اخبار رویدادهای صنعت مرکزداده مرکزداده مطالب ویژه

نکاتی درباره‌ی تعمیر و نگه‌داری مراکزداده

تعمیر و نگه داری مرکزداده

در ایالت کالیفرنیا در امریکا ابزار آنلاینی وجود دارد که به دارندگان خودرو درباره‌ی زمان تعویض روغن موتور مشاوره می‌دهد. روغن موتور به‌شکل استاندارد باید پس از هر 5000 هزار کیلومتر تعویض شود. البته امروزه بسته به مدل خودرو ممکن است تا 25000 کیلومتر نیز افزایش یابد. قصه‌ی مرکزداده نیز به همین شکل است؛ هر مرکزداده نیاز به تعمیر و نگه‌داری منظم دارد.

آنچه مسلم است اگر تعمیر و نگه‌داری انجام نشود یا به‌شیوه‌ای نادرست انجام شود، در خوش‌بینانه‌ترین حالت مرکزداده رفته‌رفته با افت کارآیی روبه‌رو خواهد شد. در بدبینانه‌ترین حالت که البته کاملا واقعی است، در مرکزداده به‌دلایل نامشخص خرابی و قطعی رخ خواهد داد. برای جلوگیری از این حوادث باید نکاتی را رعایت کرد.

تدوین برنامه‌ی منظم تعمیر و نگه‌داری:
کارخانجات تولید خودرو و مجموعه‌های صنعتی برای تعمیر و نگه‌داری تجهیزاتی که تولید کرده‌اند راهنمایی‌هایی کلی و استانداردهایی ارائه می‌دهند. ولی درباره‌ی مرکزداده اوضاع کمی متفاوت است. در اینجا مدیران با توجه به طراحی خاص امکانات در هر مرکزداده، همچنین نوع تجهیزات و نیازهای عملیاتی می‌باید برنامه تعمیر و نگه‌داری مخصوص به‌خود را تنظیم نمایند.

در طراحی و تببین استانداردهای مرکزداده لازم است به 3 عامل زیر توجه شود:

  • ریسک کسب‌وکار: این فاکتور وابستگی زیادی دارد به نوع کسب‌وکار، فناوری‌هایی که در آن استفاده شده، موقعیت جغرافیایی، همچنین این‌که به چه‌میزان عملکردهای مرکزداده با عملکردهای کسب‌وکار گره خورده است.
  • داشتن فهرست کامل: باید فهرستی جامع از تمامی مواردی که لازم است حفاظت شوند تهیه شود. همچنین می‌بایست سال ساخت و مدل هرکدام از تجهیزات نیز در این فهرست درج شود.
  • توصیه‌های کارخانه: آگاهی از برنامه‌ی نگه‌داری که توسط کارخانه‌ی سازنده توصیه شده برای فرآیندهایی همچون تعویض روغن ژنراتور یا تعویض خازن‌های UPS کاملا ضروری است. این امر از تحمیل هزینه‌ی بالای تعمیر و نگه‌داری جلوگیری می‌کند و همچنین باعث می‌شود طول عمر تجهیزات افزایش یابد.

طراحی و اجرای استاندارد مرکزداده
با بازخوانی و فهم عواملی که در بالا بیان شد، الگوهای مناسبی برای طراحی استاندارهای مورد نیاز برای تعمیر و نگه‌داری در مرکزداده به‌دست خواهد آمد.

در سطوح بالا تبیین این استانداردها حاصل آگاهی عمیق از نیازمندی‌های اصلی و همچنین درک عملکردهای اساسی هرکدام از قطعات تجهیزات مختلف (بدون در نظر گرفتن سازنده) می‌باشد. یک نمونه‌ی ساده UPS است. زمانی‌که برق اصلی به‌دلایل مختلف قطع می‌شود UPS برق اضطراری را تامین می‌کند و می‌بایست جریان برق را تا به‌کار افتادن ژنراتور یا اتصال مجدد منبع اصلی تامین نماید.

نکته بعدی اجرای استانداردها برای تمامی قسمت‌های داخل مرکزداده می‌باشد. البته معمولا این کار به‌صورت کامل انجام نمی‌شود. مدیر هر قسمتی از مرکزداده می‌بایست از میزان اجرایی شدن استانداردها برای تجهیزات قسمت مربوط به خودش تصور روشنی داشته باشد تا بتواند روندهای مخصوصی برای گسترش قسمت خود تهیه نماید.

نکته‌ای که بارها درباره‌ی مراکزداده گفته شده این است که برای همه‌ی مراکزداده روش واحد و مشخصی در تعمیر و نگه‌داری وجود ندارد. حتی تجهیزات یکسان بر مبنای نوع و ریسک عملکردشان می‌توانند استانداردهای متفاوتی داشته باشند. برای نمونه سیستم‌های برق پشتیبانی در مرکزداده‌ای که در منطقه‌ی آب‌وهوای طوفانی قرار دارد، تعداد تست بیشتر و نگه‌داری متفاوت‌تری دارد نسبت به تجهیزات برق مشابهی که در مرکزداده‌ای که در یک موقعیت آب‌وهوایی آرام قرار گرفته است.

منظور تعویض روغن خودرو باشد یا تعویض باتری‌های UPS، در مرکزداده آن هدفی که در برنامه تعمیر و نگه‌داری مهم است طول عمر و سلامت تجهیزات و درنتیجه افزایش کارآیی مجموعه می‌باشد.

درج دیدگاه

برای درج دیدگاه کلیک کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوال امنیتی *