اخبار مرکزداده مطالب ویژه

مدیریت مناسب جریان هوا جایگزین افزایش ظرفیت سرمایش مرکز داده

مدیریت جریان هوا، سرمایش دالانی

بالا رفتن دمای کاری مرکز داده نمی تواند دلیل قطعی بر ناکافی بودن ظرفیت سرمایش تجهیزات خنک کننده باشد. مدیران مرکز داده قبل از تصمیم برای افزایش ظرفیت سرمایش مجموعه، می بایست به نکاتی توجه داشته باشند. یکی از ابتدایی ترین این موارد توجه به نحوه مدیریت جریان هوا ایجاد شده در مرکز داده می باشد. شاید جریان هوا در  مرکز داده دچار نقص و عدم مدیریت مناسب باشد. تجهیزات و مدیریت ضعیف جریان هوا براحتی می تواند باعث بالا رفتن دمای مرکز داده شده و مدیران مرکز داده را به اشتباه بیاندازد که ظرفیت سرمایش مناسب حجم بار روی تجهیرات IT نمی باشد. در حالیکه اوضاع اینگونه نیست.

مدیران تجهیزات در زمان طراحی و ارزیابی ظرفیت سرمایش در مرکز داده، می بایست از نوع و میزان تجهیزات و فناوری های مستقر در مرکز داده اعم از سرورها و تجهیزات ذخیره سازی، ظرفیت واحدهای خنک کننده در نظر گرفته شده، ظرفت توان UPSها و همچنین ظرفیت و توان سیستمهای قدرت و سرمایش اضافی، آگاهی کاملی داشته باشند. بعد از به کارگیری تجهیزات مستقر شده،  اگر مشکل افزایش دمای مرکز داده ایجاد شود در حالیکه برطبق تجربیات و محاسبات، میزان ظرفیت سرمایش برای میزان بار موجود بر روی تجهیزات IT مناسب می باشد، افزایش ظرفیت سرمایش مرکز داده راهکار مناسب نیست. در این گونه موارد است که دقت و اصلاح در نحوه مدیریت جریان هوا می تواند راهکار باشد.

اگر مشکل خنک کردن سرورهای در مرکز داده به یک مشکل ثابت تبدیل شده است در ابتدا می بایست به جریان هوا در مجموعه نگاهی انداخت. در بسیاری موارد تلفات سرمایشی چشمگیری در کل مجموعه رخ می دهد که ناشی از عدم مدیریت نامناسب جریان هوا می باشد.

دربرخی مواقع، اصلاحات کم هزینه، مانند اضافه یا کم کردن و یا جابجایی دریچه های ورود و خروج هوا می تواند موثر باشد. ولی در بیشتر مواقع و به طور کلی به منظور مدیریت مناسب جریان های هوایی می بایست بر روی راهکارهای چون ایجاد دالان های گرم و سرد بسته یا راهکارهای سرمایش ردیفی سرمایه گذاری نمود. اینگونه راهکارهای باعث عدم اختلاط جریان های هوایی گرم  و سرد شده و گرمای ایجاد شده توسط تجهیزات  IT را به صورت کامل برطرف می نماید.

درج دیدگاه

برای درج دیدگاه کلیک کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوال امنیتی *