اخبار

تراشهٔ جدید شتاب‌دهندهٔ مرکزداده محصول اینتل و ابر گوگل

تراشهٔ جدید شتاب‌دهندهٔ مرکز داده محصول اینتل و ابر گوگل
تراشهٔ جدید شتاب‌دهندهٔ مرکزداده محصول اینتل و ابر گوگل

تراشهٔ جدید شتاب‌دهندهٔ مرکزداده محصول اینتل و ابر گوگل

تراشهٔ جدید شتاب‌دهندهٔ مرکز داده محصول اینتل و ابر گوگل

برای بهبود عملکرد مرکزداده، شرکت اینتل (Intel) و ابر گوگل (Google Cloud) با همکاری هم تراشهٔ جدیدی ساخته‌اند. تراشهٔ E2000 با نام Mount Evans نوعی «واحد پردازش زیرساخت» (IPU) است.

این تراشه کار پردازش شبکه را انجام می‌دهد و بار آن را از CPU برمی‌دارد. E2000 با به‌کاربردن رمزگذاری با بهره‌گرفتن از خدمات ابری، یک لایهٔ امنیتی میان مشتریان گوناگون اضافه می‌کند. گوگل این تراشه را در یک ماشین مجازی (Virtual Machine) با نام C3 VM عرضه کرده است که از پردازندهٔ نسل چهارم زئون (Xeon) بهره می‌برد.

اینتل در بیانه‌‌ای گفته است ساختن تراشهٔ E2000 تحول مهمی است برای عرضهٔ پلت‌فرمی که برنامه‌ریزی‌شونده و سرتاسری باشد. اینتل همچنین ادعا دارد که ماشین مجازی C3 با معماری این تراشه می‌تواند ۲۰ درصد سریع‌تر از C2 کار کند. استفاده از این فناوری به بهره‌گیری از IPU اهمیت بیشتری می‌دهد. توسعهٔ «تراشهٔ شبکه» غیر از فناوری کارت شبکهٔ (NIC) هوشمند است.

نیک مک‌کیون (Nick McKeown) مدیرکل بخش شبکه و گروه لبهٔ (Edge) اینتل می‌گوید: «خرسندیم که اولین واحد پردازش زیرساختِ (IPU) ‘مدار مجتمع با کاربرد ویژه’ (ASIC) را با ابر گوگل طراحی کرده‌ایم.»

یکی از وبلاگ‌های Google Cloud دربارهٔ ماشین مجازی C3 نوشته است: «بهره‌گیری از معماری سخت‌افزاریِ تراشه‌ای که با ماشین مجازی C3 عرضه شده است، امنیت و ایزوله‌سازی و عملکرد بهتری فراهم می‌کند. این معماری هدف‌مند در آینده به ما امکان خواهد داد سبد محصولات غنی‌تری عرضه کنیم؛ مانند پشتیبانی بومی از نمونه‌های سرور سخت‌افزاری (Bare-metal).»

تراشهٔ جدید شتاب‌دهندهٔ مرکز داده محصول اینتل و ابر گوگل
تراشهٔ جدید شتاب‌دهندهٔ مرکزداده

در میان مزایای دیگر، این معماری جدید با جداکردن وابستگیِ دو مفهوم نرم‌افزاری و اجرای آن در لایهٔ سخت‌افزار، موفق به بهبود کیفیت ورودی/خروجی (IO) به‌ازای هر پردازندهٔ مجازی شده است. IPU همچنین برای ماشین مجازی C3 با سرعت ۲۰۰ گیگابیت بر ثانیه، کمترین کندی شبکه و سرعت نزدیک به ظرفیت نامی خط، همچنین رمزگذاری با پروتکل متن‌باز PSP فراهم می‌کند.

گوگل می‌گوید این IPU و «واحد پردازش تنسور» (TPU)، در درازمدت به زیرساخت امکان می‌دهد که مستقل‌تر باشد. وبلاگ گوگل می‌نویسد: «با هرچه پیچیده‌تر شدن زیرساخت ابری، ما می‌باید در جایگاه صنعت برای مدیریت کارآمد این پلت‌فرمِ شایستهٔ توصیه، به خودکارسازی (Automation) رو بیاوریم. در کنار پرداختن به زیرساخت، استفاده از تراشه‌هایی همچون TPU و Titan و IPU راه را چنان برای آینده باز خواهد کرد که بتوانیم بیش از نیمی از تصمیم‌های زیرساختی مرکزداده را خودکار کنیم و پیکربندی سیستم را به‌شکل پویا با الگوی ویژهٔ هر استفاده‌ای سازگار سازیم.»

تهیه‌شده در باشگاه مراکزداده. منبع:

Intel and Google Cloud jointly launch data center accelerator chip

مطالب مرتبط:

ـ سخت‌افزار مرکزداده

درج دیدگاه

برای درج دیدگاه کلیک کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوال امنیتی *