اخبار

به‌روزکردن مرکزداده برای اولین ابررایانهٔ اگزامقیاس جهان

به‌روزکردن مرکز داده برای اولین ابررایانه اگزامقیاس (Exascale) جهان
به‌روزکردن مرکزداده برای اولین ابررایانه اگزامقیاس (Exascale) جهان

به‌روزکردن مرکزداده برای اولین ابررایانهٔ اگزامقیاس جهان

مرکز داده برای ابررایانه Frontier اولین سیستم اگزامقیاس (Exascale) و قدرتمندترین ابررایانهٔ جهان
Frontier مرکزدادهٔ ابررایانهٔ اگزامقیاس

آزمایشگاه ملی اوک ریج  (ORNL) به‌روزرسانی مرکزداده‌ای را به پایان رسانده است که ابررایانهٔ Frontier را در خود جا خواهد داد. Frontier اولین سیستم اگزامقیاس (Exascale)، قدرتمندترین ابررایانهٔ جهان خواهد بود که می‌تواند در ثانیه دست‌کم ده به توان ۱۸ نقطهٔ شناور (Floating Point) عملیات انجام بدهد.

ابررایانهٔ Frontier در واقع سیستم HPE Cray است، دارای ۹٬۰۰۰ گرهٔ Cray EX که هرکدام یک پردازندهٔ AMD Epyc نسل سومی و چهار پردازندهٔ گرافیکی Radeon Instinct MI200 دارد. از نظر تئوری انتظار می‌رود بیشینهٔ عملکرد این سیستم ۱٫۵ اگزافلاپس (Exaflops) و توان مصرفی آن ۲۹ مگاوات باشد.

مرکز داده ابررایانه Frontier با دو برج خنک‌کننده عظیم و ۴ پمپ ۳۵۰ اسب بخاری، با ۱۵۲ متر لوله‌‌کشی با لوله‌های ۶۱ سانتی‌متری
۱۵۲ متر لولهٔ ۶۱ سانتی‌متری

جاستین ویت (Justin Whitt) مدیر برنامهٔ OLCF از مدیران آزمایشگاه ملی اوک ریج می‌گوید: «همچنان که توان بیشتری مصرف می‌شود، گرمای بیشتری نیز تولید می‌شود. ازاین‌رو برای Frontier ما ۴۰ مگاوات ظرفیت سرمایشی اضافه کرده‌ایم که برابر است با ۱۱ هزار تن تبرید. برای این کار در سیستم سرمایش این تأسیسات لوله‌های آب خنکِ بسیار بزرگ‌تر به کار برده‌ایم.» پیش‌بینی می‌شود رشد این ابررایانه در سال‌های آینده به ۷۰ مگاوات برسد.

کف‌پوش‌های ۲۱ کیلوگرمی مرکز داده ابررایانه Frontier برای تحمل رک‌های سه و نیم تنی
کف‌پوش‌های ۲۱ کیلوگرمی

آقای ویت همچنین می‌گوید: «ابررایانه‌ها فشرده‌تر و سنگین‌تر از پیش شده‌اند. Frontier نیز همین طور است. ازاین‌رو ما کف کاذب تأسیسات را تقویت کرده‌ایم تا بتواند چنین وزنی را تحمل کند.» کارکنان در این مرکزداده بیش از ۴٬۵۰۰ قطعه کفپوش ۲۱ کیلوگرمی نصب کرده‌اند تا رک‌های ۳٬۶۳۰ کیلوگرمی را به‌خوبی نگه دارند. برای مقایسه باید دانست که وزن رک‌های ابررایانهٔ سامیت (Summit) هریک ۱٬۱۳۰ کیلوگرم است.

تأسیسات Frontier با دو برج خنک‌کنندهٔ عظیمِ ۴۹۲ هزار لیتری کار می‌کند. برج‌ها ۴ پمپ ۳۵۰ اسب بخاری دارند که هریک می‌توانند ۳۷٬۸۵۰ لیتر در دقیقه آب ۳۲ درجهٔ سانتی‌گرادی را در سیستم به گردش درآورند. طول لوله‌کشی برای این کار ۱۵۲ متر و قطر لوله‌ها ۶۱ سانتی‌متری است.

این مرکزداده پیش‌تر مکان ابررایانهٔ Cray XK7 Titan بود که شرکت HPE اجزای آن را به‌وزن ۱۹٬۵۰۴ کیلوگرم بازیافت کرده است.

تهیه‌شده در باشگاه مراکزداده. منبع:

Oak Ridge upgrades data center set to be home to the world’s first exascale supercomputer, Frontier

مطالعهٔ خبر:

ـ استارت آپ بریتانیایی خدمات پردازش کوانتومی را عمومی می‌کند

ـ در سکوت سال ۲۰۲۰، Raspberry Shake به لرزه‌ها گوش می‌کرد

درج دیدگاه

برای درج دیدگاه کلیک کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوال امنیتی *