اخبار

فناوری PowerExchanger برای به‌‌اشتراک‌گذاشتن انرژی باتری UPS با شبکهٔ برق ناپایدار مرکزداده

فناوری PowerExchanger برای به‌‌اشتراک‌گذاشتن انرژی باتری UPS با شبکهٔ برق ناپایدار مرکز داده
فناوری PowerExchanger برای به‌‌اشتراک‌گذاشتن انرژی باتری UPS با شبکهٔ برق ناپایدار مرکزداده

فناوری PowerExchanger برای به‌‌اشتراک‌گذاشتن انرژی باتری UPS با شبکهٔ برق ناپایدار مرکزداده

شبکهٔ برق مرکزداده با بهره‌مندی از ویژگی PowerExchanger می‌تواند هرگاه برای پایدار شدن (Stabilizing) به انرژی بیشتر نیاز داشت، از برق UPS کمک بگیرد.

سیستم PowerExchanger شرکت ABB برای به‌اشتراک‌گذاشتن انرژی باتری UPS با شبکه برق ناپایدار مرکز داده

PowerExchanger این امکان را در منابع باتری مرکزداده فراهم می‌کند که در هنگام نیاز، برق از UPS به شبکه جریان یابد. برای هنگامی که شبکهٔ برق به‌دلیل قطع‌شدن منابع تجدیدپذیر یا تغییر تقاضا دچار نوسان می‌شود، عرضه‌کنندگانِ خدمات طرح‌هایی دارند که شبکه را پایدار می‌کند. این ویژگی جدید که هم با UPSهای موجود و هم با UPSهای جدید سازگار می‌شود، اجرای این طرح‌ها را آسان می‌کند.

تجهیزات ذخیرهٔ انرژی در باتری‌ها برای ازمیان‌بردن مشکل افت ولتاژ و افزایش ولتاژ و نویز الکتریکی است. همچنین هرگاه برق شبکه قطع بشود، تا هنگامی‌که ژنراتورها به کار بیفتند برق تأسیسات را فراهم می‌کند. برای قرض‌گرفتن از انرژی باتری، در این چند ساله طرح‌هایی پیشنهاد شده که هدفشان پشتیبانی از شبکه، سامان‌دادن به اوج تقاضا، همچنین جبران کاستی‌های کوتاه‌مدتِ عرضه است. طرح‌هایی همچون فناوری FFRـ (Fast Frequency Response) بازارهای فروش نوظهوری هستند که برای پایدار کردن شبکه در دوره‌های زمانی بسیار کوتاهِ گاه میلی‌ثانیه‌ای از باتری انرژی می‌گیرند.

هرچند بهره‌برداران مرکزداده از فناوری FFR و برنامه‌های همانند تاکنون استقبال نکرده‌اند، متصدیان UPS و فروشندگان همچنان تلاش می‌کنند از این فناوری‌ها پیشنهاد تجاری درآورند. این کوشش‌ها مؤثر بوده‌اند و به‌تازگی نشانهٔ محبوبیت این فناوری‌ها به چشم می‌آید. اگر این پیشنهادها در عمل بتوانند صرفه‌جویی فراهم کنند و هزینهٔ UPS را برای بهره‌برداران کاهش بدهند، این محبوبیت بیشتر نیز خواهد شد.

فناوری PowerExchanger که برای مراکزدادهٔ با ولتاژ پایین و ولتاژ متوسط طراحی شده است، مقدار آستانه را طوری تنظیم می‌کند که حداقل ذخیرهٔ ضروری را نگه دارد. بدین ترتیب باتری‌ها در هنگام قطع برق همچنان می‌توانند کار اصلی‌شان را درست انجام بدهند. همچنین این سیستم چون در هنگام اوج مصرف به شبکه برق می‌دهد و موجب کاهش مصرف می‌شود، رقم قبض را نیز کم می‌کند.

در ویژگی PowerExchanger می‌توان کمینه و بیشینهٔ ظرفیت باتری را برنامه‌ریز کرد. همچنین می‌توان برای تأمین‌بودن نیاز برق، چندین حالت عملکردیِ ازپیش‌ تعریف‌شده را به‌شکل برنامه به آن داد؛ از جمله بک‌فیدینگ شبکه.

فناوری PowerExchanger برای به‌‌اشتراک‌گذاشتن انرژی باتری UPS با شبکهٔ برق ناپایدار مرکز داده
فناوری PowerExchanger

این سیستم با کنتاکت خشک (Dry Contact) یا مدباس (Modbus) به کنترلرهای خارجی وصل می‌شود. آن را می‌توان با UPSهای DPA 500 IEC یا MegaFlex DPA IEC یا HiPerGuard MV استفاده کرد. همچنین می‌توان به توپولوژی Double-Conversion یا Single-Conversion متصل شد. PowerExchanger با سیستم مدیریت باتری (BMS) کار می‌کند.

شرکت ABB هشدار می‌دهد PowerExchanger باعث افزایش چرخهٔ شارژ باتری می‌شود که ممکن است به آن فشار بیاورد. بنابراین پیشنهاد کرده است نگهداری و تعمیر (Maintenance) بیشتر باشد؛ از جمله دو بازدید سالانه با بررسی سلامت باتری و آزمایش عملکرد آن. این بازدیدها امپدانس باتری، اسکن مادون قرمز باتری‌های سربی، گردآوری اطلاعات ثبت‌‌شده، همچنین تجزیه‌وتحلیل باتری‌‌های یون‌لیتیوم با ابزار سنگین‌‌تر را در بر می‌گیرد.

پائولو کاتاپان (Paolo Catapane)، مدیر محصول UPS شرکت ABB می‌‌گوید: «در وضعیت افزایش قیمت انرژی و مطمئن‌نبودن عرضهٔ آن، مشتریان ما در فشار فزاینده برای بهینه‌‌سازیِ استفاده از دارایی‌های نصب‌‌شده و بهبود بهره‌وری هستند. در چنین وضعیتی ما با این فناوری از استفاده از انرژی تجدیدپذیر حمایت می‌کنیم. این روش بسیار خوبی است که بهره‌گیری از انرژی ذخیره‌شدهٔ موجود در UPS را ممکن می‌کند. PowerExchanger عملکرد لازم را برای برآورده‌‌کردن تقاضا فراهم می‌‌کند، به پایداری شبکه کمک می‌‌کند، هم‌زمان هزینهٔ عملیاتی را کاهش می‌دهد و برای بهره‌برداران صرفه‌جویی فراهم می‌کند. چنین ویژگی‌هایی این فناوری را برای استفاده در تأسیسات حیاتی مانند مرکزداده مطلوب ساخته است.»

تهیه‌شده در باشگاه مراکزداده. منبع:

 – ABB adds PowerExchanger feature to ease UPS battery sharing

مقاله: «UPS حساس‌به‌شبکه برای به‌‌اشتراک گذاشتن انرژی مازاد در سیستم برق مرکزداده»

درج دیدگاه

برای درج دیدگاه کلیک کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوال امنیتی *