اخبار

دو خبر از گرمای بی‌سابقه: سرمایش مرکزداده با شیلنگ آب و سروصدای سرسام‌آور واحدهای تهویهٔ مطبوع

دو خبر از گرمای بی‌سابقه: سرمایش مرکز داده با شیلنگ آب و سروصدای سرسام‌آور واحدهای تهویهٔ مطبوع
دو خبر از گرمای بی‌سابقه: سرمایش مرکزداده با شیلنگ آب و سروصدای سرسام‌آور واحدهای تهویهٔ مطبوع

دو خبر از گرمای بی‌سابقه: سرمایش مرکزداده با شیلنگ آب و سروصدای سرسام‌آور واحدهای تهویهٔ مطبوع

در گرمای بی‌سابقهٔ بریتانیا، بهره‌برداران مرکزداده کارکنان خود را با شیلنگ آب به پشت‌بام فرستاده‌اند

در گرمای هوای بی‌سابقهٔ بریتانیا، بهره‌برداران مرکز داده کارکنان را با شیلنگ آب به پشت‌بام فرستاده‌اند

گرما بریتانیا را فراگرفته چنانکه دما برای اولین بار به ۴۰ درجه رسیده است. در این وضعیت بی‌سابقه، برخی از تأسیسات مرکزداده برای کمک به سرمایش از آب‌پاشیِ مستقیم استفاده می‌کنند. به‌گزارش بلومبرگ در منطقهٔ M25 شهر لندن که به‌ویژه در آن دمای بیشتری ثبت شده است، مراکزداده برای خنک‌کردن واحدهای تهویهٔ مطبوع (Air Conditioner) کارکنان را با شیلنگ آب به بام فرستاده‌اند.

یکی از مدیران Airedale International به بلومبرگ گفته است: «بر پشت‌بام بسیاری از مراکزدادهٔ لندن اکنون برخی کارکنان شینگ‌به‌دست ایستاده‌اند.» به‌گفتهٔ او مراکزدادهٔ مناطق شهریِ فشرده که با تمام ظرفیت کار می‌کنند، بیشتر در معرض آسیب گرما هستند. چنین تأسیساتی که در این وضعیت حتی ممکن است به سرمایش اضطراری نیازمند باشند، به‌سادگی می‌توانند با آب‌پاشیِ اطراف دستگاه‌های تهویهٔ مطبوع دمای محیط را کاهش دهند.

مدیر شرکت مشاور مرکزدادهٔ Operational Intelligence می‌گوید: «البته این راهکاری دم‌دستی و به‌دور از آینده‌نگری است. هرچند که مشکل را در این روزهای گرم حل می‌کند، احتمالاً از عمر تجهیزات مرکزداده خواهد کاست.» اگر آب لوله‌کشی سختی داشته باشد، غبار آبی که دستگاه تهویهٔ مطبوع را دربرمی‌گیرد، رسوب برجا می‌گذارد.

مصرف آب مراکزداده خودبه‌خود زیاد هست و این دورهٔ نفرین گرما که تأسیسات را ناچار خواهد کرد به استفاده از آب‌پاشیِ دستی ادامه دهند، مصرف آب را بیشتر نیز خواهد کرد.

ساکنان یکی از شهرستان‌های آمریکا از سروصدای سرمایش مرکزدادهٔ آمازون بیمار شده‌‌اند

ساکنان یکی از شهرستان‌های آمریکا از سروصدای سرمایش مرکز داده آمازون بیمار شده‌‌اند

دو انجمن محلی در شهرستان پرنس ویلیام (Prince William) در ویرجینیای شمالی، دربارهٔ سروصدای صنعتی شدید و تمام‌وقت مرکزداده به هیئت نظارت شهرستان اعتراض کتبی کرده‌‌اند.

شاکیان می‌گویند محلهٔ‌شان را سروصدای صنعتی برداشته و جای نفس‌کشیدن نگذاشته است. تشکل‌های محلی در جلسهٔ هیئت نظارت برای اثبات حرف خود، فیلم مستندی از وضعیت محل سکونتشان نمایش داده‌اند. آن‌ها از هیئت نظارت خواسته‌اند هرچه زودتر به این مشکل رسیدگی کنند و یادآوری کرده‌اند که در سال ۲۰۱۸ بروز مشکل سروصدای مرکزداده در شهر چندلر کالیفرنیا، دولت محلی را وادار کرد قول رسیدگی‌کردن در آینده را از صاحبان مراکزداده نپذیرد.

این اعتراض به‌ویژه به سروصدای مرکزدادهٔ Tanner Way شرکت آمازون در پردیس مناسس (Manassas) است. آمازون اکنون در مناسس مشغول کارهای ساختمانی است. ولی آنچه موجب اعتراض شهروندان شده، صدای بی‌وقفهٔ واحدهای تهویهٔ مطبوع (Air Conditioning) در بالای ساختمان‌‌های مرکزداده است. مردم می‌گویند این سروصدا مزاحمِ زندگی در مجتمع مسکونی ۲۹۱ واحدی کنار آن شده است.

هیئت‌مدیرهٔ شهر پرنس ویلیام ممنوعیت صدای سیستم تهویهٔ مطبوع را در مقررات سال ۱۹۸۹ خود استثنا کرده و آمازون مرکزدادهٔ موضوع اعتراض را با توجه به همان ساخته است. به همین دلیل نمایندگان شهرستان برای مهار صدای مزاحمِ تجهیزات خنک‌کننده هیچ امکان قانونی ندارند. این در وضعیتی است که سروصدا موجب کم‌خوابی ساکنان شده و برخی از مردم را به مشکلات پزشکی دچار کرده است. حتی برخی حیوانات خانگی نیز بر اثر آن بی‌اشتها شده‌اند.

معترضان می‌گویند به رئیس هیئت‌مدیرهٔ شهرستان هشدار داده‌اند که از کارکنان مرکزداده بخواهد به مشکل رسیدگی کنند؛ ولی این کار تاکنون نتیجه‌ای نداشته است. آن‌ها می‌خواهند تا وقتی مشکل حل نشده، تأییدیه‌های شهرستان به این مرکزداده بی‌اعتبار شود.

تهیه‌شده در باشگاه مراکزداده. منابع:

UK operators use hosepipes to cool data centers as temperatures pass 40C

Prince William residents complain of “catastrophic noise” from data centers

مطلب مرتبط:

ـ بهره‌گیری از چیلرهای سرمایش منطقه‌ای (DCS) برای بهینه‌کردن قابلیت سرمایش طبیعی مرکزداده

ـ هم‌زیستی مرکزداده و تصفیه‌خانهٔ فاضلاب برای کاهش هدررفت

ـ در سکوت سال ۲۰۲۰، Raspberry Shake به لرزه‌ها گوش می‌کرد

درج دیدگاه

برای درج دیدگاه کلیک کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوال امنیتی *