اخبار

راه‌اندازی مرکزدادهٔ HPC با برق تولیدشده از زبانهٔ آتش دکل استخراج نفت و گاز

راه‌اندازی مرکز داده HPC با برق تولیدشده از زبانهٔ آتش دکل استخراج نفت و گاز
راه‌اندازی مرکز دادهٔ HPC با برق تولیدشده از زبانهٔ آتش دکل استخراج نفت و گاز

راه‌اندازی مرکزدادهٔ HPC با برق تولیدشده از زبانهٔ آتش دکل استخراج نفت و گاز

راه‌اندازی مرکز داده HPC با برق تولیدشده از زبانهٔ آتش دکل استخراج نفت و گاز
برق مرکزداده از زبانه‌های آتش استخراج گاز

شرکت Earth Wind & Power ـ(EWP) بررسی می‌‌کند که آیا می‌توان از زبانه‌های آتش تأسیساتِ استخراج گازِ شرکت دولتی نفت و گاز اندونزی (Pertamina EP) برای مرکزداده برق فراهم ساخت؟

شرکت EWP و شرکت نفت و گاز پرتامینا (PEP) برای برپا ساختن مرکزدادهٔ ماژولار HPC (رایانش با عملکرد بسیار خوب) در تأسیسات نفت و گاز امکان‌سنجی می‌کنند. آن‌ها می‌خواهند برای گاز طبیعی که بیهوده می‌سوزد، استفاده‌ای اقتصادی پیدا کنند.

EWP شرکت تخصصی نروژی است که مرکزدادهٔ ماژولار طراحی‌شدهٔ شرکت آلمانی Cloud&Heat را عرضه می‌‌کند. این نوع مرکزداده می‌تواند از انرژی‌های مازاد استفاده کند. از جمله از شعلهٔ گاز چاه‌های نفت و انرژی مازاد مزرعه‌های بادی و خورشیدی که در محل خودشان مصرف نمی‌شود.

این نوع مرکزدادهٔ ماژولار را می‌توان به‌سرعت در محل تأسیساتِ دارای انرژی مازاد برپا کرد؛ با آن‌ها پردازش HPC انجام داد و با اتصال به شبکه به نتایج دسترسی داشت. هرچند مقداری از ظرفیت این مراکزداده در استخراج رمزارز به کار خواهد رفت، دیگر کاربردهای HPC آن در خدمت گسترش EWP خواهد بود.

راه‌اندازی مرکز داده HPC با برق تولیدشده از زبانهٔ آتش دکل استخراج نفت و گاز

EWP راهکار تولید برق از شعله را در گروه «سودمند برای محیط زیست» (ESG) دسته‌بندی کرده است. زیرا گاز طبیعی متان با سوختن به دی‌اکسید کربن تبدیل می‌شود که تأثیر کمتری در گرمایش جهانی دارد. این فرایند همچنین درآمدی برای شرکت‌های نفتی فراهم می‌سازد که کمک می‌کند برای بهره‌برداری از ذخایر، سرمایهٔ بیشتری جذب کنند یا جلوی توقف تولید را بگیرند.

به‌گفتهٔ پرتامینا این شرکت می‌کوشد برای تنوع‌دادن به منابع انرژی، تولید انرژی‌های تجدیدپذیر را توسعه دهد. بهره‌گیری از انرژی تجدیدپذیر در اندونزی اکنون ۱ درصد است؛ ولی پیش‌بینی می‌‌شود تا سال ۲۰۳۰ به ۱۷ درصد برسد. افزایش ظرفیت تولید انرژی زمین‌گرمایی از انگیزه‌های اصلی این شرکت است. در سال ۲۰۲۰ میزان تولید انرژی زمین‌گرمایی در اندونزی ۱٫۹ گیگاوات بوده که پرتامینا امیدوار است تا سال ۲۰۳۰ آن را به ۲٫۷ گیگاوات برساند. برای کمک به استفاده از انرژی زمین‌گرمایی، این شرکت مشغول برنامه‌ریزی است تا نیروگاه‌های هیدروژنی سبز (الکترولیزی) بسازد. در سال ۲۰۲۰ مجموع ظرفیت تولید اندونزی ۱۰٫۵ گیگاوات بوده است.

شرکت‌های EWP و پرتامینا می‌گویند چشم‌انداز بازار برقِ خدمات ذخیره‌‌سازی و پردازش مرکزداده را امیدوارکننده می‌بینند و هر دو خود را موظف می‌دانند که در دورهٔ تغییر جهانی منابع انرژی، برای کاستن از انتشار گازهای گلخانه‌ای همکاری کنند.

تهیه‌شده در باشگاه مراکزداده. منبع:

 – Earth Wind & Power to put data centers at Indonesian oil wells

خبرهای مرتبط:

ـ تأمین انرژی برای استخراج رمزارز و مرکزدادهٔ پربازده از گازی که دکل استخراج می‌سوزاند

ـ فناوری DFM: برپا کردن مرکزدادهٔ کانتینری با انرژی شعلهٔ دکل چاه نفت

ـ راهنمای دامنه‌های ۱ و ۲ و ۳ در محاسبهٔ انتشار گازهای گلخانه‌ای (GHG Protocol)

درج دیدگاه

برای درج دیدگاه کلیک کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوال امنیتی *