اخبار تماشاخانه نقد و بررسی

مقایسه باتری های لیتیم یون و اسید سرب در مرکز داده

باتری های یون لیتیم اشنایدر الکتریک
باتری های یون لیتیم اشنایدر الکتریک

بکارگیری باتری های لیتیم یون در ابزارهای کوچکی مانند لپتاپ ها و گوشی های هوشمند به صورت امری عادی درآمده است. از طرف دیگر امروزه تولید خودروهای الکتریکی دارای جذابیت زیادی برای بسیاری از شرکت ها بوده و در نتیجه تکنولوژی باتری های لیتیم یون  در قالب های بزرگ نیز در حال گسترش می باشد. این موضوع فرصت مناسبی برای صنعت مرکز داده می باشد که همچنان علی رغم تمایل، مجبور به استفاده از باتری های اسید سرب سربسته (خشک) می باشد.

UPS های مورد استفاده در صنعت مرکز داده از باتری های اسید سرب سربسته (خشک) ساخته شده اند. این نوع باتری ها با توجه به ویژگی هایی چون هزینه نهایی، میزان ذخیره انرژی، امنیت و قابل اطمینان بودن و  با در نظر داشتن میزان هزینه بهای این خصوصیات، هنوز به باتری های لیتیم یون ترجیح داده می شوند.  

اشنایدر الکتریک درگزارش جدید خود به بررسی و مقایسه این دو نوع باتری برای پشتیبانی مراکز داده پرداخته است و میزان هزینه نهایی و فواید و معایب آنها را بررسی نموده است. در این گزارش فواید این نوع باتری به این ترتیب آمده است :

  • عمر مفید بیشتر  باتری های یون-لیتیم و در نتیجه کاهش دفعات تعویض باتری های UPS و همچنان اطمینان بیشتر به عدم خرابی باتری ها
  • سبکی این نوع باتری ها در مقیاس میزان معینی از انرژی ذخیره شده
  • بیشتر بودن دفعات شارژ و دشارژ تقریبا تا 10 برابر
  • زمان بسیار بیشتر دشارژ شدن در مواقع عدم استفاده
  • زمان کوتاهتر در حین شارژ تا میزان 4 برابر و یا بیشتر

گزارش بیان کرده است که تنها عیب این نوع باتری ها در مقایسه با باتری های اسید سرب خشک، قیمت تمام شده می باشد (2تا 3 برابر بیشتر در میزان انرژی یکسان). این قیمت ناشی از هزینه های ساخت بالاتر و همچنین وجود سیستم مدیریت باتری در آنها است.

اشنایدر الکتریک گزارش داده که این دو نوع باتری را در دو شرایط مختلف تست نموده است:

  • سلول قدرت : خروج میزان بالایی از الکتریسیته در بازه زمانی کوتاه
  • سلول انرژی : خروج میزان کمی از الکتریسیته در بازه زمانی زیاد

در هردو شرایط باتری های لیتیم یون عملکرد مناسبی داشته اند. این درحالی است که باتری های اسید سرب تنها انتظارات شرایط سلول انرژی را برآورده کرده اند.

درگزارش اشنایدر الکتریک آمده است که با وجود قیمت اولیه بالای باتری های لیتیم یون، استفاده از این نوع باتری های باعث کاهش هزینه به میزان 40% در یک دوره 10 ساله خواهد شد. همچنین گزارش بیان می دارد که این نوع باتری ها در چند سال آینده و با پیشرفت تکنولوژی و فرمولاسیون ساخت، کاهش قیمت خواهند داشت و بازار گسترده ای در انتظار این نوع باتری ها برای استفاده در مراکز داده خواهد بود.

 

درج دیدگاه

برای درج دیدگاه کلیک کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوال امنیتی *