اخبار رویدادهای صنعت مرکزداده مطالب ویژه

آیا باتری لیتیوم ـ یون نسبت به باتری اسید سرب با محیط زیست سازگارتر است؟

باتری لیتیوم - یون

راه‌های گوناگونی برای تشخیص این‌که محصولی دوست‌دار محیط زیست هست یا خیر وجود دارد. به‌طور کلی می‌توان گفت که در باتری لیتیوم ـ یون از مواد خطرناکی که در باتری اسید سرب به‌کاررفته، استفاده نشده است. هر دو نوع باتری قابلیت بازیافت را دارند، اما فرآیند بازیافت باتری اسید سرب بسیار آسان‌تر از باتری لیتیوم ـ یون است که در UPSها و وسایط نقلیه الکتریکی به‌کار می‌رود.

در اینجا برای دریافت تصویری کامل از تاثیر این باتری‌ها بر محیط زیست، کل مقدار کربنی را که هریک از آن‌ها در چرخه‌ی عمر کامل خود تولید می‌کنند در نظر می‌گیریم. کربن در چرخه‌ی عمر باتری به‌دلایل زیر تولید می‌شود:

  • مصرف انرژی برای استخراج مواد اولیه‌ی باتری و آثار ناشی از آن.
  • مصرف انرژی برای تولید و حمل‌ونقل.
  • مصرف انرژی برای شارژ و خنک‌سازی باتری.
  • قابلیت بازیافت و تاثیر آن بر روی طبیعت تا زمانی‌که به‌کلی از بین برود.

در ادامه برخی از این موارد را بررسی می‌کنیم.

اشنایدر الکتریک در مقاله‌ی شماره‌ی 209 خود چرخه‌ی عمر ده ساله‌ی یک UPS و باتری‌های آن را بررسی کرده است. نتیجه این‌که تفاوت چندانی میان میزان انرژی هدررفت عملکردی باتری اسید سرب و باتری لیتیوم ـ یون وجود ندارد.

باتری لیتیوم ـ یون نسبت به باتری اسید سرب به انرژی کمتری برای شارژ کامل نیاز دارد. بازده چرخه‌ی شارژ باتری لیتیوم ـ یون 90 درصد است. در مقابل بازده باتری اسید سرب 80 تا 85 درصد است. به‌علاوه میزان دشارژ خودبه‌خودی باتری اسید سرب بیشتر از باتری لیتیوم ـ یون می‌باشد. تا اینجا می‌توان گفت باتری اسید سرب هدررفت انرژی بیشتری دارد.

ولی این نکاتی دیگری نیز وجود دارد. در باتری لیتیوم ـ یون ‏سیستم مدیریت باتری (BMS) برای محافظت در برابر اتصال کوتاه و شارژ بیش‌ازحد نصب شده است. این‌گونه سیستم‌های پیمایشی خودشان انرژی مصرف می‌کنند. بدین ترتیب با توجه به تحلیل‌های انجام‌شده می‌توان گفت که از نظر مصرف انرژی هر دو سیستم همانند هستند.

عامل مهم دیگر مدت زمان تجزیه و جذب طبیعت شدن آن‌ها است. باتری لیتیوم ـ یون مواد زیان‌آور برای محیط زیست را ندارد اما زمان بیشتری طول می‌کشد تا جذب طبیعت شود. در مقایسه باتری‌های اسید سرب 2 تا 3 برابر سریع‌تر تجزیه می‌شوند.

عامل دیگر نرخ بازیافت است. این عامل در باتری اسید سرب 99 درصد می‌باشد. در مقایسه این عدد در باتری لیتیوم ـ یون به‌ویژه آن‌هایی که در وسایل نقلیه‌ی الکتریکی و UPSها به‌کار می‌روند بسیار پایین‌تر است.

بدین ترتیب با توجه به آنچه گفتیم به‌دقت روشن نیست که باتری لیتیوم ـ یون نسبت به باتری اسید سرب سبزتر باشد.

درج دیدگاه

برای درج دیدگاه کلیک کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوال امنیتی *