اخبار رویدادهای صنعت مرکزداده مرکزداده مطالب ویژه

بهسازی مرکز داده: طرحی برای تعیین میزان برون سپاری

Colocation data center

کسب و کارهای مختلف به منظور حفظ جایگاه خود در بازار رقابت، نیاز به بهسازی مرکز داده خود دارند. این بهسازی نمودی از وجود  تغییرات در شرایط بازار و همچینین نشان دهنده ایجاد تغییر در اهداف کسب وکارها باشد. در هر دو  صورت، حفظ یک مرکز داده  فرسوده سدی در برابر رشد کسب و کارها خواهد بود. بر طبق گزارش گارتنر، در یک مرکز داده فرسوده تقریبا تا 74% هزینه های IT ، صرف نگهداری و تعمیر می شود و تنها 26% برای ایجاد نوآوری هزینه می شود. این تفاوت بزرگ با افزایش عمر مرکز داده ببیشتر و بیشتر خواهد شد.

باید توجه داشت که بهسازی مرکز داده انواع مختلفی دارد و سناریو هزینه/ بها برای هر کدام از آنها متفاوت می باشد. انواع بهسازی مرکز داده می تواند شامل موارد زیر باشد :

  • ارتقاء تجهیزات موجود
  • تثبت اتاقهای سرور کوچک موجود و اتصال آنها به مراکز داده بزرگ
  • ساخت یک مرکز داده جدید
  • اضافه کردی ظرفیت به مرکز داده توسط یکپارچه سازی سریع با ماژولهای پیش ساخته سرمایش و قدرت
  • انتقال مرکز داده به یک مرکز داده اشتراکی
  • انتقال برنامه ها و پلت فرم های خاص بر روی ابر
  • ترکیبی از موارد گفته شده در بالا

یکی از تصمیات مهمی که در زمان نوسازی مرکز داده، می بایست اتخاذ شود این است که چه میزان از عملکرد مرکزداده می باید به صورت “مستقر در مجموعه” و چه میزان از آن می باید بر روی ابر یا مراکز داده اشتراکی انتقال پیدا کند (برون سپاری). در این مرحله از تصمیم گیری تفاوت های کمی و کیفی به صورت کامل می بایست مد نظر قرارگیرد.

زمانیکه تصمیم به بهسازی مرکز داده گرفته شد، 3 دسته مختلف از متغیرها می بایست شناسایی و مشخص شوند: متغیرهای فیزیکی مرکز داده، متغرهای هزینه ساخت، متغیرهای هزینه برون سپاری . این 3 دسته متغیر در زیر توضیح امده است.

  • متغیرهای محیطی/ فیزیکی مرکز داده : این دسته از متغیرهای شامل مواردی که در ادامه آمده است می باشد: میزان نرخ برق، میزان بارIT کنونی، میزان بار IT نهایی مورد انتظار(با توجه به خطرات کسب و کار، تغییرات بالاقوه بازار و …) ، میزان فاصله زمانی درنظر گرفته شده برای عبور از حالت کنونی به حالت پیش بینی شده توسعه یافته، ظرفیت توان (اثرگذار بر میزان فضای مورد نیاز IT در مرکز داده) و هزینه نهایی.
  • متغیرهای هزینه ساخت : این دسته از متغیرها شامل شامل مواردی که در ادامه آمده است می باشد : هزینه ساخت یک مکان مشخص برای مرکز داده (بر حسب هزینه بر وات) ، هزینه اجاره بها (بر حسب هزینه در هر ماه)، هزینه پهنای باند مورد نیاز، هزینه های عملیاتی سالانه (شامل هزینه برق، نگهداری و نیروی انسانی) و بازده مرکز داده (اندازه گیری شده به صورت PUE)
  • متغیرهای هزینه برون سپاری : این دسته از متغیرها شامل هزینه فضای رک (مجموع هزینه اجاره ماهیانه هر رک)، هزینه فضای رزرو شده (هزینه فضایی که برای گسترش در آینده رزرو می شود) هزینه مدارهای برقی (این هزینه با افزایش ظرفیت توان، افزایش می یابد) هزینه پهنای باند (این هزینه بیشتر با کارکرد بستگی دارد تا توان)

همانطور که بیان شد در ابتدا این متغیرهای می بایست شناسایی و مشخص شوند. این موضوع پیش بینی و برآورد هزینه های نهایی مالکیت را ساده خواهد نمود و تصمصم برای انتخاب بهترین گزینه برای نوسازی مرکز داده را ممکن خواهد ساخت. ابزار معرفی شده توسط اشنایدرالکتریک با نام ” “Data Center Build vs. Colocation TCO Calculator نیز این فرایند را ساده تر می نماید.

باید توجه داشت که برای طراحی و اجرای بهسازی مرکز داده لازم نیست که انواع مختلف بهسازی های مطرح  شده در بالا به صورت جداگانه و غیرقابل تلفیق با هم درنظر گرفته شوند. شاید سهامداران و مدیران مرکز داده خواهان آن باشد که ترکیبی از انواع مختلف بهسازی مرکزداده برای رسیدن به هدف گذاری های مشخص پیاده سازی و اجرا شود. نکته مهمی که می بایست در نظر گرفته شود این است که فرایند بهسازی یک فرایند تک مرحله نیست، بلکه با توجه به شرایط همیشه متغییر بازار، بهسازی به عنوان یک راهبرد همیشگی برای سرویس دهی بهتر به مشتریان به حساب می آید.

درج دیدگاه

برای درج دیدگاه کلیک کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوال امنیتی *