کلان داده مطالب ویژه نقد و بررسی

استفاده از ابرداده در صنایع تولیدی

استفاده از تحلیل های حاصل از ابرداده در صنایع تولید  می تواند منجر به کاهش معایب فرآیند تولید‏، افزایش کیفیت محصولات تولیدی‏، افزایش بازدهی و صرفه جویی در هزینه و زمان شود. شرکت خدمات مشاوره ای ‏TATA از تولیدکنندگانی که از خدمات ابرداده استفاده میکنند نظرسنجی پیرامون فواید و اثرگذاری از ابر داده نموده و از آنها خواست که از یک تا 5 به آنها نمره دهد.

  • کیفیت تولید : 3.37
  • برنامه‌ریزی عرضه محصول : 3.34
  • ردیابی نواقص فرایند تولید : 3.32
  • ردیابی نواقص قطعات و ماشین‌آلات : 3.11
  • چشم انداز آینده : 3.08
  • افزایش بازده انرژی : 2.97
  • تست و شبیه سازی فرایند های جدید تولید : 2.88
  • پشتیبانی از ساخت محصولات انبوه و سفارشی شده : 2.75

می‌توان گفت موارد استفاده از ابرداده در صنایع تولیدی بسیار وسیع می باشد و تنها محدود به میزان داده های در دسترس و میزان خلاقیت در نحوه استفاده از این داده ها و تبدیل آنها به تحلیل می باشد.

قبل از اینکه نکاهی به چند مورد استفاده از ابرداده در برخی از صنایع تولیدی انداخته شود، باید به این نکته اشاره کرد تحلیل داده‌ها زمانی می تواند فایده داشته باشد که در جستجوی نوع خروجی مشخصی باشیم یعنی  استفاده از داده ها بنا بر یک تابع و تحلیل مشخص باشد. به معنی دیگر تنها داشتن میزان زیادی از داده ها منجر استخراج تحلیل های مفید نمی باشد. خروجی های مدنظر شما را مجبور به باریک نمودن درخواست های خود می‌کند.

1- بهبود فرایند تولید

شرکت Mckinsey از ابرداده در فرایند تولید محصولات دارویی استفاده نموده است. شرکت بیودارویی از سلول‌های زنده و مهندسی شده ژنتیکی استفاده می‌نماید و در بسیاری موارد بیش از 200 متغیر مختلف را می‌بایست ردیابی نماید تا درستی پارامترهای فرآیند تولید و خلوص محصولات خود را بدست آورد. ‌

با این وجود در موارد زیادی دو بچ که از یک مخلوط ماده  و یک فرایند یکسان تولید شده، میزان تغییرات بازده ای بین 50 تا 100 درصد نشان می‌دهد. این تفاوت های بسیار نیاز به تغییر برخی روندها را نشان می‌دهد.

به این منظور تیم پروژه، فرآیند ساخت را به قسمت‌های مشخصی تقسیم بندی نموده است. و با استفاده از انالیزهای ابرداده به این نتیجه رسیده شد که بسیاری از متغیر وابستگی‌های متقابلی با یکدیگر و حتی با فرایند دارند. در این بین تعداد کمتری پارامتر وجود دارد که به صورت مستقیم و چشم گیر بر بازده محصول دارویی اثرگذار می‌باشند. با انجام تحلیل های این چنینی شرکت توانست میزان محصولات خود با بازده بالا را در حدود 50% افزایش داده و سالیانه 5 تا 10 ملیون دلار صرفه جویی اقتصادی به همراه آورد.

2- طراحی فروش محصولات

موسسه خدمات مشاوره‌ای TATA در گزارشی بدون نام بردن از شرکت بیان نموده که یک شرکت با درآمد بیش از 2 میلیارد دلاری که بیشتر درآمدهای خود را از فروش محصولات تولیدی دارد، با استفاده از تحلیل‌های ابرداده توانسته است که رفتار مشتریان خود را تحلیل نماید. خروجی این تحلیل درک جالبی از نحوه رساندن محصولات به خریداران در زمان مناسب و با رفتاری که سود بیشتری برای شرکت داشته باشد را ارائه می‌دهد.

بسیاری از تحلیل‌ها بر این گزینه بر یک برخورد منطقی و مطمئن در محل با خریداران استوار می باشد. همچنین این تحلیل به خیلی از تامین کنندگان نه چندان قوی توصیه‌هایی در مورد محصولات پرفروش و کم فروش نیز دارد.

3-تضمین کیفیت محصولات

 اینتل از ابرداده در تولید پردازش‌گرهای خود استفاده می‌نماید. این تولیدکننده چیپ می‌باید هر چیپ تولید شده را تست نماید، که با توجه به انواع تست ها و امکان وجود خرابی های مختلف، برای هر چیپ 19000 تست انجام می‌شود.

اینتل در یکی از خط های تولید خود با استفاده از ابرداده برای تحلیل پیش‌گیرانه، توانسته است، تعداد تست‌های را به اندازه قابل ملاحظه کاهش دهد. نتیجه استفاده از این کار صرفه جویی بالغ بر 3 میلیون دلار در هزینه‌های تولید تنها در یک خط از پردازش‌گرهای اینتل بوده است.

اینتل انتظار دارد با استفاده از ابرداده در تمامی کارخانه چیپ‌سازی مبلغی در حدود 30 ملیون دلار صرفه جویی نماید.

4- مدیریت زنجیره تامین

صاحب یک کسب و کار از ابرداده به منظور کاهش ریسک در رساندن مواد اولیه خام به زنجیره تامین استفاده نموده است . با استفاده از تحلیل های ابرداده شرکت توانسته است تاخیرات موجود و بالقوه مسیر مواد اولیه را کاملا پوشش دهد. همچنین اثرات ناشی از شرایط آب و هوایی و انواع طوفان ها و سوانح را برای مسیرها خود تحلیل نماید. تحلیل‌های پیش‌گیرانه به شرکت ها اجازه می دهد تا میزان احتمال وقوع تاخیرات را محاسبه نمایند. این‌گونه شرکت‌ها از این یافته‌های تحلیلی برای در نظر گرفتن پشتیبانی برای تامین‌کنندگان مواد اولیه و همچین طرح های احتمالی برای اطمینان از اینکه حوادث طبیعی به محصولات آنها تهدید بزرگی نباشد، است.

مثال‌های بسیار بیشتری برای استفاده از ابرداده در صنایع تولید میتوان ارائه نمود. باز باید اشاره نمود که اگر بتوان مشکلات را کاملا متمایز و محدود نمود می‌توان تعداد زیادی از این مشکلات را باستفااده از ابرداده تحلیل و حل نمود.

درج دیدگاه

برای درج دیدگاه کلیک کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوال امنیتی *