اخبار رویدادهای صنعت مرکزداده مرکزداده مطالب ویژه

چهار مرحله به منظور بهسازی مرکز داده

بهسازی مرکز داده

صاحبان مرکز داده برای بهسازی مرکز داده، همواره سعی در پر کردن خلاء های سیستیم های قدیمی خود و ایجاد پلی بین این سیستم ها با نیازهای به روز شده بازار می باشند. طبیعتا این روش نسبت به ساخت مجدد مرکز داده جدید و به روز، ترجیح داده می شود. مگر این که سرمایه اولیه بزرگی برای ساخت مرکز داده فراهم شده باشد یا اینکه در یک کسب و کار خاص توجیه اقتصادی مناسبی وجود داشته باشد.

مراکز داده معمولی، بیشتر به صورت استاتیک می باشند که دارای عملکردهای دستی فراوان و همچین مدت زمان کارایی محدود هستند. ولی مراکز داده مدرن، پویا و اتوماتیک می باشند. برای گذر از یک مرکز داده سنتی و دستیابی به یک مرکز داده مدرن، مراحل چهار گانه مشخصی وجود دارد که به اختصار در زیر توضیح داده شده است .

1- ارزیابی

مسئله اول پیرامون بهسازی مرکز داده  این است که سرمایه گذاری در کجا و چه بخش هایی از مرکز داده انجام گیرد تا بیشترین بازده را برای مرکز داده به همراه داشته باشد.

ارزیابی بهسازی مرکز داده

برای پاسخ به این پرسش می بایست در ابتدا یک ارزیابی دقیق از امکانات و تجهیزات مرکز داده موجود و همچنین از اهداف بهسازی وجود داشته باشد. این ارزیابی به سرمایه گذاری در راستای اهداف کسب و کار بسیار کمک می کند. به طور مثال صاحبان مرکز داده  باید توجه داشته باشد که آیا با بهسازی مرکز داده قصد افزایش بازده دارند یا سعی در ایجاد یک مرکز انعطاف پذیرتر درجهت کسب و کارهای مختلف دارند و یا اینکه هدف از بهسازی افزایش ظرفیت مرکز داده می باشد. پاسخ به این سوال باعث می شود که سرمایه گذاری به صورت بهینه و در راستای اهداف کسب و کار انجام گیرد.

امروزه فناوری های جدید قادر به جمع آوری اطلاعات دیجیتال به صورت خودکار می باشند و جایگزین مناسب و کم هزینه ای برای گرداوری اطلاعات به صورت دستی شده اند.  این امر فرآیند ارزیابی را بسیار ساده تر نموده است.  دراین رابطه برنامه های مبتنی بر ابر، بر روی شبکه وجود دارد که قادر است اطلاعات بسیاری را برای زیرساخت های فیزیکی و محیط های IT جمع آوری نماید.

2-تعمیرات پایه ای :

تعمیرات پایه ای امکان بهسازی بیشتر مرکز داده را مهیا می کند. این مجموعه اقدامات کم هزینه و کم ریسک می باشند. اما تغییرات کوچک پایه ای ممکن است تغییرات بزرگی را به بار آورد.  

به عنوان نمونه، یکی از این تعمیرات پایه ای تنظیم رک ها به صورت دالان های گرم و سرد بسته می باشد. با این تغییر می توان بازده را افزایش و همچنین مقداری توان اضافی در مرکز داده ایجاد نمود. تحلیل و بهینه سازی سیستم سرمایش نیز یکی دیگر از تعمیرات پایه ای می باشد که کارآیی مجموعه را بسیار بهبود می بخشد.

بهسازی مرکز داده

معمولا در مرکز داده توجه بیشتر به تجهیزات جدید و به روز می باشد. باید توجه داشت که اگر چه فناوری های مبتکرانه و جدید بسیار عالی می باشند. ولی چرخه ترمودینامیکی مرکز داده همیشه ثابت است : توان وارد  مرکز داده شده و تجیهزات IT را به کار می اندازند. با کار این تجهیزات،  گرما تولید می شود  و این گرما می بایست خارج شود. برای تغییرات بزرگ آینده در ابتدا می بایست مسائل پایه ای درست شود.

3-بهینه سازی :

در این مرحله بیشتر تجهیزاتی که قابلیت به روز شدن ندارند، می بایست تعویض شوند. تعویض این تجهیزات با تجهیزات مدرن، گام بزرگی برای عبور از یک  مرکز داده استاتیک به سمت یک مرکز داده دینامیک است.

به عنوان مثال سیستم های تهویه مطبوع قدیمی که با روشن شدن تنها در یک سرعت و بدون توجه به نوسانات حرارتی کار می کنند می بایست تعویض شوند. در سیستم های تهویه جدید، سرعت سرمایش بر مبنای دمای هوا اتاق تغییر می کند. در مورد UPSها نیز وضعیت به این گونه می باشد. استفاده از UPSها جدید در حالت بهینه، بازده استفاده را تا نزدیک به 99% ارتقاء می دهد. تجیهزات جدید در ابتدا هزینه خرید و سرمایه گذاری بالایی دارند اما استفاده ازآنها در مراکز داده مدرن برای رسیدن به بازده و کارآیی بالا، غیرقابل اجتناب می باشد .

4-اتوماسیون و کنترل :

به منظور دست یابی به بیشترین بازده، ویژگی نهایی دیگری نیز می باید در مرکز داده قرار داده شود : اتوماسون و کنترل . بدون استفاده از سیستم اتوماسیون وکنترل، هیچگاه نمی توان متوجه شد که تعمیرات و تجهیزاتی که برای بهینه کردن مرکز داده  انجام شده است، آیا بدرستی کار می کند.

بهسازی مرکز داده – DCIM

به عنوان نمونه نرم افزار مدیریت زیرساخت مرکز داده DCIM می توند پارامترهای مختلف مرکزداده را مشخص و تنظیم نماید و همچینی اطلاعات مختلف مربوط به آنها را جمع آوری نماید. با بکارگیری ابزارهای مدیریت زیرساخت به راحتی می توان از مشکلات کوچک که درصورت غفلت، منجر به فجایع بزرگ شوند، جلوگیری نمود. به علاوه اینگونه ابزارهای اتوماسیون و کنترل به بالا رفتن قابلیت اطمینان مرکز داده و همچنین افزایش میزان دسترسی آن کمک بسیاری می کنند.

درج دیدگاه

برای درج دیدگاه کلیک کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوال امنیتی *