اخبار رویدادهای صنعت مرکزداده مطالب ویژه

بهره‌گیری از ابزارهای هزینه / فایده در طراحی مرکزداده

ابزارهای هزینه / فایده

ما در هر روز از زندگی‌مان ناچاریم تصمیم‌هایی بگیریم که بسیاری از آن‌ها نیز آسان هستند؛ مانند این‌که کجا ناهار بخوریم یا کدام فیلم را ببینیم. به این دلیل آسان هستند که اگر درباره‌ی آن‌ها اشتباه کنیم عواقب ناخوشایندی در پی ندارند که گریبان‌گیر ما بشوند. از سوی دیگر برخی تصمیم‌ها نیاز به دوراندیشی بیشتری دارند و پیامدهای انتخاب ما درازمدت و عمیق خواهد بود؛ مانند این‌که در کدام دانشگاه درس بخوانیم یا کدام شغل را انتخاب کنیم. تصمیم‌گیری درباره‌ی چنین مواردی بسیار حساس است. برای گرفتن تصمیم درست معمولا باید مراحل زیر طی شود:

  1. شناخت هدف نهایی‌: این‌که چه‌هدفی داریم یا چه‌مشکلی باید حل شود.
  2. انجام تحقیقات: جمع‌آوری اطلاعات کافی برای ارزیابی درست گزینه‌های پیش‌رو.
  3. ارزیابی نتایج: این‌که مزایا و معایب هریک از گزینه‌هایی که در دست داریم چه هستند.
  4. گرفتن تصمیم نهایی: این مرحله نسبت به مراحل قبل تامل بیشتر لازم دارد و نیازمند جسارت و اعتمادبه‌نفس است.

در تصمیم‌گیری درباره‌ی مرکزداده نیز باید از فرآیند بالا پیروی کرد. ابتدا باید دلایل انجام پروژه به‌خوبی روشن شود. کدام‌یک از اهدافی همچون اضافه کردن ظرفیت، افزایش اطمینان‌پذیری، کاهش PUE، به‌روز کردن سیستم‌های قدیمی مورد نظر هستند. این کار اهمیت دارد چون هدف‌های متفاوت به انتخاب‌های متفاوتی نیاز دارد.

در مرحله دوم نوبت می‌رسد به تکالیف خانگی یعنی انجام تحقیقات که البته منابع زیادی هم برای انجام آن وجود دارد. یکی از بهترین منابع کتابخانه‌ی ابزارهای هزینه / فایده اشنایدر الکتریک است. این مجموعه 20 ابزار محاسبه‌ی تعاملی در خود دارد که هرکدام برای پاسخ دادن به پرسش خاصی درباره‌ی مرکزداده تهیه شده است. ابزارهای هزینه / فایده می‌توانند به‌خوبی پیامدهای هریک از گزینه‌های شما را بر نتیجه‌ی نهایی ارزیابی کنند. مسائلی همانند این‌که در مرکزداده کدام راهکار سرمایشی باید به‌کار برود، چه‌سطح از افزونگی در نظر گرفته شود، چه‌نوع سیستم ذخیره‌ی انرژی استفاده شود، در طراحی کلی کدام UPS بازده بیشتری دارد.

ابزارهای هزینه / فایده ، محاسبه را به‌شکل سرویس مجانی تحت وب و سازگار با گوشی هوشمند ساخته‌اند که می‌توانند پارامترها را تخمین بزنند؛ مواردی همچون هزینه، اطمینان‌پذیری، بازده الکتریک، میزان مصرف آب، میزان تولید کربن. با این ابزارها تصمیم‌گیری به‌شکل مرحله‌به‌مرحله و سنجیده انجام می‌شود.

Schneider Electric Trade Off Tools

اگر پروژه‌ی مرکزداده پیش رو دارید یا مشغول اجرای چنین پروژه‌ای هستید بسیار خوب است به این ابزارها نگاهی بیاندازید. بی‌شک دست‌کم در برخی از تصمیم‌ها تاثیرگذار خواهد بود و از مزایای آن بهره‌مند خواهید شد. از پرکاربردترین ابزارهای این مجموعه می‌توان به «ابزار محاسبه‌ی بهای تمام‌شده» و «ابزار محاسبه‌ی بازده» اشاره کرد.

اشنایدر الکتریک پیوسته تلاش می‌کند درکنار گسترش فناوری و ارائه‌ی راهکارهای جدید همچنین ابزارهای بهتری نیز بسازد. یکی از جدیدترین ابزارها بین باتری VRLA و باتری‌های یون ـ لیتیوم مقایسه انجام می‌دهد. این ابزار هزینه‌های اولیه و بهای تمام‌شده‌ی هرکدام از این باتری‌ها را تخمین می‌زند.

در پایان اشاره می‌شود که اگر درباره هرکدام از ابزارهای هزینه / فایده به سوالی برخورد نمودید، می‌توانید با ایمیل به‌نشانی dcsc@schneider-electric.com از مشاوره و راهنمایی ما بهره‌مند شوید.

درج دیدگاه

برای درج دیدگاه کلیک کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوال امنیتی *