توان نکاتی پیرامون تحولات چند سال آینده صنعت مرکز داده داشت. البته همانطور که بیان شد این پیش بینی ها درباره یک دوره کوتاه مدت است. بدلیل بالا بودن سرعت تغییرات در این صنعت، پیش بینی های بلند مدت نامعقول به نظر می رسد.

ادامه روند رو به رشد ساخت مراکز داده ابرسایز

با وجود گستردش رایانش لبه ای، نیاز به رایانش ابری کاهش پیدا نکرده است. شرکت های بزرگ اینترنتی همچنان به ساخت و افزایش ظرفیت های رایانش خود ادامه می دهند. نیازهای روبه رشد بازار، اینگونه شرکت ها را وادار به ساخت مراکز داده بزرگ در سریعترین زمان ممکن می کند. امروزه پروژه های بزرگ مراکز داده با ظرفیت 10 مگاوات الی 20 مگاوات در عرض کمتر از 1 سال به بهره برداری می رسند.

 

Microsoft Data Center
(SQL AZURE)

نکته مهمی که در این روند گسترش ساخت مراکز داده بزرگ وجود دارد، استفاده از ماژول های مراکز داده پیش ساخته می باشد. همانطور که استفاده از این ماژولها در مراکز داده کوچک و متوسط به شدت رو به گسترش می باشد. در مراکز داده بزرگ نیز، تمامی امکانات از سیستم های سرمایش و قدرت گرفته تا فضاهای IT توسط این ماژول ها قابل دست یابی می باشد. در برخی شرایط ماژولهای پیش ساخته حتی می توانند در شرایط دمایی بالاتر از معمول طراحی و مورد استفاده قرار گیرند. بر خلاف ساخت و توسعه توسط ماژول های پیش ساخته، ساخت مراکز داده با ظرفیت رایانش بالا توسط روشهای ساخت و ساز سنتی، چالش بزرگی می باشد. هزینه های زیاد نیروی کار و زمان طولانی اجرا از تفاوت های دو شیوه ساخت مرکز داده است.

گسترش هر چه بیشتر رایانش لبه ای :

همانطور که رایانش ابری بوسیله ابرمراکز داده گسترش می یابد، رایانش لبه ای نیز گسترده و گسترده تر می گردد. در مورد رایانش لبه ای مسائلی وجود دارد که در آینده بیشتر مورد توجه قرار خواهد گرفت از جمله : دسترسی به پهنای باند مورد نیاز، تامین امنیت داده ها و … .

edge computing diagram

همانطور که بیان شد برای بسیاری شرکت ها، رایانش لبه ای اهمیتی برابر با رایانش ابری دارد. در نتیجه اینگونه از رایانش نیز نیازمند همان قابلیت اطمینان و دسترسی که برای مراکز داده بزرگ وجود دارد، می باشند. بدین منظور  تامین نکات زیر برای گسترش رایانش لبه ای ضروری است:

  • استقرار سیستم های سرمایش و قدرت اضافی (همانند مراکز داده رایانش ابری)
  • ایجاد ارتباطات شبکه ای گسترده چند منطقه ای
  • افزودن قابلیت های پیمایش از راه دور
  • سیستمهای حفاظت فیزیکی

چالش های استانداردهای مراکز داده :

همانطور که مشخص است تجهیزات و روندهای موجود در مراکز داده می بایست از استانداردهایی مشخصی که متضمن ایمنی، قابلت اطمینان، در دسترسی و … می باشند، تبعیت کنند.

اما بسیاری از شرکت های بزرگ فعال در صنعت مرکز داده نظیر گوگل، لینکیدین و مایکروسافت درکنار اجرای کلی این استانداردها، به دنبال تعیین جزئیات و روندهای خاصی نیز برای خود می باشند که گاها ممکن است بین استانداردهای رایج و استانداردهای خاص هر شرکت چالش هایی بوجود می اید. به نظر می رسد این چالش ها در آینده بزرگتر شده و طبعا راه حل هایی برای آنها ارائه شود. 

استقبال از باتری های لیتیوم-یون

پیش بینی ها بر این است که UPSهای نسل جدید با بکاگیری فناورهای باتری های لیتیوم-یون تاثیر بزرگی بر روی صنعت مراکز داده خواهند گذاشت. امروزه در بسیاری از مراکز داده و صنایع مختلف ازUPSهای VRLA (اسید سرب قابل شارژ) استفاده می شود. چندین دهه از عمر این فناوری می گذرد و زمان تغییر کاملا فرا رسیده است. 

Lithium ion Galaxy VM UPS

در مقام مقایسه بین این دونوع فناوری میتوان گفت فناوری لیتیوم-یون دارای چند مزیت بزرگ نسبت به باتری های VRLA می باشد. باتری های لیتیوم-یون میزان برق بیشتری را به نسبت فضای اشغالی  یکسان تولید می کنند و همچنین میزان گرمای بیشتری را نیز در مقایسه با باتری های VRLA می توانند تحمل کنند. ویژگی ممتاز دیگر اینگونه باتری ها قابلیت مدیریت بهتر این باتری ها می باشد. همچینین با توجه به ویژگی های بیان شده، فناوری بارتری های یون-لیتیومی، باعث کاهش هزینه های مصرف انرژی مرکز داده خواهد شد. به نظر می رسد استفاده هرچه بیشتر از اینگونه  باتری ها درمراکز داده اجتناب ناپذیر باشد.

درج دیدگاه

برای درج دیدگاه کلیک کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوال امنیتی *