اخبار

UPS حساس‌به‌شبکه برای به‌‌اشتراک گذاشتن انرژی مازاد در سیستم برق مرکزداده

UPS حساس‌به‌شبکه برای به‌‌اشتراک گذاشتن انرژی مازاد در سیستم برق مرکز داده
UPS حساس‌به‌شبکه برای به‌‌اشتراک گذاشتن انرژی مازاد در سیستم برق مرکزداده

UPS حساس‌به‌شبکه برای به‌‌اشتراک گذاشتن انرژی مازاد در سیستم برق مرکزداده

شرکت اومدیا (Omdia) می‌گوید نیمی از انرژی ذخیره‌شده در باتری UPSها مازاد است که از آن می‌توان در جای دیگر استفاده کرد. به‌گزارش گروه تحقیقات اومدیا، در چهار سال آینده برای کارآمدتر کردن مدیریت انرژی، بهره‌برداران مرکزداده می‌توانند از UPS حساس‌به‌شبکه (Grid-Aware) استفاده کنند.

فشار به شبکه به‌دلیل کم‌بودن مقدار انرژی منابع تجدیدپذیر با تقاضای مرکزداده

مطالعات موریس لوی (Moises Levy) تحلیلگر ارشد مرکزداده در حوزهٔ برق و سرمایش و سازگاری با محیط زیست (Sustainability) نشان می‌دهد شبکه‌های برق می‌باید پویاتر شوند؛ زیرا مقدار انرژی منابع تجدیدپذیر با تقاضا مطابقت ندارد. برای این کار می‌توان از بخشی از انرژی UPSهای مرکزداده برای هموارکردن اوج مصرف برق استفاده کرد. بهره‌برداران مرکزداده در برابر این ابتکار مقاومت می‌کنند؛ زیرا وظیفهٔ اصلی UPS این است که تأسیسات را روشن نگه دارد. البته این مقاومت کم‌کم دارد کاهش می‌یابد: تأمین‌کنندگان دارند UPSهای حساس‌به‌شبکهٔ بهتری می‌سازند و بهره‌برداران نیز اعتمادبه‌نفس بیشتری پیدا می‌کنند.

بهره‌گیری از UPSهای حساس‌به‌شبکه (Grid-Aware)

آقای لوی می‌گوید: «در کارِ ادغام‌کردن انرژی تجدیدپذیر در شبکهٔ برق هوشمند، برای جبران پیش‌بینی‌ناپذیر بودن منابع تجدیدپذیر می‌توان از UPS حساس‌به‌شبکه استفاده کرد. این کار عرضه و تقاضای انرژی را متعادل می‌کند و موجب می‌شود ضرورت سرمایه‌گذاری در زیرساخت شبکهٔ برق کاهش یابد یا به تأخیر بیفتد.» هم‌اکنون این نوع از UPSها را چند شرکت از جمله اشنایدر الکتریک، ایتن (Eaton)، ورتیف (Vertiv) عرضه می‌کنند.

جبران پیش‌بینی‌ناپذیر بودن منابع تجدیدپذیر مرکز داده

روش‌هایی همچون Fast Frequency Response برای متعادل‌کردن شبکه، مدتی کوتاه و فقط از اندکی از باتری مرکزداده استفاده می‌کنند. ولی برای این کار لازم است گروه نگهداری مرکزداده، برای مشاهده و اندازه‌گیری و بخشی از  کنترل، به تیم نگهداری نیروگاه دسترسی بدهد.

نشانه‌هایی پیدا شده که نشان می‌دهد بهره‌برداران مرکزداده ممکن است این روش را بپذیرند. برای نمونه در فنلاند شرکت تلفن تلیا (TeliaSonera) با شرکت برق فورتوم (Fortum) همکاری کرده تا مرکزدادهٔ پیشروی (Flagship) خود را به شبکه متصل کند.

شرکت امیدیا ادعا می‌کند بیش از سه‌چهارم بهره‌برداران مرکزداده اکنون اعتمادبه‌نفس پیدا کرده‌اند و پذیرفته‌اند که بدون به‌خطر انداختن نرم‌افزارهای مأموریت‌های حساس خود می‌توانند از انرژی ذخیره‌شده، بدین شکل استفاده کنند. این گزارش همچنین می‌گوید بیشتر افرادی که با آن‌ها گفت‌وگو شده، بر این باورند که به هر حال تا نیمی از انرژی باتری‌‌هایشان مازاد بوده است.

باید دانست تعداد افرادی که امیدیا (Omdia) در این نظرسنجی با آن‌ها گفت‌وگو کرده است، ۳۸۰ نفر بوده که تعداد نامعلومی از آن‌ها بهره‌بردار مرکزداده نیستند. زیرا در این پژوهش به شرکت‌های خدماتی همچون شرکت‌های مهندسی و معماری و مشاور نیز مراجعه شده است. همچنین شرکت‌هایی از سرتاسر جهان در این نظرسنجی مشارکت داشته‌اند: شمال اروپا، بریتانیا، ایرلند، فرانسه، آلمان، استرالیا. شرکت امیدیا می‌گوید کشورهای اسکاندیناوی و فنلاند و ایسلند و بریتانیا و ایرلند، بیشتر از بقیهٔ کشورها از سیستم UPS حساس‌به‌شبکه استفاده می‌کنند.

تهیه‌شده در باشگاه مراکزداده. منبع:

Data center operators may be ready to share UPS batteries with the grid, says report

ـ فناوری PowerExchanger برای به‌‌اشتراک‌گذاشتن انرژی باتری UPS با شبکهٔ برق ناپایدار مرکزداده

مطالب دربارهٔ UPS مرکزداده

ـ مطالب دربارهٔ انرژی تجدیدپذیر و مرکزداده

 

درج دیدگاه

برای درج دیدگاه کلیک کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوال امنیتی *