رویدادهای صنعت مرکزداده شبکه اشیا کلان داده

لبه رایانش ابری کجاست ؟

رایانش مبتنی بر ابر
رایانش مبتنی بر ابر

زمانیکه اینترنت و رایانش ابری در مراحل اولیه خود بود، استفاده از سرویسهایی مانند ایمیل و یا شبکه های اجتماعی ابتدایی نظیر MySpace بسیار هیجان انگیز بود. در آن زمان متخصصین آرزوی این را داشتند که صدا را به صورت بسته های دیجیتالی از طریق شبکه اینترنت انتقال دهند. این آرزو به حقیقت پیوسته و اکنون در بسیاری مناطق این تکنولوژی شاید به روزمرگی تلفن های آنولوگ می باشد.

امروزه ما در حال انجام پرش تکنیکی برزگ دیگری هستیم و آن انجام کارهای تجاری روزانه با استفاده از محیط ابری می باشد. برای رسیدن به این مرحله در ظاهر از نظر تکنیکی مشکلی وجود ندارد. اما چالش بزرگ در این موضوع سرعت و پهنای باند مورد استفاده می باشد.

برای انتقال حجم بالایی از داده، شبکه ها با پهنای باند بزرگ ساخته شده است ولی مشکلی که همیشه وجود دارد، ازدحام بیش از اندازه داده ها است. همان شبکه ای که انتقال دهنده داده های مربوط به  کسب و کار شما و یا حتی اطلاعات حیاتی و سلامتی شما می باشد، میزبان انواع ویدئو هایی ست که مثلا در آن نحوه تعلیم دوچرخه سواری برای پسربچه کوچک آموزش داده شده است. اگر ویدئو آموزش دوچرخه سواری و یا ویدئوهای نظیر آن از بیشتر ظرفیت پهنای باند استفاده کنند، شما برای دریافت اطلاعات سلامتی خود می بایست منتظر بمانید. سیسکو تخمین زده است که از سال 2010 تا سال 2014 ترافیک IP ، 5  برابر شده و این ترافیک تا سال 2019 نیز سه برابر خوهید گردید.

کاربران خواهان کارآیی سریع و مناسب از برنامه ها و سرویس های ابری می باشند. البته آنها تا اندازه ای هم وقوعی برخی اتفاقات را نیز درک می کنند. شرایط بد جوی ممکن است باعث ایجاد خرابی هایی در شبکه گردد و یا پخش یک قسمت از سریال بازی تاج و تخت، بخش زیادی از پهنای باند را به خود اختصاص دهد. کاربران با این شرایط آشنا می باشند ولی در نظر کاربران این زمانها جزو استثنائات است.

یکی از راهکارهای مهم، برای جلوگیری از چنین ازدحام هایی در پهنای باند، انتقال سرورهای به نزدیکی کاربران می باشند. به جای اینکه هرکلیک به یک پردیس ابری بزرگ در فاصله صدها و یا هزاران کیلومتری ارسال شود، با تمرکز زدایی از ابر، می توان از مراکز داده کوچک محلی نیز استفاده نمود. در حقیقت این کار نمودی از گسترش رایانش لبه ای می باشد.

این مراکز داده نقاط انتهایی شبکه اینترنت نمی باشند بلکه مکان هایی هستند که می توانند نیاز برخی کاربران را تامین کنند. همچنین این مراکز، سرعت انتقال داده را بیشتر نموده و هزینه های این انتقال را نیز کاهش می دهند. از دیگر فواید مراکز داده محلی، افزایش امنیت در شبکه می باشد که در بسیاری موارد مطابق با مقررات حاکمیت داده می باشد. استفاده از مراکز داده محلی سیاستی است که شرکتهای برزگ تامین کننده سرویس ابری مانند گوگل، مایکرسافت و فیسبوک نیز به شدت آن را دنبال می کنند.

درج دیدگاه

برای درج دیدگاه کلیک کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوال امنیتی *