اخبار مرکزداده مطالب ویژه

ماژول‌های پیش‌ساخته و DCIM مورد تاکید کنفرانس جهانی DATACLOUD EUROPE 2017

DATACLOUD EUROPE 2017

شهر بندری موناکوی فرانسه در ژوئن 2017 (خرداد 1396) میزبان نمایشگاه و گردهمایی جهانی DATACLOUD EUROPE 2017 بود. در نگاه کلی آنچه در این نمایشگاه بیشتر خودنمایی می‌کرد درخواست افزایش میزان کارآیی و اطمینان‌پذیریِ مراکزداده با اولویت راهکارهای معقول و منطقی در مقایسه با فناوری‌های نوآورانه و خلاقانه بود. در بسیاری از میزگردهای گروهی و جلساتی که بین ارائه‌کنندگان راهکارهای مختلف با مشتریان برگزار می‌شد، درباره‌ی دو موضوع بیشتر از بقیه بحث شد: یکی استفاده از ماژول‌ها و مراکزداده‌ی پیش‌ساخته و دیگری ابزارهای مدیریت زیرساخت مرکزداده (DCIM).

تقریبا تمامی سخنرانان بر این نکته تاکید داشتند که زمان لازم برای پروژه‌های ساخت مراکزداده‌ی جدید و افزایش ظرفیت مراکزداده‌ی موجود می‌بایست هرچه کمتر شود.

آنچه که مشتریان مراکزداده بیشتر از هر موضوع دیگری درخواست می‌کردند افزایش کارآیی مراکزداده به‌نسبت مخارجی است که به صاحبان آن‌ها می‌پردازند. مشتریان از صاحبان مراکزداده می‌خواستند که با ارائه‌ی طراحی و راهکارهای متفاوت هرچه بیشتر میان اندازه‌ی مراکزداده و ظرفیت آن‌ها تناسب برقرار کنند تا بدین ترتیب هزینه‌ی اضافی بابت ظرفیت بی‌استفاده در مراکزداده پرداخت نکنند.

علت اصلی استفاده‌ی روزافزون از مراکزداده‌ی پیش‌ساخته نیز همین است. تقاضای بسیار برای استفاده از مراکزداده‌ی ماژولار و پیش‌ساخته در کنفرانس موناکو نیز به‌همین دلیل بود. تعداد زیادی از شرکت‌ها به این نتیجه رسیده بودند که از سویی با این راهبرد می‌توان مراکزداده را بسیار سریع‌تر ساخت و از سوی دیگر استفاده‌ی موازی از ماژول‌ها کیفیت مرکزداده را افزایش می‌دهد.

بدین ترتیب در همان هنگامی که مکان را برای مرکزداده‌ی پیش‌ساخته مهیا می‌کنند؛ هم‌زمان کارخانه برای آن ماژول‌های قدرت و سرمایش و فاوا طراحی می‌کند و می‌سازد. با آماده شدن مکان مرکزداده تنها کافی است ماژول‌ها را به آنجا ببرند و در جای خودش نصب کنند.

با استفاده از روش پیش‌ساخته می‌توان به‌راحتی مراکزداده‌‌ای ساخت که ظرفیت آن مطابق با نیاز پیش‌بینی شده باشد؛ نه بیشتر از آن. برای مدت زیادی صاحبان مراکزداده بر پارامتر PUE و هزینه به‌ازای هر مگاوات تمرکز کرده بودند. مثلا برای کاهش هزینه‌ی ساخت مرکزداده در هر یک مگاوات، ساختمان مرکزداده را با ظرفیت 10 مگاوات می‌ساختند. بدین ترتیب ظرفیت ساختمان بسیار زیاد بود و برای آن‌که از تمام این ظرفیت استفاده بشود باید 3 سال یا بیشتر صبر می‌کردند. این یعنی مرکزداده را با هزینه‌ای بالاتر از میزان ضروری می‌ساختند و هزینه‌های بیشتری را نیز باید پس از راه‌اندازی تقبل می‌کردند؛ چون فضاهای خالی نیز هزینه‌های مدیریت و سرمایش و برق را دارد.

امروزه بسیاری از شرکت‌های دریافته‌اند که بهتر است به‌جای استفاده از مراکزداده‌ی سنتی از مراکزداده‌ی پیش‌ساخته استفاده کنند. گرچه هزینه‌ی مرحله‌ی ساخت مراکزداده‌ی پیش‌ساخته به‌ازای هر مگاوات اندکی بیشتر است، ولی همیشه امکان گسترش و افزایش ظرفیت در آن‌ها وجود دارد. افزون بر این هزینه‌های تعمیر و نگه‌داری این مراکزداده نیز کمتر است. با بهره گرفتن از ماژول‌های پیش‌ساخته دیگر نیازی نیست برای مراکزداده ساختمان‌های بزرگی با ظرفیت بی‌استفاده بسازیم.

نکته‌ی دیگری که در این کنفرانس برای کاهش هزینه‌ها بر آن تاکید شد، ضرورت افزایش کارآیی عملیاتی در مراکزداده است. یکی از راهکارهایی که بسیار درباره‌ی آن صحبت می‌شد استفاده از ابزارهای مدیریت زیرساخت مرکزداده (DCIM) بود.

در گذشته هرگاه از DCIM به‌عنوان فناوری جدید بحث می‌شد، صحبت از موانع موجود در استفاده از آن بود. ولی امروزه رضایت در استفاده از DCIM حاصل شده است؛ به‌ویژه زمانی که در اتصال با ابزارهای مدیریت ساختمان و ابزارهای پیمایش قدرت باشد. DCIM باعث افزایش کارآیی مدیریت و کارکرد مرکزداده می‌شود. در بسیاری از سخنرانی‌ها صحبت از این بود که چگونه می‌توان فناوری DCIM را کاراتر و گسترده‌تر از این که هست کرد.

البته در این کنفرانس درباره‌ی اینترنت اشیاء (IoT) نیز گفتگوی بسیاری شد. این‌که استفاده از IoT باعث هرچه دقیق‌تر شدن تجهیزات مرکزداده می‌شود و با آن می‌توان داده‌های مفیدی برای بهره‌گیری در مدیریت DCIM فراهم کرد.

موضوع هوش مصنوعی نیز مطرح بود؛ این‌که بهره‌گیری از آن کارآیی و اطمینان‌پذیری مراکزداده را افزایش می‌دهد.