انتخاب سردبیر مطالب ویژه مقاله‌ها

شش نکته برای اطمینان از بهینه بودن محیط فناوری اطلاعات در شرکتهای کوچک و متوسط

اگر سروری را دیدید که درون گنجه کنار وسایل نظافت چپانده شده و گرد و خاک اطرافش صدای غیژغیژ آن را بلند کرده است، دستتان را بالا بگیرید! این اتفاقی معمول و البته خطرناک، در کسب و کارهای کوچک تا متوسط و شعب شرکت های بزرگ است.

البته لزوما برای کارمندان خطری ندارد! خطر آن متوجه شرکت است. چون که زیر ساخت های IT برای شرکتهای کوچک تا متوسط (SMBs) و شعبه های شرکت های تجاری بزرگ ارزشمند است و بایستی از آنها مراقبت بعمل آید، همانطور که در مراکز داده از زیرساخت‌های IT چنین مراقبتی می‌شود.

شش نکته برای اطمینان از بهینه بودن محیط IT در شرکت های کوچک و متوسط

لیست کوتاه زیر برای تعیین اینکه آیا ادوات IT در حالتی غیر بهینه قرار دارند کمک کننده است.

توان :

در واقع تمام اتاق‌های کوچک سرور نیازمند منبع تغذیه اضطراری (  Uninterruptible Power Supply UPS ) و واحد توزیع برق ( PDU Power Distribution Unit ) هستند. دقت نمایید که UPS های با ظرفیت بالای 2200VA را نمی‌توان مستقیما به پریزهای عادی خانگی زد و لازم است که برای آن پریز مخصوص توان بالا تعبیه کرد یا اینکه برایش تابلو برق جداگانه توسط پیمانکاران برق نصب گردد. واحد توزیع برق فاصله سیم‌کشی را کوتاه تر کرده و به چندین دستگاه اجازه تغذیه از طریق یک منبع واحد را می‌دهد. بهترین انتخاب این است که از PDU ها و UPS هایی استفاده کنید که امکان کنترل از راه دور را داشته باشند تا در صورت رخداد خطا، مدیر را در جریان گذاشته تا او بعضی از خروجی‌ها را برای کارهایی نظیر راه‌اندازی مجدد سرور هنگ گرده غیرفعال نماید.

خنک‌کاری :

بر حسب اینکه چه حجمی از تجهیزات IT دارید، چندین گزینه برای خنک‌کاری در اختیار دارید. برخی اوقات دستگاه تهویه اتاق کافی است. در غیر این صورت نیاز به دستگاه‌های خنک‌کاری اختصاصی خواهید داشت. راهنمایی مختصری در اینجا ارائه می‌گردد:

تجهیزات با توان کمتر از 400 وات: از رسانش گرمایی استفاده کنید، گرمای تولید شده به راحتی از دیوارها می‌گذرد.

بین 400 وات تا 700 وات: از تهویه پسیو (غیرفعال) استفاده کنید. می‌توانید گرمای تولید شده را از طریق منافذ یا دریچه، بدون استفاده از پنکه، به هوای سردتر بیرون انتقال دهید.

بین 700 تا 2000 وات: از تهویه مجهز به پنکه استفاده کنید.

تجهیزات IT با توان بالاتر از 2000 وات: از وسایل خنک‌کاری اختصاصی استفاده کنید.

رک ها :

بسیاری از شرکتها کوچک تا متوسط و شعبه های شرکتهای بزرگ ، از رک ها ( Racks ) که به منزله خانه تمام تجهیزات IT است، استفاده می‌کنند. رک ها دسترسی، چیدمان، مدیریت کابل‌کشی، امنیت فیزیکی و بازدهی خنک‌کاری، توزیع توان و ظاهر تر‌ و‌ تمیز و حرفه‌ای فضای IT را بهبود می‌بخشند. می‌توانید از رک هایی که برای محیط اداری طراحی شده‌اند و برای تجهیزات IT دارای عایق صوتی و منبع توان و تجهیزات خنک‌کاری هستند، استفاده نمائید.

امنیت فیزیکی و نظارت :

بزرگترین تهدید برای زیرساخت IT ، خطاهای انسانی است. تجهیزاتی که اشتباه برچسب خورده‌اند، ریختن قهوه و اتفاقات نظیر آن معمولا سبب کارکرد ناقص یا حتی خرابی کامل تجیزات IT می‌گردد. برای پرهیز از چنین وقایعی می‌توانید اتاق سرور یا رک ها را قفل کنید و اطمینان حاصل کنید که تنها افراد دارای صلاحیت قادر به دسترسی به آنها هستند. دوربین‌های امنیتی و سنسورهای دود، دما، رطوبت و جابجایی نیز ایده‌های خوبی برای استفاده هستند.

روشنایی :

معمولا در محیط‌های IT کوچک تامین روشنایی مناسب برای مشاهده برچسب وسایل و کابل‌کشی‌ها مشکل زاست. یک راه‌حل ساده و ارزان استفاده از لامپ سربند است که بدون درگیر کردن دست‌ها در محیط‌ها تنگ، احتمال افتادن و گم شدن و آسیب دیدن را به حداقل می‌رساند.

سیستم‌های مدیریت نرم‌افزاری :

امروزه همه نوع نرم‌افزار برای مدیریت از راه دور سایت‌های کوچک سرور وجود دارد. این ابزارها همه امکانات از خاموش کردن سرورها پس از قطع برق گرفته تا گزارش مصرف انرژی و تشخیص خطرات را در اختیار شما قرار می‌دهند. همچنین ابزارهایی وجود دارند که برای تشخیص بهترین محصولات برای کار شما مفید هستند.

محیط بهم ریخته، نا امن، بدون نظارت و تنگ می‌تواند موجبات اتلاف وقت و دردسرهای زیادی را فراهم آورد.از این توصیه‌ها برای بهینه کردن و اطمینان از امنیت زیرساخت IT شرکت استفاده نمائید. برای کسب اطلاعات بیشتر، میتواند مقاله شماره 174 اشنایدر الکتریک را مطالعه کنید ، “گزینه های عملی برای استقرار تجهیزات در اتاق های سرور کوچک و دفاتر.”

درج دیدگاه

برای درج دیدگاه کلیک کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوال امنیتی *