مقاله‌ها

چهار روش برای کاهش مصرف توان مرکز داده

بسیاری از شرکت‌ها هزینه‌های گزاف برق ناشی از مرکز داده را از سر ناچاری قبول می‌کنند. بیشتر این امر ناشی از آن است که مدیران IT ، قادر به توزیع مناسب مصرف انرژی به ابزارهای خاص، جهت عملکرد بهینه نیستند و ابزارهای مدل کردن هزینه برق مرکز داده را در اختیار ندارند.

امروزه هزینه‌های برق بیشتر از آن چیزی است که بدون هیچ سوالی بتوان آن را قبول کرد. در نظر بگیرید که در یک دوره 10 ساله یک مرکز داده 200 کیلوواتی حدود 4 میلیون دلار هزینه برق مصرفی خواهد داشت.

خوشبختانه می‌توان با تصمیماتی ساده در طراحی مراکز داده جدید حدود 20 درصد الی 50 درصد و با یک تلاش سیستماتیک، 90 درصد از هزینه برق را صرفه جویی کرد.

درباره اش فکر کنید! 90 درصد از 4 میلیون دلار هر CIO و CEO ای را تحت تاثیر قرار خواهد داد. اما چه گامهایی باید به این منظور برداریم؟

چهار استراتژی برای کاهش مصرف توان در مرکز داده پیشنهاد می‌شود:

انتخاب ابزارهای فیزیکی زیرساخت مرکز داده (DCPI) با اندازه های درست

اگر می‌خواهید هزینه‌های برق مرکز داده را کاهش دهید موثرترین کاری که می‌توانید انجام دهید این است که ابزارهای با اندازه درست انتخاب کنید به دو علت: 1- تلفات ثابت ذاتی درون سیستم‌های خنک‌کاری کمترین مقدار خواهد شد  و 2- با صرفه جویی بار IT

برای مثال یک سیستم ( DCPI Data Center Physical Infrastructure ) که از 30 درصد توان آن استفاده می‌شود هزینه برق سالانه حدود 2300 دلار در هر کیلووات خواهد داشت. با انتخاب سیستم با اندازه درست، این هزینه به 1440 دلار می‌رسد.

خب با این حساب سیستم DCPI با اندازه درست حدود 50 درصد صرفه جویی را سبب می‌شود.

سرورتان را مجازی سازی کنید

این نیز یکی دیگر از راه‌های کاهش هزینه برق است چرا که: هر چقدر تعداد سرورهای نصب شده در مرکز داده کمتر باشد مصرف برق و هزینه خنک‌کاری آنها نیز کمتر خواهد شد.

مجازی سازی سرور در هرجایی قادر به صرفه‌جویی 10 تا 40 درصد از هزینه برق خواهد شد و به شما اجازه خواهد داد که از توان و منابع خنک‌کاری آزاد شده به طرق دیگری استفاده ببرید.

به جنگ وسایل تهویه پایان دهید

می‌دانستید که ممکن است در مرکز داده تان جنگ دربگیرد؟ وسایل تهویه مختلف معمولا در جنگ باهم هستند. یکی شان مرکز داده را گرم می‌کند در حالی که بقیه سعی در خنک‌کاری آن دارند یا یکی در حال افزایش رطوبت مرکز داده است و بقیه تلاش می‌کنند رطوبت‌زدایی انجام دهند. در حین این جنگ و نزاع‌ها هزینه برق شما سر به فلک می‌کشد.

می‌توان با ایجاد هماهنگی دستگاه‌های تهویه، حدود 10 درصد از هزینه برق را صرفه‌جویی کرد. ممکن است به این منظور نیاز به خدمات یک متخصص جریان هوا داشته باشید.

وسایل روشنایی با بازده بالا نصب کنید

این صرفه‌جویی سهم ناچیز حدود 1 تا 3 درصد خواهد داشت اما اگر در 4 میلیون دلار حساب کنیم که هزینه 10 سال برق هست مبلغی را کاهش خواهد داد.

تجهیزات روشنایی که با ساعت یا سیستم حرکتی کار می‌کنند با خاموش کردن روشنایی موقعی که به آن نیازی نیست سبب صرفه جویی می‌شوند. همچنین باعث می‌شود تا سیستم تهویه‌تان کمتر کار کند.

به سیستم روشنایی نگاهی مجدد انداخته و تجهیزات با بازدهی توان بالاتر جایگزین آنها کنید. با تمام احترامی که به توماس ادیسون و لامپ رشته ای او قائلیم، اگر از CFL ها در پایگاه داده تان استفاده نکنید در حال دور ریختن پولتان هستید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد و برای ساخت مرکز داده کارآمدتر در مصرف انرژی، و خواندن شش مورد بیشتر میتوانید مقاله اشنایدر الکتریک (APC / Schneider Electric) در مورد پیاده سازی کارآمد انرژی مراکز داده را مطالعه کنید.

درج دیدگاه

برای درج دیدگاه کلیک کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوال امنیتی *